Støtdempere MGA, hvilken hyd.olje anbefales

• Weino Kvam
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2722 av Weino Kvam
Hei
Driver å flusher/renser støtemperne på min MGA ifm service av forstilling. I den forbindelse lurer jeg på hvilken olje som brukes/anbefales og hvor mye som går på. Har flushet og fylt opp med olje iht til denne link: www.mgaguru.com/mgtech/suspensn/fs110a.htm
Jeg bruker en stor sprøyte 50ml til å fylle opp, da denne passer fint i fyllehullet og man har kontroll på hvor mye man har fyllt. Linken til MGAguru sier 150ml. Jeg får på 140ml på den ene og 90ml på den andre. Luften ble pumpet ut underveis på fyllinga. Jeg "forfylte" demperne gjennom regulator hullet med ca 50ml før jeg snudde demperne og brukte fyllehullet, og samtidig pumpet ut luften.
Hva er riktig mengde i hyd.olje på demperne ?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Weino Kvam
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2740 av Weino Kvam
Besvart av Weino Kvam i emne Støtdempere MGA, hvilken hyd.olje anbefales
Ingen som vil mene noe om dette?? :huh: kanskje ikke så vanlig å skru på disse demperne?
Får prøve å lufte mer, å se om jeg får på de siste 50 ml.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2742 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Støtdempere MGA, hvilken hyd.olje anbefales
Jeg pleier å gjøre dette enkelt. Fyller på gjennom påfyllingshullet samtidig som jeg pumper demperarmen opp og ned slik at luften kommer ut. Fyller opp til kanten på påfyllingshullet når demperen står i normal monteringsposisjon og det har så lantt virket helt greit.

• Weino Kvam
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2749 av Weino Kvam
Besvart av Weino Kvam i emne Støtdempere MGA, hvilken hyd.olje anbefales
Joda helt grei prosedyre det Kjell Hagen Nilsen. Jeg har demperne ute og har pumpet gjennom for å få ut all gammel olje på stempelsidene, og renset opp kanalene. Har funnet ut hvorfor jeg ikke fikk på mere enn ca 90-100 ml, på den ene dempern. Googlet og fant litt på youtube om disse Armstrong demperne. Åpnet det avlange dekslet, og der var det rundt 50ml med gammel "levret" hydolje med konsistens som seig grease!! :ohmy:
Fikk renset hele dempern på nytt, fyllt på ny olje, nå fikk jeg på ca 140ml ;)
Ser at det anbefales Harley Davidson Fork Oil ute på "nettet" , Jeg har brukt en mineralsk hyd.olje for jekk.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2751 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Støtdempere MGA, hvilken hyd.olje anbefales
Da må du antagelig ta jobben med å tappe av denne oljen igjen Weino. Støtdemperolje har tilsatt antiskummemidler, noe som vanlig hydraulisk olje for jekker normalt ikke har. Støtdemperene beveger seg jo hele tiden når du kjører og om den skummer opp vil virkningen bli dårligere siden olje som inneholder luftbobler er mer komprimerbar enn olje uten luft. Luftbobler gjennom passasjene i demperventilene vil medføre dårlig virkning. Tenk på hvordan luft i vannslangen virker når du skal vanne plenen :)
Støtdemperolje beregnet for Armstrong dempere kan du kjøpe hos de norske deleforhandlerne :)

• Karl Fredrik Skjæggestad
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2760 av Karl Fredrik Skjæggestad

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.218 sekunder
Forumløsning av: Kunena