Varm motor

• Odd Arild Sundsteigen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1092 av Odd Arild Sundsteigen
Varm motor opprettet av Odd Arild Sundsteigen
Hei, har problemer med at min MGA blir varm,over 212 grader,har skiftet termostat,slanger,vannpumpe og radiator(brukt), men forsatt blir den varm. Har målt temp i radiator og denne var over 100 grader celsius. Termostaten har 74grader(har også prøvd med 82grader). Det er en 18V MGB motor som er montert. Lar jeg motoren hvile noen minutter og starter opp igjen, så synker tempen i radiator til 75grader, men blir varm igjen når jeg kjører en runde. Er det noen som har noen gode råd?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Bjørn Erik Johannessen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1110 av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Sv: Varm motor
Har samme problemet som deg Odd Arild, -hvis det er noen trøst B) A'en går varm når jeg ikke kjører med jevn hastighet. (1800 motor/5-trinns) Det skal ikke mange lyskryss til med filing av clutch før jeg ligger på 212 grader. Har montert ekstra vifte. Termostat 83 grader. Kjører varmeapparat, men ingen stor virkning.(Nå er ikke motoren tunet optimalt heller, men det er en annen skål)
Sist søndag kjørte jeg av ferga i Kristiansand. Køen gikk i sneglefart, og jeg fryktet full koking, - og fikk rett. Men i den farta åpnet jeg panseret slik at det hang på gløtt på kroken, og temperaturen
gikk rett ned.
Min teori: Varmen slipper rett og slett ikke ut i lav hastighet. Kjøling er jo å fjerne varme. Ser at en del A'er har fått laget "lufteriller" i panseret. Det vil jeg vurdere hvis jeg ikke finner en løsning.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1141 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Sv: Varm motor
Om dere ved bytting til 1800 motor brukte vannpumpa fra 1500 motoren kan dette være en årsak. Skovlehjulet på MGA pumpen er mye mindre enn på MGB så vannet vil ikke sirkulere. Å bytte en brukt radiator med en annen brukt er vel heller ikke noen bra løsning. De er vel antagelig like tette innvendig begge to. En annen mulighet er at dere har benyttet vannpumper fra senere MGB motorer. Disse er et par centimeter kortere enn MGA pumpen og kan føre til at vifta blir liggende for langt fra radiatoren. For å nevne flere muligheter: Det er mulig å montere vifta bak/frem og den får da mye dårligere effekt. Det samme gjelder evntl. montert elektrisk vifte. Har dere sjekket at den virkelig blåser rette veien? De finnes både sugende for montering på innersiden av radiatoren og blåsende for montering på yttersiden.
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Kjell Hagen Nilsen.

• Odd Arild Sundsteigen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1142 av Odd Arild Sundsteigen
Besvart av Odd Arild Sundsteigen i emne Sv: Varm motor
Hei, har brukt vannpumpe til MGB(som jeg kjøpte av deg i sist uke).
Har tilbake montert MGA radiatoren som har blitt reparert og testet av Radiatorservice.Viften står rett vei, motoren har fungert bra fra den ble montert for flere år siden. Motoren blir ikke varm ved tomgangskjøring eller ved lav hastighet, kun ved belastning(motorvei etc. 80km i timen) Har mistanke om at det kan være toppakningen som ikke er helt bra.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1145 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Sv: Varm motor
Ta en tur innom et bilverksted som f.eks. SnapDrive e.l. De har normalt et apparat for å konstatere hydrokarbonrester i kjølevesken. Ellers vil jeg foreslå justering av tenning og forgassere. Om disse er feiljustert vil det kunne ha veldig stor innvirkning på temperaturen. Det er ikke normalt å ha problemer med varmgang ved kjøring i stor hastighet. Ditt problem er jo da helt motsatt av Bjørn Erik Johannesen som jo hadde problemer med varmgang ved langsom hastighet og mitt opprinnelige innlegg var hovedsakelig tips for å minske varmgang ved lav hastighet. Ditt problem er jo det motsatte og da vil jeg nok mistenke for mager blanding eller for høy tenning. Håper du finner en løsning. Lykke til!

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.188 sekunder
Forumløsning av: Kunena