Elektronisk tenning

• Kai Endre Hager
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 11 måneder dager siden - 12 år 11 måneder dager siden #92 av Kai Endre Hager
Elektronisk tenning opprettet av Kai Endre Hager
Hei, jeg så en video på You Tube om å konvertere fra stifter til elektronisk tenning, av typen Pertronic. Det så enkelt ut å gjøre dette selv, så jeg har begynt å lure på om jeg skal gjøre det samme. Men jeg er ikke sikker på om resultatet blir merkbart bedre----er det noen som har montert dette, og som har konstatert at man får bedre, sikrere og jevnere gange på motoren (slik reklamen sier) :unsure: samt bedre driftsøkonomi? Eller er det like godt å beholde stifter og kondensator? Og sist men ikke minst----hvor kjøper man dette elektroniske kit?
Synsing og erfaring mottas med takk :)
Last edit: 12 år 11 måneder dager siden by Peter Skarsjø.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
12 år 11 måneder dager siden - 12 år 11 måneder dager siden #94 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Elektronisk tenning
Dette er synsing: Elektronisk tenning gir en kraftigere gnist og et stabilere tenningstidspunkt. En kan bruke en større åpning på elektrodene på pluggene. Dersom en får problemer bør systemet være slik at en raskt kan bytte tilbake til stifter. Feilsøking er vanskelig ved driftsstans langs landeveien med elektronisk tenning. Jeg er så konservativ at jeg foretrekker stifter og kondensator. Da kommer man seg alltid videre. Feil på elektronisk tenning resulterer i besøk fra Viking, Falk eller NAF. med stiftetenning er man selvhjulpen. Du finner hoved katalogen til Pertronix her:

www.pertronix.com/catalogs/ignition/default.aspx

• Jon Rellsve
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 11 måneder dager siden - 12 år 11 måneder dager siden #95 av Jon Rellsve
Besvart av Jon Rellsve i emne Sv: Elektronisk tenning
Hei,
Elektronisk tenning kan absolutt anbefales.
Har søkt mye på teamet i det siste og selv kommer jeg til å prøve meg på en EDIS/Megajolt installasjon. Det er ikke en 100% ferdig pakke så man bør nok ikke ha ti tommeltotter, men jeg tror resultatet blir veldig bra. Her kan det gamle systemet beholdes komplett om ønskelig, bare bytte over tennpluggkablene for å bytte tilbake.
Se bl.s. her:
www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr .
www.mgexperience.net/article/mgb-edis-installation.html
www.kewengineering.co.uk/upgrades4mgs/Electronics/edis1.htm
Her er det også mye nyttig info selv om det ikke er samme motor:
www.etypeuk.com/forum/viewtopic.php?t=437
Jeg har kjøpt mitt sett herfra:
www.trigger-wheels.com/store/

mvh Jon
Last edit: 12 år 11 måneder dager siden by Truls Sundt.

• Kai Endre Hager
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 11 måneder dager siden - 12 år 11 måneder dager siden #97 av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Sv: Elektronisk tenning
Truls, jeg skjønner godt at du er konservativ mht. dette. Men du vet sannsynligvis hva som er symptomet når enten stifter eller kondensator svikter. :unsure: Jeg har hørt at dagens kondensatorer er dårlige sammenlignet med dem i "gamle dager"---er dette riktig?--og hva er symptomet på sviktende kondensator? :sick:
På videoen ser det ut til at man kan skifte over til stifter hvis elektronikken skulle svikte, og man har et reservesett med.

Mer
12 år 11 måneder dager siden - 12 år 11 måneder dager siden #98 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Elektronisk tenning
Symptomet kan være mye det samme som for en defekt coil. Bilen starter lett når den er kald. Når du har kjørt en stund blir coil/kondensator varm og begynner å "lekke". Motoren fusker/stopper, og lar seg ikke starte før den er kald igjen.

• Bjørn Rygge
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 11 måneder dager siden #104 av Bjørn Rygge
Besvart av Bjørn Rygge i emne Sv: Elektronisk tenning
Jeg har 123 ignition på min bil.
Aldri et feilslag. Løp og kjøp :-)

mvh

Bjørn

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.260 sekunder
Forumløsning av: Kunena