Bremsene legger seg på :(

• Svein Ove Eltvik
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #837 av Svein Ove Eltvik
Bremsene legger seg på :( opprettet av Svein Ove Eltvik
Min MGB GT '78 mod går veldig bra, og blir brukt godt, det er kjekt å kjøre go-cart :) Men, den siste tiden har bremsene (front/skiver) begynt å legge seg på når de blir varme :( Går veldig fint frem til motor og annet begynner å få høy temp, da begynner den å bremse på framhjulene, blir tung på styring osv. Har testet bilen flere ganger i høy hastighet på svingete vei, med mye kraftig bremsing, uten at de ligger på, men på vei hjem etterpå kommer det???

Sjekket at stempler går greit osv. Og må bytte skiver og klosser når jeg til slutt finner løsningen.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Frank Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden - 12 år 1 måned dager siden #838 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Sv: Bremsene legger seg på :(
Hei
Vet ikke om det kan være dette, men dersom bremseslangene dine foran er gamle kan de ha begynt å smuldre opp innenifra. Da kan bremsevesken bli stående i slangene ( de gjør jo det normalt også) men på grunn av dette reduseres ikke trykket nok, eller slik det skal. dette gjør at trykket forover i slangene mot kalipper er litt forhøyet også når du ikke trykker på bremsepedalen. Da utøves det et lite trykk mot stempler i kalipper og bremsene ligger på. dette på grunn av en potensiell enveis ventil effekt som følge av smulder, eller skader inne i slangene.

Selvsagt kan du ha trege kalipper også, dvs stemplene ikke går skikkelig, eller fort nok tilbake etter bremsing

Men bare teorier fra sofaen her altså
Last edit: 12 år 1 måned dager siden by Frank Rygh.

• Svein Ove Eltvik
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #842 av Svein Ove Eltvik
Besvart av Svein Ove Eltvik i emne Sv: Bremsene legger seg på :(
Kalipere er ok, men takk for godt tips ang slangene, de er nok fra 1992, når bilen ble renovert. Like greit å skifte dem uansett, og håper det fikser saken, ellers vurderer jeg å demontere hovedsylinder og sjekke retur der.

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #843 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Sv: Bremsene legger seg på :(
Det kan være greit å se over de enkle tingene først: Er luftehullet i bremsevæskebeholderen tett? Dersom dette er tilfelle, gjerne i kombinasjon med høyt nivå i beholderen, kan det bygges opp trykk når bremsene blir varme.

• Atle Grimstad
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden - 12 år 1 måned dager siden #844 av Atle Grimstad
Besvart av Atle Grimstad i emne Sv: Bremsene legger seg på :(
Ser at du har fått noen tips angående løsning på problemet. Beskrivelsen din av problemet minner en del om en problemstilling som jeg jobbet med i begynnelsen av 80 tallet, da silikonbaseret bremseveske kom på markedet i Norge. Hobbymiljøet begynte å bruke den på bilene sine, grunnet at den hadde mye høyere kokepunkt og skulle vare mye lengre enn den ordinære. Det siste viste seg etter erfaring ikke å stemme. Jeg lurer på om du har silikonbasert bremseveske i annlegget.Problemet med silikonbasert bremseveske kontra bremseveske som ikke er silikonbasert er at den tar opp mere fuktighet på ett kortere tidsrom enn ordinær bremseveske. Det som skjer når vanninnholdet i silikonbasert bremsevesken øker, er at den utvider seg ved påvirkning av varme og det er det som skjer etter en stunds kjøring, bremseklossene blir varme, stemplene i calipperene blir deretter oppvarmet og denne varmen forplanter seg videre til bremseveske, som utvider seg. Det betyr at stemplene i calipperene beveger seg mot bremseklossene, som gjør at de blir liggende på skivene, som igjen øker varmen og tilslutt resulterer dette i at bremseklossene låser skivene og bremsepedalen blir knallhard.Når bremseanlegget har kjølnet, virker alt normalt igjen til det blir oppvarmet på nytt. Dette blir en evig rundans, som kommer med stadige kortere intervall.
Hvis denne beskrivelsen passer på problemstillingen din, er det 2 mulige løsninger, slik jeg ser det. Har du silikon basert bremseveske,så bytt den med ny silikonbasert bremseveske. Utfordringen her er at produsentene ikke merker produksjonsdato og bremsevesken tiltrekker seg fuktighet under lagring også, så du vet ikke hvor gammel den "nye" bremsevesken er. Velger du å bruke silikonbasert bremseveske, anbefaler jeg, ut fra erfaring at du bytter bremseveske en gang i året.
Hvis du velger å bruke bremseveske som ikke er silikonbasert og det har vært silikonbasertbremseveske i anlegget,må anlegget reingjøres før en bytter type bremseveske, Dette kan gjøres med å bruke rødsprit og lufte det gjennom systemet, til all den gamle bremseveasken er fjernet fra anlegget. Ikke silikonbasert bremseveske anbefaler jeg at skiftes hver 24 mnd.
Last edit: 12 år 1 måned dager siden by Atle Grimstad.

Mer
12 år 1 måned dager siden - 12 år 1 måned dager siden #846 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Bremsene legger seg på :(
En feil som ikke er nevnt her er feiljustert bremselysbryter. Pass på at det er klaring mellom pedalen og bryteren. Gjelder selvfølgelig bare MkII.
Last edit: 12 år 1 måned dager siden by Truls Sundt.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.389 sekunder
Forumløsning av: Kunena