Bilen stopper - symptomer som minner om coil-feil

• Ketil Ole Løkke
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 måneder dager siden #615 av Ketil Ole Løkke
Nå som sesongen heldigvis nærmer seg håper jeg å kunne få løst et problem jeg har slitt med lenge, nemlig at MGB’en stopper. Symptomene opplever jeg å være noenlunde det samme som en «typisk coil-feil» ved at den stopper (dør uten hosting av noe slag) når den har nådd en viss temperatur (?). Til å begynne med trodde jeg nesten det var en termostat (f.eks. feilkopling av oljekjøler) som slo inn og kortsluttet slik at den stoppet. Feilen ser imidlertid ut til å være avhengig av enten tid eller temperatur. Når den stopper så må jeg vente en stund (kanskje 15-20 min.) før den starter lett som det igjen. Alt tyder på at det er regelmessig. Bilen er en 1964 roadster med positiv jord.

Jeg har hatt den på verksted noen ganger. Første gangen ble det antydet at bensinpumpen «skar seg» når den ble varm - og dermed ikke leverte nok. Bensinpumpen ble skiftet. Coil har jeg selv skiftet 2 ganger (har også målt de kalde uten å ikke finne avvik). Stifter, kondensator, fordelerlokk, rotor, pluggledninger, spenningsregulator er alle skiftet. Termostat er skiftet da denne stod åpen, og hvor man trodde den gikk for kald og at dette forårsaket stopp etter en tid.

Er det noen som har hatt tilsvarende erfaringer, eller som har tips til hva det kan være, er jeg svært takknemlig for alle innspill. Det er jo litt frustrerende og ikke kunne stole nok på bilen til å ta turer uten å ha med følgebil. Håper endelig å kunne få løst problemet slik at våren og sommeren kan nytes etter påske – i en MGB. Foreløpig får jeg «gruble videre» mens jeg forhåpentligvis for tatt årets siste skiturer.

Jeg er ny her på forumet, og det kan være at det har vært skrevet om dette tidligere uten at jeg har klart å finne emnet. Dere får i så fall ha meg unnskyldt.

Benytter samtidig anledningen til å ønske alle MG-entusiaster en God Påske.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
12 år 3 måneder dager siden #616 av Truls Sundt
Sjekk motstanden i primær spolen på coilen. den skal være ca. 3 ohm.
Er den ca. 1,5 ohm er den beregnet på tenningsanlegg med forrmotstand.
Feil på kondensatoren kan også frembringe samme feil. Kortsluttning når den blir varm.
Kjører du på 95 okt. kan du også få dette problemet. Bensinen kan koke pga. innhold av etanol. Lykke til.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 måneder dager siden #620 av Halvor Asland
Hei

Jeg hadde Gremlins i det originale ledningnettet til min '77 MGB og etter mange og lange frustrasjoner, kjøpte jeg nytt elektrisk anlegg hos Autosparks og dermed var alle problemer borte.

Den andre saken var en AUDI 100 jeg hadde for mange år siden. Den hadde tilsvarende sumptomer. Det viste seg å være en ledning i motorrommet, som når den ble varm så sank den litt ned og berørte karosseriet. Med årene ble det slitt hull på isolasjonen samt lakken på stålet. H er gang motoren varm varm og motoren gikk på tomgang stoppet den. Hvordan fant jeg så feilen? Jo - jeg koblet til et voltmeter/multimeter til 12V siden av coilen og fant at spenningen til coilen forsvart samtidig som motoren stoppet. Deretter målte jeg med bakover til jeg fant en kobling som IKKE mistet spenning når motoren stoppen. Feilen måtte dermed ligge mellom disse punktene ---- QED!!!

mvh
halvor

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 måneder dager siden #621 av Jon Fredheim
Vakuum i tanken pga tett tanklokk? Eller varm coil, som Truls foreslår? En våt klut er et enkelt knep for å kjøle den ned.
Men systematisk feilsøking er nok den sikreste veien å gå. Først finne ut om det er tennings- eller drivstofftilførselsfeil, og så søke videre derfra.

• Ketil Ole Løkke
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #641 av Ketil Ole Løkke
Besvart av Ketil Ole Løkke i emne Sv: Bilen stopper - symptomer som minner om coil-feil
Takker for alle innspill. Jeg har holdt på å feilsøke en stund, og føler snart jeg går i ring.

For å ta noen av innspillene først. Jeg kjører alltid 98 okt. med blytilsetning, så hvis den koker tror jeg det må skyldes noe annet (varmeskjold er på plass så jeg går ut i fra at det ikke kan være noe derfra). Jeg skal for ordens skyld måle coilene en gang til, men mener at jeg tidligere har målt de til ca. 3,6 ohm. Det jeg har registrert er at coilene har blitt varme, så det kan være noe der alikevel. (Kan det være utenforliggende årsaker til at de blir varme ?) Våt klut kan jeg prøve.

Konsenator skal jeg for ordens skyld bytte igjen. Kvaliteten på disse er vel ikke det beste for tiden har jeg blitt fortalt.

Tett tanklokk har jeg undersøkt, og jeg har også kjørt uten tanklokk på uten at det har medført endret adferd. (Jeg har fortsatt ikke utelukket at det kan være bensinrør/slanger, men synes det er rart at jeg kan kjøre 15-16 km før problemene oppstår hvis det skulle være årsaken). Jeg har tidligere målt bensintrykk og mengde, men husker ikke i farten resultatene, men jeg lot pumpa gå i ca. 5 min. Jeg skal foreta ny måling for sikkerhets skyld.

Trolig blir det som foreslått - å feilsøke i det elektriske anlegget.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.254 sekunder
Forumløsning av: Kunena