Montering av ny pinion og kronehjul i MGB bakaksel

• Halvor Asland
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 7 måneder dager siden #422 av Halvor Asland
Hei

Jeg skal montere ny pinion og kronehjul ( 3,07:1 utveksling) i min MGB bakaksel ( med en Quaife ATB diffbrems ). Ihht. MGB Workshop Manual, kreves det spesielt verktøy for jobben.

Q: Noen vet om noen som gjør slikt arbeid eller har slikt verktøy for utlån?

mvh
halvor

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Vidar Holum
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 7 måneder dager siden #428 av Vidar Holum
Hei
Nå ble jeg nysgjerrig, sperre?
Hvor mange %
Skyver den veldig?

• Halvor Asland
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 7 måneder dager siden #430 av Halvor Asland
Hei Vidar

Det finnes flere typer Limited Slip Differentials (LSD): De faste, de med forspente clutch-plater og ATB (Automatic Torque Biasing) som baserer seg på gir.:

www.quaife.co.uk/shop/products/qdf6kb

Jeg har ikke demontert noen ATB, men poenget med ATB'ene, er at de skal gripe på en mykere måte enn de 2 andre typene. Første type er jo bare en on/off sperre - ofte brukt på offroad-biler. Jeg har hatt en Volvo med clutch-typen og den stritter imot ved sving inntil clutch-platene slipper og det kan være litt "overraskende". Quaife som uten sammenligning er den største innen LSD i England leverer ATB-typen til race, rally samt offroad og deres forskning og utvikling har gjort dem enerådende i Europa. Over dammen er forholdene og applikasjonene noe annerledes.

Jeg har montert Quaife ATB LSD i både min Hoyle IRS (Independent Rear Suspension) for min V8 Roadster samt nå i min V8 GT. Ingen av bilene er på veien så jeg kan ikke kommentere erfaringer i bruk.

mvh
halvor

• Bjørn-Anders Haverstad
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 7 måneder dager siden #433 av Bjørn-Anders Haverstad
Besvart av Bjørn-Anders Haverstad i emne Sv: Montering av ny pinion og kronehjul i MGB bakaksel
Jeg har ikke erfaring med sperre etc, men jeg har hatt ute kronhjul og pinion i forb med oppshimsing av bakaksel, noen bilder etc finnes her - om det kan være til hjelp; www.haverstad.net/cars/jubilee/rear_axel.htm

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.176 sekunder
Forumløsning av: Kunena