Ampermeter eller voltmeter når en har Dynamo

Mer
12 år 7 måneder dager siden - 12 år 7 måneder dager siden #393 av Truls Sundt
Atle Grimstad har skrevet en artikkel om emnet.
Se her www.minmg.net/index.php?option=com_conte...id=26:mgb&Itemid=182 ]
Last edit: 12 år 7 måneder dager siden by Truls Sundt.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 7 måneder dager siden #413 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Ampermeter eller voltmeter når en har Dynamo
Hei

La meg først få si at jeg er helt enig i argumentasjonsrekkene som Atle fremfører samt de praktiske problemene tilknyttet valget!

Det er min oppfatning at alle MGA/MGB fra fabrikken i Abingdon ble levert med tilstrekkelig ladekapasitet til alle normale kjøreforhold. På 50 og 60 tallet var hovedlysene 45W og maks. normalt forbruk, ca. 10-12 amp. Problemet er at vi idag ofte monterer H4 lykter med kraftige halogenpærer i hovedlysene, samt div. annet elektrisk utstyr. Det betyr at forbruket fort blir 15 amp eller mer og da kan en tilårskommen dynamo få problemer. Det første som skjer er varmgang og gnistdannelser i børstene. Dette fører til ytterligere redusert ladning og på sikt utslitte børster. Børstene er uten tvil likestrømsdynamoens ( eng. dynamo ) achilles hel.

Vekselstrømsgeneratoren ( eng. alternator) har en helt annen konstruksjon for børstene som medfører at de kan overføre mye større effekt. En Lucas 17ACR kan gi opp mot 40 amp. og er dermed dynamoen fullstendig overlegen.

Meg bekjent har alle MGA/MGB en "ladelampe" i speedometeret (... eller var det turtelleren??). Ladelampen måler spenningen mellom dynamoen/generatoren og batteriet. Normalt vil en dynamo eller en generator levere 13-14 volt. Denne overspenningen på 1 til 2 volt over batteriets polspenning ( blyakkumulator) vil medføre en positiv ladning av batteriet. Om dynamoen blir belastet for mye, vil den ikke lengre kunne levere en ladespenning over batteriets spenning på 12 volt. Når spenningen på dynamoen blir lavere en batteriets spenning ( dvs. at batteriet tappes ), vil ladelampen måle denne differansen. Min erfaring er at ladeproblemene er størst i mørke og da skal det ikke store spenningsdifferansen før ladelampen begynner å lyse/blinke. Er problemet akutt, vil lampen lyse tilsvarende som når tenningen er på uten at motoren startes. Ladelampen er IKKE like følsom som et ampermeter. På den annen side - hvor ofte følger en med på et amperemeter eller et voltmeter? En ladelampe som begynner å lyse, vil kanskje være like nyttig som et amperemeter.

Uansett: konklusjonen min er:
* har du dynamo - sørg for at du ikke overbelaster systemet med nye store forbrukere ( les kraftige H4 lamper etc.)
* sørg for å sjekke børster regelmessig. Når børstene er utslitt og børstetrykket mot kommutatorene blir for lavt, vil det medføre en lysbuen mellom børstene og kommutatorene som effektivt ødelegger dynamoen. Om du er heldig har du nok lagret kapasitet i batteriet til å kunne kjøre hjem ( 100 - 300 km). Er du uheldig, vil dette medføre fullstendig ødelagt dynamo, som betyr at for å kjøre videre, må vifteremmen fjernes og da er det kjølevanns-systemet og utetemperatur som avgjør om du kommer hjem eller ikke eller hvor fort du kommer hjem.... ( les: jeg har erfaring!!!)

mvh
halvor
*

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.186 sekunder
Forumløsning av: Kunena