Tenningsfeil1977 MGB

• Alf Schibstad
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
4 år 9 måneder dager siden #6325 av Alf Schibstad
Tenningsfeil1977 MGB opprettet av Alf Schibstad
I MGB'en vår har jeg montert Lumenition sin elektroniske tenning i stedet for stift/kondensator-systemet, og Lucas Gullcoil. Dette har jeg kjørt på i ca. 75000 km uten problemer. I år kjørte vi Gjerstad - Tromsø tur/retur uten et feilslag. Kommet hjem, fikk bilen litt kjærlig omsorg og ble satt i garasjen. Etter en uke skulle jeg bruke den - helt død!! Ikke gnist. Etter feilsøking fant jeg ut at det kommer ikke gnist ut av coilen. Ringte MGHagen og forela problemet; de mente at det var vel så sannsynlig at Lumenition-dioden i fordeleren kan være brent pga for sterk spenning - eller at selve hovedboksen til Lumenition-systemet kanskje kunne være ødelagt.
Jeg har likevel bestilt ny coil pluss ballast-resistor til coilen, og vil prøve dette først. Hvis coilen ikke er feilen, gidder jeg ikke å tulle med Lumenitionsystemet sin boks og diode, da skifter jeg heller over til det nyere 1-2-3 systemet, som har alt inkorporert i en ny fordeler.

Ville gjerne ha kommentarer - erfaringer - gode råd? Mvh Alf Schibstad, Gjerstad.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Ola Thygesen
  • Besøkende
  • Besøkende
4 år 9 måneder dager siden #6337 av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Tenningsfeil1977 MGB
Hei Alf,
forsøk først å skifte coil. Om den ikke er synderen ville jeg ha montert en 123-fordeler. Jeg har montert denne på min MGB GT og MGA
og den fungerer fint. Du må bare huske å ta med deg den gamle fordeleren for om 123 svikter er det ingen som kan hjelpe deg.

• Alf Schibstad
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
4 år 9 måneder dager siden #6338 av Alf Schibstad
Besvart av Alf Schibstad i emne Tenningsfeil1977 MGB
Tusen takk for innspill! Jeg har skiftet coil og denne var synderen! Går fint nå. Men, hvorfor kokte coilen? MGHagen mente at jeg burde montere en "ballast resistor" slik at ingen strømsjokk oppstår i systemet. Denne har jeg kjøpt, men har ikke funnet ut hvordan den skal kobles ennå... Mvh., Alf Schibstad

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.257 sekunder
Forumløsning av: Kunena