Kvalitetsforskjeller på hjullagre

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 11 måneder dager siden #6053 av Tore Lie
Kvalitetsforskjeller på hjullagre opprettet av Tore Lie
MGBen ble ikke godkjent på EU-kontrollen i mai på grunn av lyd i venstre forhjulslager. Jeg har skiftet lagre, og nå er det stille.

Det er kortversjonen. Den lange versjonen er mye mer interessant.

I fjor oppdaget jeg, mens jeg lette etter en vibrasjon (som viste seg å være noe helt annet) at det var markert lagerlyd i venstre forhjul. Høyre forhjul var lydløst. Så da skiftet jeg selvfølgelig lagre på venstre side. Det rare var at lagerlyden var like sterk med nye lagre!

Hjullagrene på begge sider hadde blitt skiftet før en langtur i 2012, og vet at jeg da hadde et ytter- og et innerlager fra Timken, og et ”Kit” fra Powertune. Powertune-settet ble brukt på venstre forhjul, og det var også et sett med Powertune-lagre som ble satt inn i fjor.

Så ble altså bilen ikke godkjent i år på grunn av ulyd i ett år gamle hjullagre. Jeg bestilte et sett Timken-lagre, ca. tre ganger prisen av Powertune, og har montert dem. Nå er venstre forhjul like lydløst som høyre forhjul, med Timken-lagre, har vært hele tiden!

Så da er vi vel der igjen: Jeg kan ikke se noen annen grunn til dette lagerproblemet enn elendig kvalitet på to sett med alt for billige hjullagre. Irriterende, men siden jeg kunne gjøre jobben selv slapp jeg i alle fall å betale dyrt på verksted for elendigheten!

For ordens skyld – jeg har selvfølgelig hele tiden passet på riktig klaring med shims og riktig moment, som er viktig på MGB forhjulsnav.

I ettertid har jeg lett litt rundt på nettet etter Powertune og Wheel Bearings, og det er mange som har gjort tilsvarende erfaringer.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.225 sekunder
Forumløsning av: Kunena