- Innlegg: 6
- Mottatte takk 0
DROPPED STUB AXLE
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
7 år 4 måneder dager siden #5937
av Halvor Asland
DROPPED STUB AXLE opprettet av Halvor Asland
For flere av oss, er det å senke bilen for å oppnå mindre krengning og dermed bedre kjøregenskaper et mye omtalt tema. For tidlig MGB (chrome bumpers -
CB) løses dette enkelt med kortere fjærer. For oss med post 74 MGB (rubber bumper - RB), er løsningen ikke så enkel.
For at MGB - sammen med andre bilprodusenter - skulle kunne tilfredstille de nye amerikanske kravene om standardisert støtfangerhøyde, valgte British Leyland å heve den døende MGB'en, fremfor å redesigne karosseriet. Dette ble gjort ved at innfestingen til bærebrua ble hevet slikt at hele bilen satt "høyere".
CB i forkant - RB i bakkant
Dette hadde ingen god innvirkning på kjøre-egenskapene. Noe senking - ned til CB MGB nivå er forholdsvis greit gjennom bruk av senkede fjærer. Å få en RB MGB ned på senket CB MGB nivå er derimot ikke enkelt. Ennå kortere fjærer kan skaffes, men det gir fullstendig feil geometri på forstillingen med "bump-steer" og andre ønskede fenomener som konsekvens.
Senket RB MGB - se hvor feil styrestaget er i forhold horisontalen
Gjennom mitt nettverk i England har jeg funnet løsningen - Dropped Stub Axles!! Et firma i USA samt John Wilson i England modifiserer MGB forstillings-spindelen slik at spindelen kommer høyere opp på kingbolten - ca 1 tomme. Dette betyr at bilen blir senket uten at opphengs- eller styre-geometrien ødelegges.
Original spindel nederst - modifisert øverst
Dropped Stub Axels
John Wilson driver racing med en MGB GT V8 med ca 400 hk, og har virkelig forbedret tidene gjennom Dropped Stub Axels.
Advarsel - ca £400 uten innbytte....
mvh
halvor
CB) løses dette enkelt med kortere fjærer. For oss med post 74 MGB (rubber bumper - RB), er løsningen ikke så enkel.
For at MGB - sammen med andre bilprodusenter - skulle kunne tilfredstille de nye amerikanske kravene om standardisert støtfangerhøyde, valgte British Leyland å heve den døende MGB'en, fremfor å redesigne karosseriet. Dette ble gjort ved at innfestingen til bærebrua ble hevet slikt at hele bilen satt "høyere".
Vedlegget ble ikke funnet
CB i forkant - RB i bakkant
Dette hadde ingen god innvirkning på kjøre-egenskapene. Noe senking - ned til CB MGB nivå er forholdsvis greit gjennom bruk av senkede fjærer. Å få en RB MGB ned på senket CB MGB nivå er derimot ikke enkelt. Ennå kortere fjærer kan skaffes, men det gir fullstendig feil geometri på forstillingen med "bump-steer" og andre ønskede fenomener som konsekvens.
Vedlegget ble ikke funnet
Senket RB MGB - se hvor feil styrestaget er i forhold horisontalen
Gjennom mitt nettverk i England har jeg funnet løsningen - Dropped Stub Axles!! Et firma i USA samt John Wilson i England modifiserer MGB forstillings-spindelen slik at spindelen kommer høyere opp på kingbolten - ca 1 tomme. Dette betyr at bilen blir senket uten at opphengs- eller styre-geometrien ødelegges.
Vedlegget ble ikke funnet
Original spindel nederst - modifisert øverst
Vedlegget ble ikke funnet
Dropped Stub Axels
John Wilson driver racing med en MGB GT V8 med ca 400 hk, og har virkelig forbedret tidene gjennom Dropped Stub Axels.
Advarsel - ca £400 uten innbytte....
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
7 år 4 måneder dager siden - 7 år 4 måneder dager siden #5938
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne DROPPED STUB AXLE
For RB, er det ikke bedre (og fremfor alt billigere) å bytte til CB travers og tannstang, da? Brukte traverser koster ikke stort (tror vi har tre stk liggende i klubbhuset i Bergen) og en overhalt tannstang fra Moss er ca GBP 100.
Last edit: 7 år 4 måneder dager siden by Peter Skarsjø.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
7 år 4 måneder dager siden #5939
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne DROPPED STUB AXLE
GOD KOMMENTAR!!!
Samtidig med at MGB fikk Rubber Bumpers - RB, ble det også introdusert en sikkerhets-rattstamme «Collapsible Steering Column» på MGB. Forskjellen er ganske enkel å se.
Rattstammen på CB (fra rattet til krysset) er lengre enn RB og er ved rattet er CB-rattstammen opphengt i en enkel feste som kun tenkt å ta vekten av rattstammen. Selve rattstammen roterer i en filtpakning ( når smurte du din sist??). I motsatt ende er rattstammen festet i universal-leddet/krysset (omtrent midt i motorrommet) som igjen er festet til nedre del av rattstammen (den som stikker ut av tannstanga). Ved en kollisjon forfra, er det ingenting som stopper rattstammen fra å treffe deg i ansiktet om tannstangen blir presset bakover. :S
En Collapsible Steering Column har til hensikt å hindre dette. Rett bak rattet monterte MG en kraftig brakett.
I selve rattstammen er det montert en seksjon - et gitter - som vil kollapse/komprimeres ved aksiell kraft,
...samt at det ble etablert et kraftig feste i torpedoveggen som ligger nesten mot krysset i rattstammen.
Ved en frontkollisjon vil som før tannstanga forskyves bakover. Krysset i rattstammen vil bli presset inn i torpedoveggen og vil deretter komprimere øvre del av rattstammen (gitteret), slik at rattet ikke skulle presses bakover og inn i førerens ansikt.
Jeg tror du forstå poenget Peter...
Jo – du kan montere en CB travers på en RB, .... men siden tannstanga og rattstammen er forskjellig, møter du problemer. Samtidig vil en CB travers også heve tannstanga og dermed vil ikke denne forenes med krysset i torpedoveggen. Om du skulle forsøke å vinkle tannstanga slik at du får de 2 halvdelene til å forenes, da får du ikke nedre del av tannstange til å gå gjennom nedre motorfeste......
Da har vi en diskusjon om beste og billigste løsning….
Samtidig med at MGB fikk Rubber Bumpers - RB, ble det også introdusert en sikkerhets-rattstamme «Collapsible Steering Column» på MGB. Forskjellen er ganske enkel å se.
Rattstammen på CB (fra rattet til krysset) er lengre enn RB og er ved rattet er CB-rattstammen opphengt i en enkel feste som kun tenkt å ta vekten av rattstammen. Selve rattstammen roterer i en filtpakning ( når smurte du din sist??). I motsatt ende er rattstammen festet i universal-leddet/krysset (omtrent midt i motorrommet) som igjen er festet til nedre del av rattstammen (den som stikker ut av tannstanga). Ved en kollisjon forfra, er det ingenting som stopper rattstammen fra å treffe deg i ansiktet om tannstangen blir presset bakover. :S
En Collapsible Steering Column har til hensikt å hindre dette. Rett bak rattet monterte MG en kraftig brakett.
Vedlegget ble ikke funnet
I selve rattstammen er det montert en seksjon - et gitter - som vil kollapse/komprimeres ved aksiell kraft,
Vedlegget ble ikke funnet
...samt at det ble etablert et kraftig feste i torpedoveggen som ligger nesten mot krysset i rattstammen.
Vedlegget ble ikke funnet
Ved en frontkollisjon vil som før tannstanga forskyves bakover. Krysset i rattstammen vil bli presset inn i torpedoveggen og vil deretter komprimere øvre del av rattstammen (gitteret), slik at rattet ikke skulle presses bakover og inn i førerens ansikt.
Jeg tror du forstå poenget Peter...
Jo – du kan montere en CB travers på en RB, .... men siden tannstanga og rattstammen er forskjellig, møter du problemer. Samtidig vil en CB travers også heve tannstanga og dermed vil ikke denne forenes med krysset i torpedoveggen. Om du skulle forsøke å vinkle tannstanga slik at du får de 2 halvdelene til å forenes, da får du ikke nedre del av tannstange til å gå gjennom nedre motorfeste......
Da har vi en diskusjon om beste og billigste løsning….
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.220 sekunder