Ikke bare Joseph Lucas' feil.

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
7 år 9 måneder dager siden #5828 av Raymond Wardenær
Ikke bare Joseph Lucas' feil. opprettet av Raymond Wardenær
Han har vært død i mange, mange år. Men å kjøpe en eldre MG med flere tidligere eiere er jo en risiko i seg selv. Det har jeg fått merke det siste halvåret, mange har nok "gjort noe med det elektriske systemet". Jeg har laget en liste her over bilens tilstand det siste halvåret.
La meg først slå fast at lyshornet aldri har fungert på min 73 modell MGB GT. Ellers har det andre virket, men sjelden samtidig.
- blinklysene virker nå og da. Pusset litt på sikringspolene og alt i orden.
- når jeg starter motoren, kommer lysene på (ikke skjedd tidligere)
- etter å ha kjørt meg til sykehuset for hofteoperasjon, begynner det å ryke fra under dashbordet, da sønnen min kjører bilen hjem. og full stopp.
- brente ledninger under dashbordet. Blir skiftet. (Se bilde).
- når tenninga slås av og nøkkelen tas ut, fortsetter motoren å gå. (Må bruke hoved

Vedlegget ble ikke funnet

strømbryteren for å stanse motoren).
- kjøper ny tenningslås, får først en som ikke passer, får en ny som monteres.
- hazardbryteren brekker og sitter fastlåst. Mange av instrumentene slutter å virke.
- monterer ny hazardbryter, instrumentene virker igjen.
- setter inn ledlamper i frontlyktene, samt nye reflektorer og glass.
- oppdager at ingenting skjer om jeg bruker blinklyshendelen til å veksle mellom nær- og fjernlys.
- oppdager at jeg kan skifte mellom nær- og fjernlys når motoren ikke går, men ikke med motoren i gang.
- bytter tilbake til gamle pærer, alt virker.
- så fortsetter motoren å gå igjen etter at tenningsnøkkelen blir tatt ut. Fungerer normalt nå lyset slås av først. Der er vi nå...

Jeg har hoppet over flere hendelser, men i dag kommer alle lysene på når jeg starter motoren. for en uke siden kom ingen lys på når jeg starter, ved første steg med bryteren på dashbordet kom parkerings lysene på og på andre steg kom alt lyset på. Altså slik det skal være. Men slik er det ikke nå.
Bjørn Rygh har hjulpet meg og de samme har sønnen min.
Men nå vet vi ikke hva vi skal gjøre.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Endre Furnes
  • Besøkende
  • Besøkende
7 år 8 måneder dager siden #5869 av Endre Furnes
Besvart av Endre Furnes i emne Ikke bare Joseph Lucas' feil.
Du er inne på noe vesentlig, - Lucas har vært kritisert for mye, men ikke alt er hans feil. Nå kjenner jo jeg ikke tidligere eiere av din bil, de kan være både hyggelige og aktverdige samfunnsborgere. Men ikke alle aktverdige borgere har greie på hverken bil eller elektrisitet. Mange aktverdige borgere har liten respekt for lav spenning. Du får jo ikke 'karamell' av det, så det er ikke så nøye. Tvert imot. Lav spenning setter store krav til ledere og ikke minst koplingspunkter og komponenter.

Så har du den andre, ikke mindre aktverdig. Tidens tann. Vi må jo alle inn for overhaling og komponentbytte, som hofter, av og til. Du får se på din MG litt som deg selv. Vibrasjoner løsner kontaktpunkter. Varme og tid gjør isolasjonen i ledere sprø og de sprekker. Vann og skitt. Tæring og elendighet. Det spesielle i bil er at hele karosseriet er motpol. Mange muligheter for snarveier.

Det du beskriver er strøm på ville veier. Jeg vet hva jeg ville gjort. Riv ut. Riv ut og riv ut. Nye ledere med GODE kontaktpunkter.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.186 sekunder
Forumløsning av: Kunena