Chassis-nummer
- Olav Mjelva
- Emneforfatter
- Besøkende
-
7 år 10 måneder dager siden #5811
av Olav Mjelva
Chassis-nummer opprettet av Olav Mjelva
Har en mgb gt 67-modell som ble importert fra USA i 1998 (ikke av meg).
Nå har jeg hatt bilen på EU-kontroll, men den går ikke gjennom fordi det eneste stedet de finner chassis-nummer er på et skilt lengst frem i motorrommet, og det er tydeligvis ikke godt nok.
Kan noen hjelpe? Finnes det flere lokasjoner?
Den har jo gått gjennom EU-kontroll ca 9 ganger først jeg forstår ikke helt at det plutselig er et problem, men det må uansett løses.
Nå har jeg hatt bilen på EU-kontroll, men den går ikke gjennom fordi det eneste stedet de finner chassis-nummer er på et skilt lengst frem i motorrommet, og det er tydeligvis ikke godt nok.
Kan noen hjelpe? Finnes det flere lokasjoner?
Den har jo gått gjennom EU-kontroll ca 9 ganger først jeg forstår ikke helt at det plutselig er et problem, men det må uansett løses.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
7 år 10 måneder dager siden - 7 år 10 måneder dager siden #5816
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Chassis-nummer
Hei
Dette har vært et gjentagende tema. Visstnok er det IKKE krav om innslått chassisnr. for biler registrert før 1/4 1971, men her er det forskjellig praksis. Min '67 GT hadde chassisnr. innslått i tverrbjelken på høyre siden under - dvs. på høyde med knærne for passasjeren. Jeg har slått/gravert inn chassisnr. på alle mine biler for å hindre dette spørsmålet og diskusjonene dette kan avstedkomme.....
halvor
Dette har vært et gjentagende tema. Visstnok er det IKKE krav om innslått chassisnr. for biler registrert før 1/4 1971, men her er det forskjellig praksis. Min '67 GT hadde chassisnr. innslått i tverrbjelken på høyre siden under - dvs. på høyde med knærne for passasjeren. Jeg har slått/gravert inn chassisnr. på alle mine biler for å hindre dette spørsmålet og diskusjonene dette kan avstedkomme.....
halvor
Last edit: 7 år 10 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Atle Grimstad
- Besøkende
-
7 år 9 måneder dager siden #5827
av Atle Grimstad
Besvart av Atle Grimstad i emne Chassis-nummer
Innpreging av understellsnummer gjøres på en trafikkstasjon av Statens vegvesen og en kan få det ført inn i vognkortet hvor understellnummeret er preget inn.
Har lagt ved ett utsnitt hentet fra nettsiden til statens vegvesen, da dette var ute til høring..
5.1 Krav til understellsnummer
Vi foreslår å videreføre bestemmelsene om krav til understellsnummer slik de fremgår i kjøretøyforskriften § 6-4 punkt 1 og kapittel 7. Det innebærer at man samler de tidligere bestemmelsene om understellsnummer i en felles paragraf i de tre forskriftene. Bestemmelsene forenkles også rent språklig.
Forslaget medfører ingen materielle endringer, men forenkler ordlyden og forståelsen av eksempelvis bestemmelsen om prosedyrer for beskadiget understellsnummer i forbindelse med reparasjonsarbeid. Det introduseres ikke nye krav i forhold til de som gjaldt frem til 15. september 2012 for bil og tilhenger til bil og frem til 1. september 2016 for moped og motorsykkel og traktor og tilhenger til traktor.
For kjøretøy som er EF-typegodkjente, eller enkeltgodkjente innen EØS-området, innebærer forslaget ingen forskjell ved godkjenning etter dagens forskrifter, da disse allerede har krav om innpreget understellsnummer gjennom rettsaktene fra EU.
For kjøretøy som importeres etter godkjenningsordning omtalt i kjøretøyforskriften § 1-15 innebærer forslaget heller ingen endring ved godkjenning, da denne bestemmelsen allerede har et eksplisitt krav om innpreget understellsnummer.
For biler i klasse M1 (personbil) og N1 (varebil under 3500 kg) som skal godkjennes etter forordning (EU) nr. 183/2011 (import av nye M1 og N1 kjøretøy fra tredjeland til EØS-området) innebærer forslaget at vi innfører det nasjonale regelverket forordningen viser til hva gjelder krav om innpreget understellsnummer.
For kjøretøy som godkjennes etter kjøretøyforskriften § 1-9 nr. 3 om bevaringsverdige kjøretøy innebærer forslaget at bestemmelsene i kjøretøyforskriften kapittel 6 om understellsnummer gjeninnføres. Det vil si at tidligere rettstilstand i kjøretøyforskriften gjeninnføres i de tre forskriftene for bil og tilhenger til bil, moped og motorsykkel og traktor og tilhenger til traktor.
Godkjenningsmyndigheten kan i enkelttilfeller etter skriftlig søknad gjøre unntak fra kravet til innpreget understellsnummer dersom særlige grunner tilsier det, jf. bilforskriften § 22, motorsykkelforskriften § 9 åttende ledd og § 10 åttende ledd samt traktorforskriften § 10 tiende ledd og § 11 åttende ledd. Unntak kan vurderes i tilfeller hvor det stilles strenge krav til originalitet, eksempelvis for kjøretøy som skal delta i «concours d’elegance» eller tilsvarende utstillinger hvor et etterinnpreget understellsnummer kan medføre trekk i bedømming.
Kravet til innpreget understellsnummer er basert på kravene i FN-konvensjonen om vegtrafikk av 19. september 1949, jf. høringens punkt 4.1. Kravene til understellsnummer slik de var formulert i kjøretøyforskriften kapittel 6 var dermed ikke en særegen nasjonal ordning, men reflekterte de forpliktelsene Norge er bundet av gjennom nevnte FN-konvensjon og etterfølgende rettsakter fra FN og EU.
5.2 Krav til innpregingsmetode
Vi foreslår at innpregingsmetode skal følge forordning (EU) nr. 19/2011 vedlegg I del B og vedlegg II del B, se høringens vedlegg 3, uavhengig av hva slags kjøretøy det er. Vi foreslår i tillegg at innpreging av understellsnummer kun kan utføres av fabrikant eller under oppsyn av godkjenningsmyndigheten. I praksis innebærer forslaget at understellsnummer enten innpreges av fabrikanten eller på og av en av Statens vegvesens trafikkstasjoner.
Kravet om at annen innpreging enn fabrikantens kun skal utføres under oppsyn av godkjenningsmyndigheten foreslås for å sikre at innpreging blir gjort på en måte som tilfredsstiller kravene til innpreget understellsnummer, samt fordi dette kreves ved nasjonal innpreging etter forordning (EU) nr. 183/2011, jf. appendix 2, punkt 4, underpunkt 18:
«Where no vehicle identification number is stamped in the chassis or in the body, a Member State may require that it is retrofitted in application of its national law. In such a case, the competent authority of that Member State shall supervise the operation.»
Hensynet til likebehandling og en enhetlig praksis taler også for å ha en konkret innpregingsmetode. Det vurderes derfor hensiktsmessig å kreve at denne innpregingsmetoden benyttes hver gang et understellsnummer skal innpreges, og metoden skal anvendes både for bil, motorsykkel og traktor.
Understellsnummer skal innpreges ved hjelp av egnet utstyr for preging i det materialet kjøretøyet er konstruert i. Innpreging med rissepenn skal kun utføres i unntakstilfeller. Kravene om at understellsnummeret ikke må kunne forfalskes, utformingen av det, levetid og leselighet må ivaretas, uavhengig av innpregingsmetode, jf. kravene slik de fremkommer i forordning (EU) nr. 19/2011 vedlegg I del A punkt 1.5 og vedlegg II del B punkt 2 og 3 .
Har lagt ved ett utsnitt hentet fra nettsiden til statens vegvesen, da dette var ute til høring..
5.1 Krav til understellsnummer
Vi foreslår å videreføre bestemmelsene om krav til understellsnummer slik de fremgår i kjøretøyforskriften § 6-4 punkt 1 og kapittel 7. Det innebærer at man samler de tidligere bestemmelsene om understellsnummer i en felles paragraf i de tre forskriftene. Bestemmelsene forenkles også rent språklig.
Forslaget medfører ingen materielle endringer, men forenkler ordlyden og forståelsen av eksempelvis bestemmelsen om prosedyrer for beskadiget understellsnummer i forbindelse med reparasjonsarbeid. Det introduseres ikke nye krav i forhold til de som gjaldt frem til 15. september 2012 for bil og tilhenger til bil og frem til 1. september 2016 for moped og motorsykkel og traktor og tilhenger til traktor.
For kjøretøy som er EF-typegodkjente, eller enkeltgodkjente innen EØS-området, innebærer forslaget ingen forskjell ved godkjenning etter dagens forskrifter, da disse allerede har krav om innpreget understellsnummer gjennom rettsaktene fra EU.
For kjøretøy som importeres etter godkjenningsordning omtalt i kjøretøyforskriften § 1-15 innebærer forslaget heller ingen endring ved godkjenning, da denne bestemmelsen allerede har et eksplisitt krav om innpreget understellsnummer.
For biler i klasse M1 (personbil) og N1 (varebil under 3500 kg) som skal godkjennes etter forordning (EU) nr. 183/2011 (import av nye M1 og N1 kjøretøy fra tredjeland til EØS-området) innebærer forslaget at vi innfører det nasjonale regelverket forordningen viser til hva gjelder krav om innpreget understellsnummer.
For kjøretøy som godkjennes etter kjøretøyforskriften § 1-9 nr. 3 om bevaringsverdige kjøretøy innebærer forslaget at bestemmelsene i kjøretøyforskriften kapittel 6 om understellsnummer gjeninnføres. Det vil si at tidligere rettstilstand i kjøretøyforskriften gjeninnføres i de tre forskriftene for bil og tilhenger til bil, moped og motorsykkel og traktor og tilhenger til traktor.
Godkjenningsmyndigheten kan i enkelttilfeller etter skriftlig søknad gjøre unntak fra kravet til innpreget understellsnummer dersom særlige grunner tilsier det, jf. bilforskriften § 22, motorsykkelforskriften § 9 åttende ledd og § 10 åttende ledd samt traktorforskriften § 10 tiende ledd og § 11 åttende ledd. Unntak kan vurderes i tilfeller hvor det stilles strenge krav til originalitet, eksempelvis for kjøretøy som skal delta i «concours d’elegance» eller tilsvarende utstillinger hvor et etterinnpreget understellsnummer kan medføre trekk i bedømming.
Kravet til innpreget understellsnummer er basert på kravene i FN-konvensjonen om vegtrafikk av 19. september 1949, jf. høringens punkt 4.1. Kravene til understellsnummer slik de var formulert i kjøretøyforskriften kapittel 6 var dermed ikke en særegen nasjonal ordning, men reflekterte de forpliktelsene Norge er bundet av gjennom nevnte FN-konvensjon og etterfølgende rettsakter fra FN og EU.
5.2 Krav til innpregingsmetode
Vi foreslår at innpregingsmetode skal følge forordning (EU) nr. 19/2011 vedlegg I del B og vedlegg II del B, se høringens vedlegg 3, uavhengig av hva slags kjøretøy det er. Vi foreslår i tillegg at innpreging av understellsnummer kun kan utføres av fabrikant eller under oppsyn av godkjenningsmyndigheten. I praksis innebærer forslaget at understellsnummer enten innpreges av fabrikanten eller på og av en av Statens vegvesens trafikkstasjoner.
Kravet om at annen innpreging enn fabrikantens kun skal utføres under oppsyn av godkjenningsmyndigheten foreslås for å sikre at innpreging blir gjort på en måte som tilfredsstiller kravene til innpreget understellsnummer, samt fordi dette kreves ved nasjonal innpreging etter forordning (EU) nr. 183/2011, jf. appendix 2, punkt 4, underpunkt 18:
«Where no vehicle identification number is stamped in the chassis or in the body, a Member State may require that it is retrofitted in application of its national law. In such a case, the competent authority of that Member State shall supervise the operation.»
Hensynet til likebehandling og en enhetlig praksis taler også for å ha en konkret innpregingsmetode. Det vurderes derfor hensiktsmessig å kreve at denne innpregingsmetoden benyttes hver gang et understellsnummer skal innpreges, og metoden skal anvendes både for bil, motorsykkel og traktor.
Understellsnummer skal innpreges ved hjelp av egnet utstyr for preging i det materialet kjøretøyet er konstruert i. Innpreging med rissepenn skal kun utføres i unntakstilfeller. Kravene om at understellsnummeret ikke må kunne forfalskes, utformingen av det, levetid og leselighet må ivaretas, uavhengig av innpregingsmetode, jf. kravene slik de fremkommer i forordning (EU) nr. 19/2011 vedlegg I del A punkt 1.5 og vedlegg II del B punkt 2 og 3 .
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ottar Djupvik
- Besøkende
-
7 år 8 måneder dager siden #5884
av Ottar Djupvik
Besvart av Ottar Djupvik i emne Chassis-nummer
På min MGB var det innslått på høyre bjelke ved siden av motor, litt vanskelig å finne men etter å ha skrapt/vasket bort det som var av stoff der fant vi det.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ola Thygesen
- Besøkende
-
7 år 8 måneder dager siden #5885
av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Chassis-nummer
Ved registrering av min MG TD fra 1953 var det ikke mulig å finne noe nummer på rammen.
Jeg fikk Trafikkstasjonen på Risløkka til å risse inn chassi-nummeret på rammen.Det eneste utgangspunktet vi hadde var skiltet som var skrudd fast i motorrommet.
Jeg mener som Halvor, at alle våre biler bør ha chassi-nummer innslått/risset på rammen så slipper det være noen tvil om bilens identitet i framtiden.
Det gjør det tryggere ved bl.a. eierskifte. Snakk med din lokale Trafikkstasjon og hør om det er mulig å få dette gjort.
Jeg vedlegger bilde som viser resultatet av Trafikkstasjonens rissemaskin.
Jeg fikk Trafikkstasjonen på Risløkka til å risse inn chassi-nummeret på rammen.Det eneste utgangspunktet vi hadde var skiltet som var skrudd fast i motorrommet.
Jeg mener som Halvor, at alle våre biler bør ha chassi-nummer innslått/risset på rammen så slipper det være noen tvil om bilens identitet i framtiden.
Det gjør det tryggere ved bl.a. eierskifte. Snakk med din lokale Trafikkstasjon og hør om det er mulig å få dette gjort.
Jeg vedlegger bilde som viser resultatet av Trafikkstasjonens rissemaskin.
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Alf Schibstad
- Besøkende
-
7 år 7 måneder dager siden #5887
av Alf Schibstad
Besvart av Alf Schibstad i emne Chassis-nummer
Jeg har en MGB 1977 og hadde samme problemet som du hadde i år; nye, strengere regler er nå i effekt på dette. Verkstedet og jeg løste problemet ved at jeg skaffet dokumentasjon i form av bilder i MG-litteratur som viste hvor og hvordan fabrikken hadde plassert/utformet chassisnumrene originalt. Jeg måtte bruke 3 bøker jeg hadde, jeg hadde også med kopier av samme for verkstedets arkiv (de trengte dem ikke, jeg ble trodd). Dessuten kunne jeg redegjøre for bilens historikk fra ny. Så da ble den godkjent "utenfor enhver rimelig tvil", for å bruke et språk fra rettsapparatet. Så, dette fungerte for meg!
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.210 sekunder