For høy tomgang MGB 1977
- Alf Schibstad
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 3 dager dager siden #5717
av Alf Schibstad
For høy tomgang MGB 1977 opprettet av Alf Schibstad
Jeg har problem med å få ned tomgangen på min MGB 1977, som er satt opp helt standard med doble SU-forgassere. Dette er en feil som har kommet gradvis over årene. Motoren går helt topp ellers. Den ble overhalt for ca. 18 år siden; boret, avbalansert, kjørt inn på mineralsk olje og har siden gått på Biltema's fullsyntetiske 5W50-olje. Bruker litt under, litt over 0.8 på mila og en halv liter olje, snautt, på 5000 km.
Jeg har: Sjekket for falsk luft ved å sprøyte startgass på alle skjøter og på spindlene til gass-spjellene, sjekket at spindler og spjell går lett, skrudd tomgangsskruene opp slik at de ikke berører noe og altså er ute av funsjon (!), sjekket at ikke mekanismen som skal gi litt håndgass når du drar choken ut er i effekt ved varm tomgang, tatt av slangen til servobremseklokken og proppet denne nippelen på innsugsmanifolden, tatt av forgasserklokkene og sett konkret at begge spjellene ser ut til å lukke;,,,,like fordømt vil den gå på rundt 1000 o,m, og gjerne litt over. Hva i all verden kan det være???!!!
Er det noen av dere som har tips? Hilsen Alf Schibstad, som har gått tom for ideer...
Jeg har: Sjekket for falsk luft ved å sprøyte startgass på alle skjøter og på spindlene til gass-spjellene, sjekket at spindler og spjell går lett, skrudd tomgangsskruene opp slik at de ikke berører noe og altså er ute av funsjon (!), sjekket at ikke mekanismen som skal gi litt håndgass når du drar choken ut er i effekt ved varm tomgang, tatt av slangen til servobremseklokken og proppet denne nippelen på innsugsmanifolden, tatt av forgasserklokkene og sett konkret at begge spjellene ser ut til å lukke;,,,,like fordømt vil den gå på rundt 1000 o,m, og gjerne litt over. Hva i all verden kan det være???!!!
Er det noen av dere som har tips? Hilsen Alf Schibstad, som har gått tom for ideer...
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
8 år 20 timer dager siden #5720
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne For høy tomgang MGB 1977
Motorer trenger luft for å kunne gå og luften må jo komme inn et sted. Foreslår at du sjekker forgasserspjeldenes stilling i spjeldakslene. Spjeldene er svakt ovale for å kunne lukke helt og har også litt store hull for festeskruene som går gjennom spjeldakslene for at de skal kunne justeres til å lukke helt. Om spjeldene har kommet litt ut av stilling vil de pga. ovaliteten ikke klare å lukke og dette vil ha samme virkning som om tomgangsskruene ble justert til for høy tomgang. Løsningen vil isåfall være å ta av forgasserne, løsne skruene som går gjennom spjeldakselen, justere spjeldet slik at det lukker helt og skru til skruene igjen. En annen mulighet er at du har fått en lekkasje i manifoldpakningene, men dette vil ofte være ledsaget av en plystrelyd og dette ville du antagelig ha merket når du sprayet med startgass.
- Alf Schibstad
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 12 timer dager siden #5722
av Alf Schibstad
Besvart av Alf Schibstad i emne For høy tomgang MGB 1977
Takk for svar, Kjell! Jeg skal prøve dette så fort jeg får tid og melde tilbake! Sjekket om den kunne suge luft gjennom en ev defekt vakuumklokke på fordeleren, alt i orden der også. Så nå er det "Forgassere, here I come"!
- Alf Schibstad
- Emneforfatter
- Besøkende
-
7 år 7 måneder dager siden #5886
av Alf Schibstad
Besvart av Alf Schibstad i emne For høy tomgang MGB 1977
Ja, da er problemet løst. Jeg kjøpte et overhalingssett til forgasserne av Kjell Hagen, brettet opp armene og tok alt fra hverandre. Akslingene til gass-spjeldene var fine, spjeldene også, men skiftet flottører og flottørnåler, justerte flottørhøyden, sjekket forgasserstempler og nåler samt dyser, alt så fint ut. Rengjorde alt og skiftet alle pakninger.
Feilen lå "innerst-nederst"! Mellom forgasserne og manifolden er det et varmeskjold i jernblikk; dette skjoldet er altså "sandwitched" mellom forgasser og manifold med pakninger på begge sider. Dette tok jeg også av, for sikkerhets skyld, og godt var det!
Pakningsparet innerst mot manifolden var delvis smurt utover og oppsprukket - og lekket luft. Min teori er at pakningene ikke har tålt varmen, jeg har jo kjørt langt med min kjære røde! (Jeg kom ikke til med startgass-sprayen inni der heller, så derfor ble ikke feilen oppdaget med "spraymetoden".) Nå håper jeg at Burlen's pakninger er av en kvalitet som tåler varmen, uansett holdt jo de gamle i 20 år!
Igjen: Jeg takker for alle kloke innspill! Nå går MGB 1977 atter med de foreskrevne 850 o.m. på tomgang!
Feilen lå "innerst-nederst"! Mellom forgasserne og manifolden er det et varmeskjold i jernblikk; dette skjoldet er altså "sandwitched" mellom forgasser og manifold med pakninger på begge sider. Dette tok jeg også av, for sikkerhets skyld, og godt var det!
Pakningsparet innerst mot manifolden var delvis smurt utover og oppsprukket - og lekket luft. Min teori er at pakningene ikke har tålt varmen, jeg har jo kjørt langt med min kjære røde! (Jeg kom ikke til med startgass-sprayen inni der heller, så derfor ble ikke feilen oppdaget med "spraymetoden".) Nå håper jeg at Burlen's pakninger er av en kvalitet som tåler varmen, uansett holdt jo de gamle i 20 år!
Igjen: Jeg takker for alle kloke innspill! Nå går MGB 1977 atter med de foreskrevne 850 o.m. på tomgang!
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.193 sekunder