Hjæælp MGB'n vil ikke starte Startmotor slår ikke inn

  • Tom Lynga
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 1 måned dager siden #5674 av Tom Lynga
Hei,

Min kjære gamle, røde '66 MGB vil ikke lenger starte. Gikk så fint på Lørdag, parkerte utenfor garasjen. Når jeg i dag skulle kjøre INN i garasjen, hørtes bare et klikk. Prøvde med startkabler og friskt batteri, men nei, samme klikket.

Noen tips ? Startmotor er relativt ny, byttet for 3 år siden.


MG-hilsen Tom Lynga

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Helge Ligaard
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 4 uker dager siden #5677 av Helge Ligaard
Har du prøvd å gi starteren et lett slag med hammer? Inne i starteren er det børster som etterhvert slites. Et lite slag gjør at de kommer på plass inn mot ankeret og gir kontakt.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Tom Lynga
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 4 uker dager siden #5678 av Tom Lynga
Hei og takk for svar ! Hjalp nok ikke. Startmotor er relativt ny, og lite brukt. Ikke så mange turer i løpet av sesongen. Litt typisk dette da, når jeg snart skal få hjelp til å installere ny, uoriginal men bedre start motor. Kan det være andre feilkilder ? Releet ? Går jo kabel fra batteriet til en enhet, og kabel fra denne igjen til startmotor. Dette er vel et rele ? Går det an å sjekke om startmotor likevel har tatt kvelden, til tross for at den er relativt ny ? Hvis releet er det som har tatt kvelden, går det an å få liv i startmotoren på annen måte ? Startkabler ?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 4 uker dager siden #5679 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Hjæælp MGB'n vil ikke starte Startmotor slår ikke inn
Du har rett i at din bil har et startrele. Dette er rundt med en gummiknott på fra 1962 til 1966 og firkantet fra 1966 til 1967. Har du det runde kan det være nok å trykke hardt inn på gummiknotten med tenningen på og bilen i fri(!!!). Om spolen i releet er gåent slik at releet ikke slår inn vil det å trykke på gummiknotten føre til at det blir kontakt mellom ledningen fra batteriet og ned til starteren og starteren vil gå om den da ikke er ødelagt. Om du har det firkantede releet som ikke har gummiknott kan du bruke en solid skiftenøkkel, fastnøkkel eller skrutrekker og kortslutte de to ledningene slik at de får kontakt med hverandre. Strømmen vil da gå direkte til starteren og denne vil gå rundt om den ikke er defekt. Et annet lite triks er å sette bilen i gir (3. eller 4.) og rugge bilen litt frem og tilbake med tenningen avslått. Det hender bendix-typen starter som du har kiler seg fast og løsner om du rugger litt på bilen slik at motoren roterer litt. Ofte er dette nok til at bilen starter. Det aller viktigste ved feilfinning på de elektriske anleggene er å ha en prøvelampe. Du kan med denne sjekke at det kommer spenning frem til releet fra batteriet, at det kommer spenning inn til releets styrekrets (den tynne ledningen) og at det kommer spenning ut på den tykke ledningen til starteren når tenningsbryteren vris til startposisjon. Lykke til!

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Tom Lynga
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 4 uker dager siden #5681 av Tom Lynga
TUUUUUUSEN TAKK for tips, Kjell !! Hva skulle jeg gjort uten deg ! Satte den i 4. gir og rugget. Pling sa det, og det var bare å vri på nøkkelen igjen og godlyden var tilbake !

MG-hilsen
Tom Lynga

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.177 sekunder
Forumløsning av: Kunena