Tube aksel 3.07.

  • Helge Ligaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #5572 av Helge Ligaard
Tube aksel 3.07. opprettet av Helge Ligaard
For et par år siden da min MGB fikk V8, så anskaffet jeg 3.07 utveksling til bakakselen og fikk dette montert på et verksted. Det var noe støy i fra akselen, men etterhvert ble det plagsomt. Nå har jeg hatt akselen hos et firma i Sverige som har gått over den og konkludert med at kronhjul og pinjong var for lite herdet ut i fra måling av hardhet og at sliteflatene ikke var blanke. Nå er de herdet litt mer og jeg fikk montert nye lager og Quaife limited slip diff. For å få riktig inngrep ble det lagt inn en avstandsring mellom diff og kronhjul. Gleder meg til å teste.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #5573 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Tube aksel 3.07.
Takk for sist Helge.

Da ser din bakaksel også slik ut innvendig... 3,07 m/Quaife....


Vedlegget ble ikke funnet




h

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Helge Ligaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #5574 av Helge Ligaard
Besvart av Helge Ligaard i emne Tube aksel 3.07.
En forskjell er at jeg har fått en avstandsring på litt under 5mm mellom kronhjul og anlegget på differesialen.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden - 8 år 3 måneder dager siden #5575 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Tube aksel 3.07.
Hei igjen

Quaife ATB Helical LSD - som er det fulle navnet for en Quaife Limited Slip Differential, kommer i 2 variasjoner: QDF6KB for en std. MGB tube bakaksel, samt QDF6KC for en MGB GT V8/MGC bakaksel.


Vedlegget ble ikke funnet




På tilsvarende måte finnes 3,07:1 CWP (Crown Wheel and Pinion) i 2 versjoner. Om en blander de 2 variantene, ender en enten opp med å måtte maskinere av ca. 5 mm fra baksiden av kornhjulet, evt. slik du måtte gjøre - å legge inn en distansering mellom differensialen og kronhjulet.

Jeg kjøpte GT V8/MGC versjonen for begge enhetene og dermed var det problemet løst!!

ATB'en kjøpte jeg av Doug Smith som eier MG Motorsport og som er aktiv i motorsport med sine MGC'er. CWP'en kjøpte jeg hos Brown & Gammons - mener jeg. Alt ble montert sammen av Normann Pedersen - en pensjonert girkasse-spesialist som bor nordvest for Aalborg.

Dette til info.

:-)
Last edit: 8 år 3 måneder dager siden by Halvor Asland.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden - 8 år 3 måneder dager siden #5576 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Tube aksel 3.07.
QDF6KB

Vedlegget ble ikke funnet




QDF6KC

Vedlegget ble ikke funnet



Legg merke til dimensjonen L4.....
Last edit: 8 år 3 måneder dager siden by Halvor Asland.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Helge Ligaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #5579 av Helge Ligaard
Besvart av Helge Ligaard i emne Tube aksel 3.07.
Takk Halvor. Dette er nyttig for de som tenker på/holder på med V8-convertering av MGB.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.270 sekunder
Forumløsning av: Kunena