Hvordan bypasse rheostaten for instrumentbelysning
- Jan Emil Kristoffersen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 5 måneder dager siden #5454
av Jan Emil Kristoffersen
Hvordan bypasse rheostaten for instrumentbelysning opprettet av Jan Emil Kristoffersen
Hei, her er et bilde inn i dashbordet på min Mk1 gjennom hullet der speedometeret skal være. Jeg har kjøpt LED pærer og vil derfor bypasse rheostaten. Er det så enkelt at alle ledningene skal over på samme side?
(Rheostatens bakside sees i speilet)
Takk for gode råd!
(Rheostatens bakside sees i speilet)
Takk for gode råd!
Vedlegget ble ikke funnet
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Tore Lie
- Besøkende
-
8 år 5 måneder dager siden #5455
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Hvordan bypasse rheostaten for instrumentbelysning
Er ikke sikker på hvordan dette gjøres, men jeg monterte LED-pærer og lot rheostaten sitte. Det funker utmerket, den fungerer nå bare som en av/på-bryter.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
8 år 5 måneder dager siden #5456
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Hvordan bypasse rheostaten for instrumentbelysning
Hei
I følge vedlagte skjema, skal alle 4 ledningene kobles sammen.
På bildet ditt Tore gjenkjenner jeg den doble røde som tilførselskabelene fra batterien som deler seg til kartlyset på dashbordet. Denne tilførselsledningen går så gjennom reostaten og deretter til de forskjellige instruments-lyspærene.
Ved å koble alle disse 4 ledningene sammen vil reostaten by-pass'es.

I følge vedlagte skjema, skal alle 4 ledningene kobles sammen.
På bildet ditt Tore gjenkjenner jeg den doble røde som tilførselskabelene fra batterien som deler seg til kartlyset på dashbordet. Denne tilførselsledningen går så gjennom reostaten og deretter til de forskjellige instruments-lyspærene.
Ved å koble alle disse 4 ledningene sammen vil reostaten by-pass'es.

Vedlegget ble ikke funnet
- Jan Emil Kristoffersen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 5 måneder dager siden #5460
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Hvordan bypasse rheostaten for instrumentbelysning
Tusen takk, da har jeg fått bekreftet min mistanke om hva som var måten å gjøre det på

- Hans Løvdahl
- Besøkende
-
8 år 5 måneder dager siden #5462
av Hans Løvdahl
Besvart av Hans Løvdahl i emne Hvordan bypasse rheostaten for instrumentbelysning
Det er riktig. Mens vanlige pærer er spenningsstyrt og kan dimmes med redusert spenning, så er LED halvledere. De er strømstyrt og kutter tvert dersom spenningen reduseres. Det enkleste er derfor å koble utkabelen fra rheostaten (til LED'ene) sammen med innkabelen (+12 volt fra batteriet).

Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.254 sekunder