Jeg kan ikke stole på bensinmåleren

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 8 måneder dager siden - 8 år 8 måneder dager siden #5376 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Jeg kan ikke stole på bensinmåleren
Jeg kjøpte denne og dermed var jeg ikke lengre i "Steinalderen"....

Hjemmesiden liker tydeligvis ikke link til eBay...

Sjekk på eBay.co.uk og søk etter "MGB Voltage Stabilizer"

halvor
Last edit: 8 år 8 måneder dager siden by Halvor Asland.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 8 måneder dager siden #5377 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Jeg kan ikke stole på bensinmåleren
Spenningsregulatoren Helge referer til er basert på samme teknikk som et blinklysrele. Dvs. det er en hetetråd som slår utspenningen av og på. Dette skjer ganske raskt for å holde utspenningen omtrent stabil på 10 Volt uansett bilens ladespenning. For å måle regulatoren bør man bruke et dempet analogt voltmeter (viserinstrument) og ikke et digitalt da avlesningen på det siste vil virke veldig ustabilt siden spenningen hele tiden "pulser". Om man mistenker at regulatoren er defekt bør man først sjekke at den sitter godt fast i holderen sin da den er avhengig av chassikontakt for jordingen. Deretter er det beste å bruke en prøvelampe. Om den blinker av og på i rask takt kan man regne med at regulatoren er OK. Om den lyser hele tiden eller ikke lyser i det hele tatt kan man gå ut fra at regulatoren er defekt. De regulatorer som leveres i dag er basert på halvlederteknologi og vil ikke "pulse" slik som de originale. Om de mer eventyrlystne av oss skulle få en defekt regulator er det enkelt å modifisere den gamle: Ta ut all innmaten i den gamle regulatoren og erstatt den med en integrert spenningsregulator som f.eks. LM2940T-10.0. Denne gir ut en helt stabil 10 volts spenning, men den kan bare brukes på biler med negativ jording.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.433 sekunder
Forumløsning av: Kunena