Montering av overdrive gearkasse

• Jan Emil Kristoffersen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 9 måneder dager siden #5270 av Jan Emil Kristoffersen
Montering av overdrive gearkasse opprettet av Jan Emil Kristoffersen
Jeg har nå gjennomført en vellykket transplantasjon av OD gearkasse til min B. Det er en 1964 pull handle, men har tidligere fått bygget om tunnel slik at den har gått med en 5-lagret motor og 4-sync kasse uten overdrive.
Jeg hadde en nyoverhalt OD kasse liggende ( Laycock de Normanville type LH) og tenkte at dette må jeg da klare selv. (40 år siden sist jeg tok en motor og gearkasse inn og ut av en bil)
Lånte en motorløftejekk av en kamerat og satte i gang. Har jobbet alene, og brukt 35 timer totalt på jobben over 14 dager ved siden av ordinært lønnet arbeid og familieliv. Har samtidig byttet clutch, thrustlager og en lekkende bunnpannepakning. Valgte å ikke ta bakre tetningsring da den bare har stått i ca 1000 mil og var knusk tørr( Ikke vekke sovende bjørner….)
Noen tanker om jobben som kanskje andre kan ha nytte av: Nesten alt er enkelt. Halv toms leddnøkkel, pipe og fastnøkkel fixet 90% av all skruingen jeg måtte gjøre.
Har laget fire klosser som jeg stiller bilen oppå. 3 x 2 tom-4 skrudd sammen i høyden, til 50 cm lange og 15 cm høye bukker under hvert dekk gir fin tilgang under bilen og eliminerer risiko for akselbukker som velter når du haler og drar litt i ting….
Brukte en motorløfter som kunne vinkles med en lang gjenget skrue (Fra gasolin.no) . Det gjorde det mulig å jobbe alene uten å få en eneste skramme i et ellers nyrestaurert motorrum.
Festet løfteren i toppdekselboltene, svelget tungt og løftet med et urolig hjerte. De holdt.
Slåss i fire timer med montering av bakre gearkassefeste før jeg kapitulerte og gjorde Porter-modifikasjonene. Etter dette tok det 10 minutter.
Klemte den firkantede o-ringen skjev i oljefilteradapteren ved montering. Det oppdaget jeg ved oppstart. 65 psi oljetrykk leverte to liter motorolje på garasjegulvet i løpet av imponerende få sekunder. Men ubehandlet betonggulv har meget gode absorpsjonsegenskaper :-)
Prøvetur i går kveld. Tight og fin kasse, OD smetter silkemykt inn og ut på 3. og 4 gir. Ny clutch er som smør.
Konklusjon : Alt er gjort av meg selv og da er jeg trygg(ere) på at alt er i orden. Jeg kan ta meg bedre tid og gå etter alt mye nøyere enn en mekaniker som arbeider på regning, og denne jobben er teknisk sett egentlig super enkel. Gleder meg til langtur etter at jeg nå har gjennomgått MGB eiernes overgangsrituale. Mer som en hyggelig konfirmasjon enn en omskjæring spør du meg..

Vedlegget ble ikke funnet

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Jan Emil Kristoffersen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 9 måneder dager siden #5283 av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Montering av overdrive gearkasse
Fjelltur i helgen, sol, og top down motoring. Nullstilt OD gearkasse har transformert bilen. A flick of the switch og hun faller ned på et rolig turtall - endelig er hun blitt "the express cruiser"! Takk for alle gode råd og tips under veis, og en spesiell takk til Kjell Hagen Nilsen. :lol:

Vedlegget ble ikke funnet

• Ottar Djupvik
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 8 måneder dager siden #5337 av Ottar Djupvik
Besvart av Ottar Djupvik i emne Montering av overdrive gearkasse
Porter-modifikasjonene hva mener du med det, er det en annen måte å feste gearkassen på i akterkant?

• Jan Emil Kristoffersen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 8 måneder dager siden #5338 av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Montering av overdrive gearkasse
Det er rett og slett å lage ovale hull til skruene i bakre gearkassefeste. Gud vet hvordan guttene i Abingdon fikk dette sammen uten.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.241 sekunder
Forumløsning av: Kunena