- Mottatte takk 0
Temperatur på kjølevæsken synes å være veldig lav.
- Roger Anthonsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 10 måneder dager siden #5230
av Roger Anthonsen
Temperatur på kjølevæsken synes å være veldig lav. opprettet av Roger Anthonsen
Hei
Jeg har en 1968 GF motor som går kjøligere enn det jeg synes er normalt.
I flere år før og etter overhaling (nr 1) gikk min motor på rundt 70-80 grader ifølge termometer montert i dashboard. Jeg har brukt to forskjellige typer: capilar rør og elektrisk sender unit. Begge viste samme måling. Termostat var først 90 så 80 grader. Ingen forskjell. Kjølevæsken var blå glykol 50/50 og oljen var 20W50 mineral.
Etter motor overhaling nummer 2 (full opppussing av bil) monterte jeg en ny 90 graders termostat ,ny radiator og vannpumpe. Det ble fylt longlife Valvoline kjøleveske på systemet og luftet på verksted.
Min første langtur var på Rally Tronåsen i går og de samme symptonene viste seg. Jeg lå fortsatt på 70-80 grader ved normal og veldig frisk kjøring, men når jeg kjørte nedover i bakker gikk temperaturen ned til 55-60 grader. Den eneste gangen temperaturen gikk opp mot 90 grader var når jeg slo av tenningen.
Oljetrykk ligger på 70-80 ved normal/frisk kjøring og rundt 40 på tomgang (20w50 mineral olje)
Er det noen som kan svare meg hvorfor termometeret ikke viser opp mot rundt 90 grader på kjølevæsken under kjøring og hvorfor temperaturen går ned når jeg kjører nedover i bakker?
Jeg er redd jeg kjører med for kald motor og kan gjøre skade på den.
Roger Anthonsen
Jeg har en 1968 GF motor som går kjøligere enn det jeg synes er normalt.
I flere år før og etter overhaling (nr 1) gikk min motor på rundt 70-80 grader ifølge termometer montert i dashboard. Jeg har brukt to forskjellige typer: capilar rør og elektrisk sender unit. Begge viste samme måling. Termostat var først 90 så 80 grader. Ingen forskjell. Kjølevæsken var blå glykol 50/50 og oljen var 20W50 mineral.
Etter motor overhaling nummer 2 (full opppussing av bil) monterte jeg en ny 90 graders termostat ,ny radiator og vannpumpe. Det ble fylt longlife Valvoline kjøleveske på systemet og luftet på verksted.
Min første langtur var på Rally Tronåsen i går og de samme symptonene viste seg. Jeg lå fortsatt på 70-80 grader ved normal og veldig frisk kjøring, men når jeg kjørte nedover i bakker gikk temperaturen ned til 55-60 grader. Den eneste gangen temperaturen gikk opp mot 90 grader var når jeg slo av tenningen.
Oljetrykk ligger på 70-80 ved normal/frisk kjøring og rundt 40 på tomgang (20w50 mineral olje)
Er det noen som kan svare meg hvorfor termometeret ikke viser opp mot rundt 90 grader på kjølevæsken under kjøring og hvorfor temperaturen går ned når jeg kjører nedover i bakker?
Jeg er redd jeg kjører med for kald motor og kan gjøre skade på den.
Roger Anthonsen
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
8 år 10 måneder dager siden #5231
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Temperatur på kjølevæsken synes å være veldig lav.
Jeg misstenker ar den nye termostaten ikke lukker. Mål for sikkerhetskyld temperaturen i radiatoren. Steke termometeret til mor kan brukes til det. Kontroller at termometeret vise 100 grader i kokende vann.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Roger Anthonsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 10 måneder dager siden #5232
av Roger Anthonsen
Besvart av Roger Anthonsen i emne Temperatur på kjølevæsken synes å være veldig lav.
HEi Truls
Det skal jeg gjøre. Jeg skal oppdatere med hva jeg finner ut. Må bare vente til det blir oppholdsvær igjen her på vestlandet igjen :lol:
Det skal jeg gjøre. Jeg skal oppdatere med hva jeg finner ut. Må bare vente til det blir oppholdsvær igjen her på vestlandet igjen :lol:
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Roger Anthonsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 6 måneder dager siden #5413
av Roger Anthonsen
Besvart av Roger Anthonsen i emne Temperatur på kjølevæsken synes å være veldig lav.
Hei Igjen. Det tok litt tid før jeg fikk utført sjekk av thermostat og temperatur føler.
Termostat er tatt ut og sjekket. Alt så normalt ut. Deretter ble den lagt I en kjele med vann med thermometer for å sjekke når termostaten åpner. Den åpnet litt over 90 grader og stengte ganske kjapt etter den ble løftet opp av kjelen. Konklusjonen min er at den virker.
Jeg sjekket også temperaturmåleren og den fungerte også.
Hva er planen videre:
Fjerne den mekaniske viften og montere en ny elektronisk styrt vifte. Da kan jeg styre viften og varmen I kjølesystemet lettere.
Fortsettelse følger.
Termostat er tatt ut og sjekket. Alt så normalt ut. Deretter ble den lagt I en kjele med vann med thermometer for å sjekke når termostaten åpner. Den åpnet litt over 90 grader og stengte ganske kjapt etter den ble løftet opp av kjelen. Konklusjonen min er at den virker.
Jeg sjekket også temperaturmåleren og den fungerte også.
Hva er planen videre:
Fjerne den mekaniske viften og montere en ny elektronisk styrt vifte. Da kan jeg styre viften og varmen I kjølesystemet lettere.
Fortsettelse følger.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.197 sekunder