Jeg lærte noe nytt da jeg fikk flatt batteri

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 11 måneder dager siden #5199 av Raymond Wardenær
Jeg lærte noe nytt da jeg fikk flatt batteri opprettet av Raymond Wardenær
Jeg har akkurat kommet tilbake til Oslo fra årets tur til Lofoten og Røst. Jeg fikk litt panikk 45 minutter før jeg skulle ta ferja fra Røst til Bodø, jeg hadde nemlig glemt å slå av lyset om natta og tømt batteriet fullstendig. Hva gjør du da?
Jeg forsøkte først som jeg alltid har gjort, å taue i gang bilen. Men bilen ville ikke starte i det hele tatt.
Gjettekonkurranse: Hvorfor ville ikke motoren starte når jeg tauet i gang bilen?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 11 måneder dager siden #5200 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Jeg lærte noe nytt da jeg fikk flatt batteri
Om batteriet er helt flatt får du ikke strøm til tenningen og bensinpumpen og bilen vil ikke starte.

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 11 måneder dager siden #5201 av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Jeg lærte noe nytt da jeg fikk flatt batteri
Mannen som reddet meg før ferjeavgang fortalte at hadde drevet endel med engelske biler. Han sa også at det ikke gikk an å starte en bil med elektronisk tenning ved å dra den i gang.
Jeg lærer stadi mer.
Her er foressten et bilde av bilen på Røst 2016.
Det var nok siste turen med bil til Lofoten, det er for langt å kjøre for en gammel mann...

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 11 måneder dager siden - 8 år 11 måneder dager siden #5202 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Jeg lærte noe nytt da jeg fikk flatt batteri
Jeg har også drevet endel med engelske biler :) og vil hevde at om batteriet ditt er helt tomt vil du ikke få startet bilen uansett. Det eneste unntaket er om du har vekselstrømsgenerator og klarer å trekke bilen så fort at generatoren avgir nok strøm med høy nok spenning til at coilen avgir gnist. Samtidig må du ha nok bensin i flottørkammrene til at motoren kan gå lenge nok til å gi strøm nok til at bensinpumpen klarer å pumpe frem bensin til forgasserne. Har du gammeldags dynamo trenger denne strømtilførsel (magnetiseringsstrøm) for å avgi strøm og du er "fortapt" uansett hvor fort du trekker bilen. Du har i din bil en 123 elektronisk tenning som jobber med spenning fra 6 Volt og den vil følgelig virke med et temmelig nedkjørt batteri, men coilen vil neppe klare å avgi noen gnist med så lav spenning. Det er imidlertid riktig at noen elektroniske tenningssystemer krever minst 12 volt for å virke, men i ditt tilfelle vil nok problemet være relatert til spenningen til coilen (og strøm til bensinpumpen) og ikke den elektroniske tenningen. Foøvrig en fint bilde av bilen din i flotte omgivelser.
Last edit: 8 år 11 måneder dager siden by Kjell Hagen Nilsen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.236 sekunder
Forumløsning av: Kunena