- Innlegg: 6
- Mottatte takk 0
Spenningsregulator
- Ketil Ole Løkke
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5158
av Ketil Ole Løkke
Spenningsregulator opprettet av Ketil Ole Løkke
Hei,
Jeg sliter med at batteriet lader seg ut. Batteriet i seg selv er nytt, og jeg har skiftet børster på generatoren (dynamoen). Når jeg kopler sammen kontaktene på den, og kopler et voltmeter til kontaktene samt til jord, leser jeg en stigende spenning (økende da dette blir en selvforsterkende "loop". Dette tar jeg som et tegn på at generatoren leverer som den skal. Motstandsmåling av ledningene mellom regulatoren og generatoren måler jeg til 0 ohm. Mao. så antar jeg at det ligger i spenningsregulatoren. Er det noen som har erfaring med at disse må justeres / skiftes ?
Jeg har forsøkt å slipe over polene, og tilsynelatende så oppfører spenningsregulatoren seg "riktig" (dvs. tenningslampen "fader ut" hvis turtallet økes). Hvis jeg forsøker å justere på regulatoren så ser jeg ikke de store forskjellene hvis jeg måler direkte på batteriet.
Ettersom jeg hadde en spenningsregulator til liggende så prøvde jeg den også, men da får jeg økende intensitet på tenningslampen ved økende turtall. Hvis det er noen som har noen tips er jeg takknemlig for det.
En liten sak til. Jeg har en turteller som "lever sitt eget liv" - dvs. den hopper en god del. Har dette noen sammenheng med spenningsstabilisatoren (voltage stabilizer) som sitter inne i kupeen ?
Takknemlig for alle tips til hva dette kan være.
Mvh
Ketil
Jeg sliter med at batteriet lader seg ut. Batteriet i seg selv er nytt, og jeg har skiftet børster på generatoren (dynamoen). Når jeg kopler sammen kontaktene på den, og kopler et voltmeter til kontaktene samt til jord, leser jeg en stigende spenning (økende da dette blir en selvforsterkende "loop". Dette tar jeg som et tegn på at generatoren leverer som den skal. Motstandsmåling av ledningene mellom regulatoren og generatoren måler jeg til 0 ohm. Mao. så antar jeg at det ligger i spenningsregulatoren. Er det noen som har erfaring med at disse må justeres / skiftes ?
Jeg har forsøkt å slipe over polene, og tilsynelatende så oppfører spenningsregulatoren seg "riktig" (dvs. tenningslampen "fader ut" hvis turtallet økes). Hvis jeg forsøker å justere på regulatoren så ser jeg ikke de store forskjellene hvis jeg måler direkte på batteriet.
Ettersom jeg hadde en spenningsregulator til liggende så prøvde jeg den også, men da får jeg økende intensitet på tenningslampen ved økende turtall. Hvis det er noen som har noen tips er jeg takknemlig for det.
En liten sak til. Jeg har en turteller som "lever sitt eget liv" - dvs. den hopper en god del. Har dette noen sammenheng med spenningsstabilisatoren (voltage stabilizer) som sitter inne i kupeen ?
Takknemlig for alle tips til hva dette kan være.
Mvh
Ketil
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
9 år 1 uke dager siden #5161
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Spenningsregulator
Hva er spenningen når motoren er i gang og dynamoen lader? Gi den litt turtall (ca 1500 rpm) når du måler. Mål på batteriet eller ute på anlegget (f.eks lighteren).
Dersom spenningen er ca 13,5 V kan du regne med at lading er OK. Dersom du måler rundt 12-13V lader den ikke, eller den lader dårlig.
Stabilisatoren er ikke inne på kretsen til turtelleren. Den gir fast spenning til bensinmåleren. Ikke noe annet.
Dersom spenningen er ca 13,5 V kan du regne med at lading er OK. Dersom du måler rundt 12-13V lader den ikke, eller den lader dårlig.
Stabilisatoren er ikke inne på kretsen til turtelleren. Den gir fast spenning til bensinmåleren. Ikke noe annet.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ketil Ole Løkke
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5162
av Ketil Ole Løkke
Besvart av Ketil Ole Løkke i emne Spenningsregulator
Etter å ha fulladet batteriet så viser den 13,55 før jeg starter. Etter å ha startet, og ligger på ca 1.500 rpm så synker den til ca. 12,65 V (faller ytterligere etter hvert). Ved økende turtall synker spenningen. Tenningslampen blinker også hurtig ved ca. 1.500 rpm. Etter å ha stoppet tar batteriet seg inn igjen, og etter en stund viser det 13,30 V. Ettersom jeg mener at dynamoen virker, så går jeg ut i fra at problemet trolig må ligge i regulatoren. Hvis jeg bestiller meg en ny, er den ferdig justert eller skal den justeres "på bilen" ?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
- Innlegg: 6
- Mottatte takk 0
9 år 1 uke dager siden #5163
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Spenningsregulator
Disse verdiene høres temmelig syke ut. Høres ut som dynamoen leverer spenning av motsatt polaritet som batteriet. Har du snudd polariteten på bilen?
Denne bilen er skal sannsynligvis være + til jord (med mindre den er snudd tidligere). Har du montert batteriet feil etter batteriskiftet? (du nevner at batteriet er nytt) Dette kan forklare trøbbelet med turtelleren også.
Hvis bilen er snudd ved et uhell, og du ønsker å beholde minus til jord, må du ompolarisere noen komponenter. Dynamoen, turtelleren i hvert fall. Hvis du har kondensator i bensinpumpen eller elektronisk bensinpumpe må den også snus. Alt annet "moderne" med elektronikk, f.eks radio, må snus). Hvis du ikke har greie på dette anbefaler jeg deg å oppsøke hjelp.
Det er mye enklere å snu batteriet tilbake slik det sto (positiv pol til jord).
Denne bilen er skal sannsynligvis være + til jord (med mindre den er snudd tidligere). Har du montert batteriet feil etter batteriskiftet? (du nevner at batteriet er nytt) Dette kan forklare trøbbelet med turtelleren også.
Hvis bilen er snudd ved et uhell, og du ønsker å beholde minus til jord, må du ompolarisere noen komponenter. Dynamoen, turtelleren i hvert fall. Hvis du har kondensator i bensinpumpen eller elektronisk bensinpumpe må den også snus. Alt annet "moderne" med elektronikk, f.eks radio, må snus). Hvis du ikke har greie på dette anbefaler jeg deg å oppsøke hjelp.
Det er mye enklere å snu batteriet tilbake slik det sto (positiv pol til jord).
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ketil Ole Løkke
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5164
av Ketil Ole Løkke
Besvart av Ketil Ole Løkke i emne Spenningsregulator
Det kan være at jeg har fått problemer med polariseringen. Jeg hadde dynamoen ute når jeg skiftet børster på denne i fjor høst. Batteriet ble skiftet i våres, og jeg foretok ingen polarisering da. Bilen var tidligere positive jord, men jeg konverterte den for 2 år siden til negativ da jeg monterte en radio. Turtelleren ble polarisert samt at jeg den gang polariserte dynamoen på regulatoren. Bensinpumpen fikk jeg opplyst at var polarisasjonsnøytral av MG Hagen. Uansett så leverer den fortsatt bensin - i alle fall foreløpig 
Jeg hadde en hyggelig prat med Truls i dag. Jeg fikk mange gode tips, og vi ble enige om å teste fra begynnelsen av. Foreløpig har jeg demontert viftereima og testet dynamoen - og den fungerer når den koples til strøm (som motor). Videre har jeg nå polarisert dynamoen - direkte fra batteriet til "F" terminalen. Jeg forsøkte for ordens skyld å se om det hjelp, men jeg fikk i og for seg de samme symptomene. Jeg skal bestille meg en ny regulator, og polarisere igjen. Så får vi se om det hjelper. For ordens skyld sjekket jeg batteriet, og det er koplet med negativ jord (jeg skulle også ha fått varsel om feil polaritet på laderen hvis jeg tok feil og byttet om. Radioen virker også, og det kan vel også tyde på at det er riktig.
Når det gjelder turtelleren fikk jeg også noen gode tips bl.a. å sjekke ut mht. hvor den får strømmen fra.

Jeg hadde en hyggelig prat med Truls i dag. Jeg fikk mange gode tips, og vi ble enige om å teste fra begynnelsen av. Foreløpig har jeg demontert viftereima og testet dynamoen - og den fungerer når den koples til strøm (som motor). Videre har jeg nå polarisert dynamoen - direkte fra batteriet til "F" terminalen. Jeg forsøkte for ordens skyld å se om det hjelp, men jeg fikk i og for seg de samme symptomene. Jeg skal bestille meg en ny regulator, og polarisere igjen. Så får vi se om det hjelper. For ordens skyld sjekket jeg batteriet, og det er koplet med negativ jord (jeg skulle også ha fått varsel om feil polaritet på laderen hvis jeg tok feil og byttet om. Radioen virker også, og det kan vel også tyde på at det er riktig.
Når det gjelder turtelleren fikk jeg også noen gode tips bl.a. å sjekke ut mht. hvor den får strømmen fra.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ketil Ole Løkke
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 11 måneder dager siden #5206
av Ketil Ole Løkke
Besvart av Ketil Ole Løkke i emne Spenningsregulator
Problemet ser ut til å være løst 
Etter å ha skiftet regulator en gang til samt polarisert direkte på dynamoen, ser det ut til at den lader og oppfører seg som den skal. Jeg tar det som et tegn på at regulatoren som satt i trolig var brent (jeg vet ikke eksakt når det skjedde, men trolig på grunn av at dynamoen ikke ble polarisert allikevel etter skifte av børster - etter skifte av børster ble det gjort forsøk på å polarisere dynamoen på regulatoren).
Takk for innspillene !

Etter å ha skiftet regulator en gang til samt polarisert direkte på dynamoen, ser det ut til at den lader og oppfører seg som den skal. Jeg tar det som et tegn på at regulatoren som satt i trolig var brent (jeg vet ikke eksakt når det skjedde, men trolig på grunn av at dynamoen ikke ble polarisert allikevel etter skifte av børster - etter skifte av børster ble det gjort forsøk på å polarisere dynamoen på regulatoren).
Takk for innspillene !
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.265 sekunder