- Mottatte takk 0
Har trøskelageret gått igjen?
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 2 uker dager siden #5132
av Raymond Wardenær
Har trøskelageret gått igjen? opprettet av Raymond Wardenær
For vel et år siden gikk kløtsjen min i stykker. Den ble reparert og fikk blant annet nytt trøskelager og andre deler for over 3000 kroner.
I dag begynte "fuglene å kvitre" igjen når jeg trykket kløtsjpedalen helt inn!
Om en uke skal jeg på min årlige tur til Lofoten. Men jeg kan ikke kjøre med bilen når den bråker slik. Hva kan jeg gjøre?
I dag begynte "fuglene å kvitre" igjen når jeg trykket kløtsjpedalen helt inn!
Om en uke skal jeg på min årlige tur til Lofoten. Men jeg kan ikke kjøre med bilen når den bråker slik. Hva kan jeg gjøre?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Christopher Konings
- Avlogget
- New Member
-
Less
Mer
9 år 2 uker dager siden #5133
av Christopher Konings
Besvart av Christopher Konings i emne Har trøskelageret gått igjen?
Blir lyden borte når du trykker inn clutchen? Da kan du prøve å sette på en mot fjær ved slave sylinderen. Det fungerte i alle fall på min MGA. . Da stod clutch armen i spenn og lyden ble borte. (ville beskrevet lyden som en hakkespett på vei inn i et tre).
Festet fjæren i del nummer 17. Se link fra MOSS: www.moss-europe.co.uk/shop-by-model/mg/m...rive-components.html
Festet fjæren i del nummer 17. Se link fra MOSS: www.moss-europe.co.uk/shop-by-model/mg/m...rive-components.html
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 2 uker dager siden #5134
av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Har trøskelageret gått igjen?
Nei, lyden oppstår når jeg trykker kløtsjen helt inn.
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5142
av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Har trøskelageret gått igjen?
Jeg har også fått høre at det ikke heter "trøskelager", men trøstelager. Dette må da komme fra engelsk, men hva heter det på engelsk?
Jonny i Mysen fant raskt ut at lageret var ødelagt, men han undret seg over at det kunne gå i stykker bare et år siden hele kløtsjen ble overalt. Nå må de åpne hele greia igjen.
Jonny i Mysen fant raskt ut at lageret var ødelagt, men han undret seg over at det kunne gå i stykker bare et år siden hele kløtsjen ble overalt. Nå må de åpne hele greia igjen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5146
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Har trøskelageret gått igjen?
Hei Raymond
Navnet sjemmer ingen ..... , men på engelsk heter en aksialkraft ( eller snarere motkraften = Newton) THRUST. Veivakselen på en motor har alltid et "thrust bearing", men når det kommer til clutch, kaller vi det på norsk et utløserlager - eller på engelsk "clutch release bearing" eller CRB. Amerikanerne kaller utløserlageret "clutch throw out bearing".
halvor
Navnet sjemmer ingen ..... , men på engelsk heter en aksialkraft ( eller snarere motkraften = Newton) THRUST. Veivakselen på en motor har alltid et "thrust bearing", men når det kommer til clutch, kaller vi det på norsk et utløserlager - eller på engelsk "clutch release bearing" eller CRB. Amerikanerne kaller utløserlageret "clutch throw out bearing".
halvor
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5152
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Har trøskelageret gått igjen?
I gamle utenlandske motordelekataloger hadde dette lageret (som jo på en MG egentlig ikke er et lager, men en glideflate) betegnelsen "Thrust bearing" eller "Clutch thrust bearing" og det er nok som Raymond antar at dette har blitt fornorsket via "Thrust lager" til "Trøstelager". Språket blir jo hele tiden modernisert og den engelske betegnelsen er sikkert endret for å unngå sammenblanding med den "Thrust bearing" som tar opp aksialbelastninger i veiva. Den norske betegnelsen "Utløserlager" er nok også mer lettforståelig enn det gamle "trøstelager".
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.197 sekunder