Oljetette sidedeksler motor MGB

• Jan Emil Kristoffersen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden #4936 av Jan Emil Kristoffersen
Oljetette sidedeksler motor MGB opprettet av Jan Emil Kristoffersen
I dag har jeg trukket til topplokket til riktig moment uten å brekke en eneste topplokksbolt. Viktigste årsak til dette er selvsagt at jeg gjorde det mens vi fortsatt er i mars måned, og før Murphys lov om topplokksbolter som knekker slår inn for fullt ute i april en gang. Toppen har forøvrig vært en sving over Nordsjøen ti Peter Burgess og er nå i Econotune trim. Ser ut til å være fint arbeid Peter Burgess har gjort, støpejernsklumpen ser nå mer ut som et smykke !

Men - mitt spørsmål er knyttet til sidedekslene på motoren. Jeg har prøvd både kork- og gummipakninger fra Moss men de vil helst skli ut nedentil når jeg trekker til, og meget forsiktig trekker jeg til også. Pakningene virker også litt snaue i forhold til dekslene. Høres dette kjent ut? Gode råd?

Mvh

Jan Emil

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Are Wang
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden #4937 av Are Wang
Besvart av Are Wang i emne Oljetette sidedeksler motor MGB
Hei..

På alle de motorer jeg har bygget har jeg brukt røde pakninger av silikon pakning . Det stemmer at de er litt snaue , men for meg har de ikke slidd ut men heller inn.. Derfor har jeg i nedre hjørne hvor det " mangler" litt støtte , sveist en liten kant . DVS laget et indre forsterkning og sveise nesta den fast til dekselet.. Har ikke hatt lekkasje på noen etter dette..Men husk og ettertrekke etter noen varmkjøringer..

• Jan Emil Kristoffersen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden #4938 av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Oljetette sidedeksler motor MGB
Takk. Ettertrekking er nok et poeng, men ikke lett å komme til her når alt er på plass - med varmeskjold for forgasserne og grenrørsmanifold?

Mvh

Jan Emil

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden #4939 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Oljetette sidedeksler motor MGB
Jeg bruker litt "limende" pakningssement og limer pakningene fast til dekselene i god tid før monteringen. Da sitter de på plass uten problemer. En vanlig årsak til lekkasjer på dette punktet er også at en tidligere eier har trukket til boltene alt for hardt slik at lokkene er deformerte rundt boltehullet og i verste fall "bunner" mot den lille utstøpingen med gjengene i blokka.Da hjelper det ikke om du trekker til aldri så mye. Det vil fortsatt lekke! Bruk en hammer og "deng" lokket til riktig fasong rundt boltehullet. En annen viktig årsak til lekkasjer i dette området og hvor dekslene ofte får skylden er at de spesielle koppene og pakningene som skal ligge rundt boltene ikke er på plass. Det vil da lekke rundt boltene og pakningene rundt lokkene får ofte skylden.

• Bent Abrahamsen
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden #4953 av Bent Abrahamsen
Besvart av Bent Abrahamsen i emne Oljetette sidedeksler motor MGB
Kunnskapsrik du Kjell Hagen Nilsen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.229 sekunder
Forumløsning av: Kunena