Drenering motor

• Ottar Djupvik
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 5 måneder dager siden #4767 av Ottar Djupvik
Drenering motor opprettet av Ottar Djupvik
Har prøvd å drenere min motor for kjølevæske ved å demontere pluggen nede på høyre side men det kom bare noen dråper så var det stopp. Motoren var ny ca år 2000 og den har sikker ikke vert drenert der før, trur det er slam/bunnfall som tetter,har kjøpt dreneringsventil som jeg tenkte å montere for lettere drenering. Har noen tips for å få det åpnet? Har prøvd å stake med streng men tror boringen/hullet går i vinkel, prøvde forsiktig med luft også men det funket ikke ;)

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 5 måneder dager siden #4772 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Drenering motor
Hei Ottar

Du har et begynnende alvorlig problem som kun kan løses med full demontering og "koking" av motorblokk!! Sorry!!

Jeg har hørt om personer som har laget en overgang og pumpet inn vann etc. baklengs inn i dreneringshullet, men det eneste du oppnår er å kunne drenere blokka. Blokka er fortsatt full av korrosjonsrester i bunnen som går dårlig kjøling av sylindrene.

Du kan selvsagt også fjerne frostpluggene i blokka og pirke ut noe, ta av topplokket og stake ned i vannkanalene, osv men dette er også bare en kortsiktig løsning....

:unsure:

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 5 måneder dager siden #4774 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Drenering motor
En midlertidig forbedring er å bruke en god radiatorrens. Utrolig hvor mye skitt man kan få ut. Selv om jeg ikke har prøvd det selv har jeg hørt om folk som har fått gode resultater ved rett og slett å slippe en rensetablett beregnet på oppvaskmaskin ned på radiatoren og kjøre med dette et par dager og deretter spyle systemet gjennom med en vannslange. Ta av begge radiatorslangene og spyl gjennom både motor og radiator. Mye av skitten i motor og radiator er kalkavleiringer fra bilens tidligere liv i strøk med kalkholdig vann og siden rensetabletten inneholder kalkløselige stoffer skal visst dette virke ganske bra. Det kan også være en god del rust oppløst fra innersiden av motoren siden bilene ofte har gått i varme strøk og har vært kjørt med rent vann istedet for frostvæske på radiatoren. Vannet du får ut etter en renseprosess kan derfor ha en veldig rustbrun farge.

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 5 måneder dager siden #4776 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Drenering motor
Du kan nok ha et problem underveis med tett kjølesystem, men det er ikke helt sikkert! På den motoren jeg hadde i MGBen frem til i fjor var tappekranen også tett, selv etter at jeg hadde blokken ute for boring i 2005.

Da fjernet jeg frostpluggene og gjorde blokken ren innvendig med trykkspyler - både gjennom frostplugghullene og gjennom åpningen for vannpumpen. Det var ikke mye skitt igjen der!

Jeg forsøkte også å åpne dreneringshullet på blokken, men fikk det aldri til.

LITT bekymret er jeg likevel, siden du sier at det først kom noen dråper ut, og så stoppet det.

Går motoren varm, eller funker kjølingen bra?

• Ottar Djupvik
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 5 måneder dager siden #4778 av Ottar Djupvik
Besvart av Ottar Djupvik i emne Drenering motor
Motoren går seg ikke varm og det virker som det er god kjøling slik det er nå, så jeg tror ikke problemet er så omfattende som Halvor mener. Motoren er ikke spesielt gammel og jeg antar det har vert frostvæske på den hele tiden. Jeg har tømt og spylt kjølesystemet etterfylt kjølevæske og vann etter jeg overtok bilen høsten 2012. Tror jeg skal ta en omgang med radiatorrens også. Det med drenering av blokka tror jeg ofte er forsømt og det skal lite skitt som skal til for å tette dette hullet, men det er viktig å holde det åpent.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.254 sekunder
Forumløsning av: Kunena