Bremsevæske på MGB 1963
- Ottar Djupvik
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 5 måneder dager siden #4761
av Ottar Djupvik
Bremsevæske på MGB 1963 opprettet av Ottar Djupvik
Har et spørsmål om hvilken type bremsevæske jeg skal bruke på min bil, jeg har ikke etterfylt noe og vet ikke om det er syntetisk eller vanlig som er der nå. Husker jeg leste noe i MG Magasinet om problem med pakninger om det ble brukt feil type men husker ikke hva den rette typen er. Kan syntetisk blandes med den vanlige? Det beste er sikkert å bytte ut til ny av den rette typen antar jeg. Takker for tips

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 5 måneder dager siden - 9 år 5 måneder dager siden #4762
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bremsevæske på MGB 1963
Hei Ottar
Du kan gjøre følgende test:
Fyll et glass med vann og drypp litt bremseveske ned i glasset. Om bremsevæsken blander seg med vannet, har du den "vanlige" bremsevæsken. Om dråpene derimot legger seg på toppen, har du syntetisk!! I tillegg - vanlig bremsevæske er norkmalt blå, mens de syntestiske bremsevæskene jeg har sett er rosa/lys rød (Automec).
Et råd basert på egen erfaring!! Din '63 MGB har som min GT V8 enkrets bremsesystem. Det vil si at om du får en lekkasje i systemet, vil du få et fullstendig bortfall av bremseeffekt!! For min del reddet gummistøtfangeren foran en dyr reparasjon etter sammenstøt med min henger på gårdplassen. Dette til tross - jeg kan prise meg lykkelig over at bremsene ikke sviktet under min noe sporty kveldstur. Er du i tvil om tilstanden på pakninger, på bremseslanger, etc. Benytt tiden fram til kjøresesongen til å renovere hele bremsesystemet. Hvis du finner ut at dette er på sin plass, kan du evt. vurdere å skifte til syntetisk bremsevæske, da den ikke må blandes med den vanlige bremsevæsken...
mvh
halvor
Du kan gjøre følgende test:
Fyll et glass med vann og drypp litt bremseveske ned i glasset. Om bremsevæsken blander seg med vannet, har du den "vanlige" bremsevæsken. Om dråpene derimot legger seg på toppen, har du syntetisk!! I tillegg - vanlig bremsevæske er norkmalt blå, mens de syntestiske bremsevæskene jeg har sett er rosa/lys rød (Automec).
Et råd basert på egen erfaring!! Din '63 MGB har som min GT V8 enkrets bremsesystem. Det vil si at om du får en lekkasje i systemet, vil du få et fullstendig bortfall av bremseeffekt!! For min del reddet gummistøtfangeren foran en dyr reparasjon etter sammenstøt med min henger på gårdplassen. Dette til tross - jeg kan prise meg lykkelig over at bremsene ikke sviktet under min noe sporty kveldstur. Er du i tvil om tilstanden på pakninger, på bremseslanger, etc. Benytt tiden fram til kjøresesongen til å renovere hele bremsesystemet. Hvis du finner ut at dette er på sin plass, kan du evt. vurdere å skifte til syntetisk bremsevæske, da den ikke må blandes med den vanlige bremsevæsken...
mvh
halvor
Last edit: 9 år 5 måneder dager siden by Halvor Asland.
- Ottar Djupvik
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 5 måneder dager siden #4764
av Ottar Djupvik
Besvart av Ottar Djupvik i emne Bremsevæske på MGB 1963
Hei Halvor.
Takker for gode tips angående bremsevæske, det stemmer at det er enkrets system men det er tett og alt ok med slanger og pakninger nyoverhalt med nye bremseband og klosser bilen var også EU godkjent i sommer. Det beste ville være å ha tokrets bremsesystem men det arbeidet får være skal holde det som er i god stand.
Takker for gode tips angående bremsevæske, det stemmer at det er enkrets system men det er tett og alt ok med slanger og pakninger nyoverhalt med nye bremseband og klosser bilen var også EU godkjent i sommer. Det beste ville være å ha tokrets bremsesystem men det arbeidet får være skal holde det som er i god stand.

- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
9 år 5 måneder dager siden #4765
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Bremsevæske på MGB 1963
Personlig er jeg ikke så glad i syntetisk bremsevæske utover til racing bruk.Den er selvfølgelig en teknisk sett bedre bremsevæske, men er kostbar og ikke så lett å få tak i "langs veien". En annen sak, som Halvor er inne på, er at den ikke kan brukes sammen med "vanlig" bremsevæske. Skal man gå over til syntetisk må hele bremsesystemet rengjøres og helst alle pakninger etc. skiftes. Følgelig er det lite aktuelt om man ikke gjør dette i forbindelse med en full restaurering. Det enkleste og billigste er å bruke vanlig væske, men å passe på å skifte med et par års mellomrom. Den vanlige væsken er hygroskopisk (den trekker til seg vann fra fuktigheten i lufta) og siden våre biler kan være lagret på steder med høy luftfukighet kan væsken trekke til seg mye vann. Dette igjen kan føre til groptæring (flekkvis rust) i hjulsylindere og masterpumper og også føre til at det oppstår dampbobler grunnet koking i bratte og lange nedoverbakker. Bremsepedalen blir da mer eller mindre virkningsløs med mulige katastrofale følger.
- Tore Lie
- Besøkende
-
9 år 5 måneder dager siden #4766
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Bremsevæske på MGB 1963
Begår dere en ørliten forsnakkelse her? Syntetisk bremsevæske er vel ikke noe problem å blande, ref. etiketten på en flaske Comma DOT 4 fra min verkstedhylle.
Det dere mener er silikonbremsevæske, ikke sant?
Vedlegget ble ikke funnet
Det dere mener er silikonbremsevæske, ikke sant?

- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
9 år 5 måneder dager siden #4768
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Bremsevæske på MGB 1963
Selvfølgelig mener vi siliconvæske Tore. For mye juleribbe og nyttårsfeiring sitter jammen lenge i og sløver hjernen. Derfor denne "slip of the tongue" fra flere av oss samtidig! Godt vi har noen våkne lesere her også.

Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.259 sekunder