- Mottatte takk 0
Tvilsom motoravlufting
- Jan Emil Kristoffersen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 10 måneder dager siden #4413
av Jan Emil Kristoffersen
Tvilsom motoravlufting opprettet av Jan Emil Kristoffersen
Jeg har nå fått ca 3.000 km på min "nye" MG, en 64 B med senere fem lagret motor og 4 sync kasse. Den går veldig bra, bruker lite olje, ryker ikke blått eller svart og kjøler godt, null forbruk av kjølevann. Allikevel samler den grågul kondensblandet olje inne i ventildekslet. Som dere ser på bildet har den en Weber DGV ombygning, og både lufting fra ventildeksel og sidedeksel går til forgassers luftfilter. Åpenbart ikke en god løsning. Jeg har derfor koblet fra luftingen fra ventildeksel til forgasser og blokket dette. Plastik oljepåfyllingslokk har en åpning for å slippe inn luft. Men også med dette oppsettet lager motoren vannblandet gooh oppunder dekselet. Motoroljen er klar og fin, og som sagt, null kjølevannforbruk! Topp pakningen synes derfor ikke å være på listen over "the usual suspects".
Jeg har vurdert å kjøpe små åpne avluftsfiltre på Biltema og sette på begge avluftninger, slik at bilen får en rent atmosfærisk lufting. Men hva tenker dere erfarne B-folk?
Jeg har vurdert å kjøpe små åpne avluftsfiltre på Biltema og sette på begge avluftninger, slik at bilen får en rent atmosfærisk lufting. Men hva tenker dere erfarne B-folk?
Vedlegget ble ikke funnet
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
9 år 10 måneder dager siden #4414
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Tvilsom motoravlufting
Ta en titt på denne
Er du sikker på at du har etplast påfyllingslokk med luftfilter. Det er to typer ett tett og et med lufting.
Er du sikker på at du har etplast påfyllingslokk med luftfilter. Det er to typer ett tett og et med lufting.
- Jan Emil Kristoffersen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 10 måneder dager siden #4415
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Tvilsom motoravlufting
Takk Truls!
John Twist lager altså mye mer flow til forgasseren, og har både et hull i oljepåfyllingslokket og luft tilgang gjennom et kullfilter som jeg ikke har.
Jeg har det sorte plastoljepåfyllingslokket med en rød stripe rundt toppen, det har et hull og virker som det er ventilert. Men jeg vil nå forsøke å ta bort restriktoren i luftfilterinngangen, og sette et biltema veivhusfilter på stussen bakerst på toppdekslet. Det burde hjelpe. Og så får jeg ønske meg et sett med nye store SU til jul?
mvh
Jan
John Twist lager altså mye mer flow til forgasseren, og har både et hull i oljepåfyllingslokket og luft tilgang gjennom et kullfilter som jeg ikke har.
Jeg har det sorte plastoljepåfyllingslokket med en rød stripe rundt toppen, det har et hull og virker som det er ventilert. Men jeg vil nå forsøke å ta bort restriktoren i luftfilterinngangen, og sette et biltema veivhusfilter på stussen bakerst på toppdekslet. Det burde hjelpe. Og så får jeg ønske meg et sett med nye store SU til jul?
mvh
Jan
- Tore Lie
- Besøkende
-
9 år 10 måneder dager siden #4423
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Tvilsom motoravlufting
Det er ikke sikkert du skal ønske deg så veldig store SU forgassere hvis topplokket ellers er noenlunde standard. Oversize forgassere på et vanlig topplokk kan faktisk redusere effekten, fordi gasshastigheten blir lavere. Ref. motorguru Peter Burgess.
Et par vanlige HS4 blir nok bra.
Et par vanlige HS4 blir nok bra.

- Jan Emil Kristoffersen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 10 måneder dager siden #4432
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Tvilsom motoravlufting
En liten oppdatering; Jeg fjernet restriktor i slangen til luftfilteret og fikk et nytt ventilert oljepåfyllingslokk fra Kjell H.N. Tur-retur Oslo -Vågå via Valdresflya i helgen og resultatet er en motor som er mye tørrere utvendig samt en betydelig reduksjon av emulgert olje/vann i toppdekselet. Oljen på peilepinnen lys og klar som pils. Nå kjører jeg videre og satser på at problemet er løst, og sender en takk til dere som hjalp meg her.
mvh
Jan Emil
mvh
Jan Emil
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.259 sekunder