- Mottatte takk 0
Da er det tid for å kjøpe nye dekk til MGB`n.
- Steinar Braaten
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 3 måneder dager siden #4020
av Steinar Braaten
Da er det tid for å kjøpe nye dekk til MGB`n. opprettet av Steinar Braaten
Da er det tid for å kjøpe nye dekk til MGB`n.
Dekkene skal på standard 14”, 60 eikers felger, 4,5” felgbredde.
Dekkdimensjonen jeg har brukt på felgene de siste årene er 175/70-14 og det har fungert veldig bra, så den dimensjonen fortsetter jeg med.
Men så kommer spørsmålet: hvilken type dekk?
Siden det er slanger inne i dekkene så bør innsidene være slette, så ikke slangen gnages i stykker, og det er vel ikke alle dekktyper som egner seg?
Hva bruker dere? Noen gode råd?
Det er sikkert flere av oss som skal ut på dekkmarkedet i nær fremtid så flere av oss kan nok ha nytte av andres erfaringer.
Og samtidig, slanger og felgbånd, hvem selger slikt?
Dekkene skal på standard 14”, 60 eikers felger, 4,5” felgbredde.
Dekkdimensjonen jeg har brukt på felgene de siste årene er 175/70-14 og det har fungert veldig bra, så den dimensjonen fortsetter jeg med.
Men så kommer spørsmålet: hvilken type dekk?
Siden det er slanger inne i dekkene så bør innsidene være slette, så ikke slangen gnages i stykker, og det er vel ikke alle dekktyper som egner seg?
Hva bruker dere? Noen gode råd?
Det er sikkert flere av oss som skal ut på dekkmarkedet i nær fremtid så flere av oss kan nok ha nytte av andres erfaringer.
Og samtidig, slanger og felgbånd, hvem selger slikt?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Rolf Johannesen
- Besøkende
-
10 år 3 måneder dager siden #4021
av Rolf Johannesen
Besvart av Rolf Johannesen i emne Da er det tid for å kjøpe nye dekk til MGB`n.
Har hørt at TESS har et bra utvalg av slanger

- Knut H. Ødegaard
- Besøkende
-
10 år 3 måneder dager siden - 10 år 3 måneder dager siden #4022
av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Da er det tid for å kjøpe nye dekk til MGB`n.
Jeg kjøpte akkurat nye til min. En del av de gamle dimensjonene er vanskelig å få tak i. Slanger har de på dekkverkstedene. Rimband kjøpte jeg på Unneberg, men det er sikkert noe du får fra Kjell også. Husk avbalanseringskit - ref Halvor's mange innlegg om dette. Jeg kjøpte til slutt mitt eget, da ingen av dekkverkstedene vil investere i dette. Jeg hadde 165/80x14 på min men valgte 185/70x14 som er omtrent samme rullediameter. I vognkortet mitt står det 185/75x14 men den dimensjonen finnes ikke. Jeg vet en som har 175/80x14 - de er for store og subber borti. Så 175/70x14 er sikkert OK men litt for liten rullediameter synes jeg. Jeg valgte bare billigste dekktype fra Kina, min MGB MK1 kommer sjelden over 80 km/t... De fungerte utmerket, var runde og fine og enkle å avbalansere. Betalte under 5.000,- for 5 hjul inkl omlegg og slanger. Rimband kom i tillegg. Lykke til!
Last edit: 10 år 3 måneder dager siden by Knut H. Ødegaard.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
10 år 3 måneder dager siden #4023
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Da er det tid for å kjøpe nye dekk til MGB`n.
Jeg mener å huske at 185/70x14 er for brede for 4,5" spilefelg. Derimot er de lovlig på 5" Rostyle og Minilight. Skal sjekke i STRO boken min når jeg finner den
- Halvor Asland
- Besøkende
-
10 år 3 måneder dager siden - 10 år 3 måneder dager siden #4024
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Da er det tid for å kjøpe nye dekk til MGB`n.
For å kunne dra nytte av et bredere dekk, må felgbredden være tilpasset dekket. Jeg tviler på om en i det hele tatt vil få noen effekt av 185/70 dekk på en 4 1/2" felg. Husk 4 1/2" = 114mm!! 185 = 185 mm og tilsvarer bredden på dekket!!!
Selv på 5" felg vil nok 165 eller 165/80 være det beste alternativet. Når en derimot har en 5 1/2" felg ( = 140 mm) vil 185/70 gi bedre grep i svingene.
Bildet viser min MGB GT med 5 1/2" eikefelger og Goodyear Eagle 185/70 x 14 dekk..
halvor
Selv på 5" felg vil nok 165 eller 165/80 være det beste alternativet. Når en derimot har en 5 1/2" felg ( = 140 mm) vil 185/70 gi bedre grep i svingene.
Bildet viser min MGB GT med 5 1/2" eikefelger og Goodyear Eagle 185/70 x 14 dekk..
Vedlegget ble ikke funnet
halvor
Last edit: 10 år 3 måneder dager siden by Halvor Asland.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
10 år 3 måneder dager siden #4025
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Da er det tid for å kjøpe nye dekk til MGB`n.
Har sett enkelte problemer med for liten klaring fra bakhjulet til skjermkanten ved bruk av 185 dekk så jeg benytter, og anbefaler til de som spør meg, bare 175/70 x 14. Til tross for dette sitter det 185 dekk på min egen MGB, men dette er en rubber bumper som er høyere og har bedre klaring og de dekkene satt der når jeg fikk den.

Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.291 sekunder