Vindusspyler
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3894
av Tore Lie
Vindusspyler opprettet av Tore Lie
Den manuelle vindusspylerpumpen på min Mk 1 roadster har aldri virket særlig overbevisende, selv ikke etter utskifting.
Nå har jeg oppdaget at det egentlig skal være en liten enveis-ventil motert på slangen, og har skaffet meg en slik. Men hvor på slangen skal den monteres? På innsuget til pumpen, eller mellom pumpen og dysene? Det står en J og en S på de to rørene som stikker ut fra pumpen.
Enveis-entilen ligner på disse, men er sort.
Nå har jeg oppdaget at det egentlig skal være en liten enveis-ventil motert på slangen, og har skaffet meg en slik. Men hvor på slangen skal den monteres? På innsuget til pumpen, eller mellom pumpen og dysene? Det står en J og en S på de to rørene som stikker ut fra pumpen.
Vedlegget ble ikke funnet
Enveis-entilen ligner på disse, men er sort.
Vedlegget ble ikke funnet
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden - 10 år 4 måneder dager siden #3895
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Vindusspyler
Hei Tore
Har ikke studert noe videre, men her er mitt forslag.
Jeg har .... dvs. bilen er solgt i disse dager .... en MGB med samme pumpe og den virket svært bra!!!
Om pumpen ikke er montert, eller du tar den ut av bilen, vil en liten test på roterommet vel gi alle svar, men .... om pumpen er en ren membran pumpe og den internt IKKE har en enveis-ventil, så skjønner jeg pumpe-effekten blir dårlig... Når du pumper ved å trykke på knappen i midten, vil membranen dels pumpe væske til vindusruten og dels pumpe væsken tilbake til tanken. Det kunne vært interessant å vite om dette er tilfelle...
Normalt ville jeg sagt at ventilen skulle stå på sugesiden av pumpen, dvs. mellom spylertanken og pumpen, men ...
Om mine antagelser er korrekte, er det mulig du trenger 2 ventiler....
En slik membranpumpe har 2 oppgaver: 1) pumpe spylervæske fra pumpen og opp på vindusruten og 2) etterfylle spylervæske i pumpen.
En enveisventil på sugesiden av pumpen vil avhjelpe oppgave 1). Det vil si at når du betjener pumpen, så kan ikke spylervæsken som ligger bak membranen gå tilbake til tanken, men blir tvunget ut motsatt veil ... til vindusruten.
Når du så slipper knappen .... hva skjer så? Jeg antar det dermed skapes ut undertrykk bak membranen, men hvordan vel pumpen om den skal suge luft tilbake fra dysene eller å suge ny spylervæske fra tanken?
Igjen er forutsetningene at det ikke er en intern enveisventil, men for å hindre tilbakestrømming fra dysene, trenger en derfor en enveisventil også i denne linjen. Dermed skulle både funksjon 1) og 2) være tilfredstilles...
Spent på å høre svaret....
Hva gjelder benevnelsene på baksiden.... Antar J står for Jets, dvs. dyser, mens S står for Suction, dvs. sugesiden....
Har ikke studert noe videre, men her er mitt forslag.
Jeg har .... dvs. bilen er solgt i disse dager .... en MGB med samme pumpe og den virket svært bra!!!
Om pumpen ikke er montert, eller du tar den ut av bilen, vil en liten test på roterommet vel gi alle svar, men .... om pumpen er en ren membran pumpe og den internt IKKE har en enveis-ventil, så skjønner jeg pumpe-effekten blir dårlig... Når du pumper ved å trykke på knappen i midten, vil membranen dels pumpe væske til vindusruten og dels pumpe væsken tilbake til tanken. Det kunne vært interessant å vite om dette er tilfelle...
Normalt ville jeg sagt at ventilen skulle stå på sugesiden av pumpen, dvs. mellom spylertanken og pumpen, men ...
Om mine antagelser er korrekte, er det mulig du trenger 2 ventiler....
En slik membranpumpe har 2 oppgaver: 1) pumpe spylervæske fra pumpen og opp på vindusruten og 2) etterfylle spylervæske i pumpen.
En enveisventil på sugesiden av pumpen vil avhjelpe oppgave 1). Det vil si at når du betjener pumpen, så kan ikke spylervæsken som ligger bak membranen gå tilbake til tanken, men blir tvunget ut motsatt veil ... til vindusruten.
Når du så slipper knappen .... hva skjer så? Jeg antar det dermed skapes ut undertrykk bak membranen, men hvordan vel pumpen om den skal suge luft tilbake fra dysene eller å suge ny spylervæske fra tanken?
Igjen er forutsetningene at det ikke er en intern enveisventil, men for å hindre tilbakestrømming fra dysene, trenger en derfor en enveisventil også i denne linjen. Dermed skulle både funksjon 1) og 2) være tilfredstilles...
Spent på å høre svaret....
Hva gjelder benevnelsene på baksiden.... Antar J står for Jets, dvs. dyser, mens S står for Suction, dvs. sugesiden....

Last edit: 10 år 4 måneder dager siden by Halvor Asland.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3896
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Vindusspyler
Hensikten med denne ventilen er å hindre vannet i å renne tilbake i beholderen slik at du slipper å pumpe luft før du får frem vannet. Din bil skal ha vannflaske og i enden på slangen i flasken skal det sitte en fotventil av enveistype med sil. I 1967 ble denne komplettert med et T-stykke med innebygget enveisventil der hvor slangen forgrener seg til høyre og venstre spyledyse. Den første sitter følgelig i flasken før pumpen og den andre sitter etter pumpen. Siden du har to enveisventiler kan du jo sette den ene nede i flasken om du ikke har fotventil der og den andre mellom pumpen og forgreningen til dysene. Pass på å sett de riktig vei. Om du suger i den så finner du ut hvilken vei de lukker.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3897
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Vindusspyler
Takk til begge, her er det bare å krølle seg sammen under dashbordet.
Igjen... :ohmy:
Igjen... :ohmy:
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3909
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Vindusspyler
Da er vindusspyleren i orden. Sjekket at enveisventilen er på plass på slangen i flasken, og satte inn enveisventil etter pumpen og før T-røret som fordeler vann til de to dysene. Men det viktigste var nok at slangene til S(uction) og J(ets) var byttet om :ohmy:
Tre trykk var nok til å få luften ut av systemet, så sto vannspruten
Tre trykk var nok til å få luften ut av systemet, så sto vannspruten

Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.284 sekunder