Så fikk jeg forbedret varmeapparat på GTen

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden - 10 år 4 måneder dager siden #3883 av Raymond Wardenær
Så fikk jeg forbedret varmeapparat på GTen opprettet av Raymond Wardenær
Noen av dere har sikkert lest mine klager over et dårlig fungerende varmeapparat i min 1973 MGB GT. Jeg kan fortelle at jeg nå har et vel fungerende apparat, ikke minst takket være Bjørn Rygh. Jeg spurte litt rundt om noen kunne hjelpe meg å bytte innmaten, registeret, vifta, viftemotoren, pakninger og krana i motorrommet. Siden jeg er blitt fortalt at dette er en skikkelig drittjobb, var det først ingen som var særlig lystne på oppgaven. Men Bjørn Rygh forbarmet seg heldigvis over meg, antakeligvis den mest erfarne MG-mekanikeren av alle. Og han gjorde en kjempefin jobb på kort tid! Nå fungerer varmeapparatet som det er ment det skal!
Det vi har gjort er å skifte krana i motorrommet, slik det er helt stengt eller helt åpen, ikke nesten på begge punktene. Men det største forbedringen var nok å sette inn et nytt register (heater core). Her skal jeg vise dere hvordan det gamle så ut, da Bjørn kuttet den opp for å sjekke nøyere.
Dette er et bilde avd en. Er det noe rart at det ikke var så god vannstrømming gjennom dette? Helt utrolig.
(Mer følger).

Vedlegget ble ikke funnet

Last edit: 10 år 4 måneder dager siden by Raymond Wardenær.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3884 av Tore Lie
Dette så ille ut! Har kjølevannet ditt vært tilsvarende rustbrunt, eller har det vært rent og fint?

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden - 10 år 4 måneder dager siden #3885 av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Så fikk jeg forbedret varmeapparat på GTen
Det har nok vært litt misfarget, men Kjell spylte gjennom flere ganger for ei tid sida. Dette belegget satt imidlertid så hardt at det var nødvendig å bytte ut hele greia.
Siden jeg kjøpte hele pakka hos MGOC, fulgte det også med en stor gummipakning/seal (seal heater box). Da Bjørn skulle fjerne den gamle, var den gått helt i filler, små biter så harde som bein. Ikke rart det ikke var tett der! Den nye pakningen var så trang å få på plass at det måtte silikonspray til for å få den inn.
Her er den gamle matrixen med de forsteinede pakningsbitene som kom ut.
Last edit: 10 år 4 måneder dager siden by Raymond Wardenær.

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3886 av Raymond Wardenær
Her er en viktig detalj. Forat vannet skal gå til krana på best mulig måte, satte Bjørn inn denne vinkelen. På det andre bildet ser dere den nye krana, som er veldig mye bedre enn den originale. Den originale tetter aldri helt, og siden den står der den står vil vann dryppe ned på fordeleren. Ikke det beste stedet å få vann.

• Bjørn Harald Brenna
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3898 av Bjørn Harald Brenna
Besvart av Bjørn Harald Brenna i emne Så fikk jeg forbedret varmeapparat på GTen
Er det denne krana fra (MG)RV8 som er nevnt i et tidligere innlegg? Evt hvor er krana hentet fra?

//BH

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3899 av Raymond Wardenær
Jeg har fått tak i krana gjennom Ola Thygesen. Det var også han som la ut et bilde av den i et tidligere innlegg.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.268 sekunder
Forumløsning av: Kunena