Skal topplokket etterstrammes?
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3862
av Tore Lie
Skal topplokket etterstrammes? opprettet av Tore Lie
Dette har mange ganger vært et tema på de internasjonale MG-forumene jeg kikker på, og meningene der er delte. Noen sier ja, etter første gang motoren har vært skikkelig varm. Andre sier nei, ikke med en moderne pakning av den sorte/røde typen. Og så er det mange meninger imellom.
Jeg skiftet motor i august, med "nytt" topplokk, og har kjørt 1.400 miles siden da. Ingen problemer. Hva mener vår hjemlige ekspertise - er det lurt å sjekke strammingen på topplokksmutterne nå før neste sesong, eller er det klokest å la dem være i fred?
Jeg skiftet motor i august, med "nytt" topplokk, og har kjørt 1.400 miles siden da. Ingen problemer. Hva mener vår hjemlige ekspertise - er det lurt å sjekke strammingen på topplokksmutterne nå før neste sesong, eller er det klokest å la dem være i fred?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3863
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Skal topplokket etterstrammes?
Hei Tore
Hva om vi snur problemstillingen....:
Er det forbundet med fare eller potensiell motorskade om en retrekker topplokksboltene med moment?
Mitt svar er kategorisk NEI!!
I gamle dager, bestod som oftest en topplokkspakning av et tynt lag asbest mellom 2 kobberplater. Etter en tids kjøring hadde asbesten satt seg og følgelig ville forspenningen i topplokket være redusert. Derfor ettertrakk en ofte toppen etter en tids kjøring.
Asbest er ute og topplokkspakningene er bygd opp av andre materialer. Jeg kan ikke si at disse materialene ikke blir komprimert og følgelig ikke vil redusere forspenningen, men .... om man retrekker topplokksboltene en for en, vil i så fall denne risikoen være eliminert.
Hva om vi snur problemstillingen....:
Er det forbundet med fare eller potensiell motorskade om en retrekker topplokksboltene med moment?
Mitt svar er kategorisk NEI!!
I gamle dager, bestod som oftest en topplokkspakning av et tynt lag asbest mellom 2 kobberplater. Etter en tids kjøring hadde asbesten satt seg og følgelig ville forspenningen i topplokket være redusert. Derfor ettertrakk en ofte toppen etter en tids kjøring.
Asbest er ute og topplokkspakningene er bygd opp av andre materialer. Jeg kan ikke si at disse materialene ikke blir komprimert og følgelig ikke vil redusere forspenningen, men .... om man retrekker topplokksboltene en for en, vil i så fall denne risikoen være eliminert.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3864
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Skal topplokket etterstrammes?
Jeg har gjennom årene bygget opp ganske mange MG-motorer og har aldri funnet noe behov for ettertrekking av toppen. Jeg har heller ikke funnet noe sted i fabrikkens litteratur som sier at dette skal gjøres.
Imidlertid er jeg enig med Halvor i at det slett ikke er noe fare forbundet med en sjekk av tiltrekkingen. Gjør dette med kald motor og til riktig moment så gjør du i alle fall ikke noe galt. For de av dere som ikke føler dere kapable til å gjøre dette selv eller ikke har rette utstyret; - bare slapp av, min opplevelse av dette er at det ikke er nødvendig.
Imidlertid er jeg enig med Halvor i at det slett ikke er noe fare forbundet med en sjekk av tiltrekkingen. Gjør dette med kald motor og til riktig moment så gjør du i alle fall ikke noe galt. For de av dere som ikke føler dere kapable til å gjøre dette selv eller ikke har rette utstyret; - bare slapp av, min opplevelse av dette er at det ikke er nødvendig.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3865
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Skal topplokket etterstrammes?
Jeg vet veldig godt hva som er det verste som kan skje. Det er at jeg strammer mutterne pent og ordentlig med moment, og så sier det KNIKK - og så ryker en topplokksbolt. Helt nede ved blokka, selvfølgelig, sånn at det ikke er noe å holde i for å få den ut. 
Jeg vet at det ikke er sannsynlig, spesielt ikke nå når det fortsatt er to-tre måneder igjen til sesongstart. Gamle Murphy ville nok gjøre det MYE mer risikabelt hvis jeg hadde prøvd lenger ut på våren. For ikke å snakke om et par dager før langtur. Da VET du at det ryker!
no.wikipedia.org/wiki/Murphys_lov
Nå er det vel også sånn i mitt spesielle tilfelle at akkurat denne pakningen har sittet i motoren tidligere med tiltrukket topplokk, men uten å være blitt varm. Sjansen for at den er blitt brukbart komprimert fra før er derfor ganske stor - og det skulle vel redusere behovet fror etterstramming?

Jeg vet at det ikke er sannsynlig, spesielt ikke nå når det fortsatt er to-tre måneder igjen til sesongstart. Gamle Murphy ville nok gjøre det MYE mer risikabelt hvis jeg hadde prøvd lenger ut på våren. For ikke å snakke om et par dager før langtur. Da VET du at det ryker!
no.wikipedia.org/wiki/Murphys_lov
Nå er det vel også sånn i mitt spesielle tilfelle at akkurat denne pakningen har sittet i motoren tidligere med tiltrukket topplokk, men uten å være blitt varm. Sjansen for at den er blitt brukbart komprimert fra før er derfor ganske stor - og det skulle vel redusere behovet fror etterstramming?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.256 sekunder