Elektronisk tenning MGB

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 5 måneder dager siden #3829 av Knut H. Ødegaard
Elektronisk tenning MGB opprettet av Knut H. Ødegaard
Jeg ser og hører mange som har satt inn fullelektronisk tenning på MGB. Min bil er en MK1 med 3-lagret veivaksel.

Så vidt jeg har sett er det to hovedtyper ute og går, det er mange med 123Ignition men det er også en annen type som heter CSI. Den sistnevnte er identisk utseende med Lucas fordeleren og frister mest. At 123 er bra har jeg forstått men er CSI noe dårligere...?
Er det noen med erfaringer på CSI der ute?
:unsure:

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Raymond Wardenær
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3830 av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Elektronisk tenning MGB
Etter trøbbelet på vei til Stavanger sist sommer, hvor den gode hjelperen Eirik Steinsland ordnet med stiftene slik at jeg kom meg hjem til Oslo igjen, med et godt råd i bagasjen: Skift til elektronisk tenning!
Jeg valgte 1-2-3 hos MG-service og er svært fornøyd med det.
Det er vel få som har prøvd begge, dermed kanskje det er vanskelig å noe svar på hvilken som er best.

• Mark Ratcliff
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3831 av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne Elektronisk tenning MGB
Jeg byttet til en Accuspark system for noen år siden. Mye billigere og så langt ingen problemer.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3832 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Elektronisk tenning MGB
Jeg importerer og selger både Pertronix Ignitor (omtrent samme teknologi som Accuspark) og 123 fordelere og har levert et 50 talls systemer til MG'er med ca. 50/50 fordeling mellom typene. Hovedforskjellen mellom disse er at Pertronix og Accuspark benytter den originale (kanskje utslitte) fordeler der hvor 123 benytter seg av en komplett ny fordeler med bedre kvalitet på rotor og fordelerlokk. Selv om man får en bedre tenningsstabilitet med Pertronix og Accuspark vil slitte eller fastsittende sentrifugalvekter gjøre at fortenningsfunksjonen tildels er satt ut av funksjon. Samtidig er 123 programmerbar slik at man kan få en tenningskurve som er tilpasset sin motor uansett trimmingsgrad og tilstand. 123 har også en egen versjon for MG'er hvor de innlagte tenningskurvene er tilpasset MG motorer. 123 vil være bedre (men også dyrere) enn Pertronix og Accuspark selv om disse er langt bedre enn en slitt original med stifter og kondensatorer som stadig trenger justering og/eller utskifting.

• Ola Thygesen
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3834 av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Elektronisk tenning MGB
Kjell,
Jeg skiftet til 123 etter at du og jeg hadde diskutert litt rundt min MGB GT og jeg ble veldig overrasket over forskjellen mellom å kjøre med den gamle fordeleren og kjøre med 123.
Etter montering dro jeg på en 300 mils tur og bilen fungerte perfekt.
Nå kan du jo si at med ny 123 fordeler, nye tennkabler,plugger, ny vekselstrømsdynamo og den nye nedgiret starter skulle det jo
bare mangle at det ikke fungerte prikkfritt, men den gikk mye bedre og brukte mye mindre drivstoff.
Men husk : ha alltid med den gamle fordeleren. Gjør den klar med nye stifter og condensator og juster åpning.
Om 123 streiker er det nok ingen som kan hjelpe deg på veien.
Har du med den gamle er det bare å trekke ut 123 og stikke ned din gamle fordeleren og du kan fortsette reisen.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3837 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Elektronisk tenning MGB
Jeg har brukt Aldon Ignitor siden 2005 (i, den gang, ny fordeler).
Aldon sin er så langt jeg vet veldig lik Pertronics. Monteres greit inne i fordeleren og gir samme positive effekter som nevnt i innleggene over her. Dog ikke med mulighet for å velge ulike tenningsprogram.

Aldon Ignitor 2

I løpet av de 10 sesongene min MGB har hatt Aldon elektronisk tenning har det ikke vært noen problemer.
Jeg hadde også samme tenningssystem i en GT jeg hadde. Den hadde Aldon fra 2005-2011, og så vidt jeg vet, går utmerket den dag i dag.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.236 sekunder
Forumløsning av: Kunena