Det var kaldt, gitt

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 6 måneder dager siden #3713 av Raymond Wardenær
Det var kaldt, gitt opprettet av Raymond Wardenær
:huh: Først: en god jul og et godt nytt år til alle her!
Dette skriver jeg på julaften etter å ha kommet hjem etter en tur i MGB GTen fra min bror i Bærum til Oslo sentrum. Det har vel vært rundt minus 7-8 grader- Altså ikke veldig kaldt. Som dere vet, hadde jeg liksom i tankene at min MG TD skulle være sommerbilen, og GTen regn- og vinterbil. I "vinterbilen" var jeg nå kald på føttene, kald på hendene og det som skulle være varmluft til frontvinduet kunne jeg knapt merke.
I morgen skal jeg i hvert fall legge inn en papplate bak grillen for å dempe litt av den kalde lufta.
Men om jeg ikke får varmeapparatet til å virke bedre enn dette, kan jeg ikke bruke B'en som vinterbil.
Hva gjør jeg da?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 6 måneder dager siden #3714 av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Det var kaldt, gitt
Sønnen min spurte i dag da vi snakket om dette om det ikke gpår an å kjøpe en kupevarmer hos f. eks. Biltema, pris rundt 400 kroner og plugge denne inn i sigaretttenneren.
Er det en løsning?

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 6 måneder dager siden #3715 av Raymond Wardenær
Ifølge mange på nettet er visst ikke det en løsning.
Da spør jeg: er det noen her nede på Østlandet som kan skifte hele varmeapparatet til et nytt med bedre kapasitet for meg? Hva vil dette koste? Jeg blir vettskremt når jeg ser ett av svarene jeg fikk forrige gang jeg spurte om dette i det engelske forumet: www.chicagolandmgclub.com/photos/b_heater/

• Kai Endre Hager
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 6 måneder dager siden #3717 av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Det var kaldt, gitt
Hei Raymond. Jeg kjører elbil om vinteren (også om sommeren selvf. når jeg ikke bruker MG´n) ;) For å spare på strømmen har mange elbilister montert inn en Webasto varmer som holder bilen varm, og som går på enten parafin eller diesel. De som har denne løsningen, rapporterer om meget effektiv varme :blush: . Det er firmaer som monterer dette. Kanskje du skulle undersøke denne muligheten?

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 6 måneder dager siden #3719 av Raymond Wardenær
Hei Kai, denne løsningen blir nok litt dyr. Her er noen av kommentarene jeg fikk på BBS subjects:
Steven Rechter, California, USA
You really should be running a 195F degree thermostat. Check that first.
Next check that your heater valve is not full of gunk. You will have to remove it so have a spare gasket.
You may have to block the oil cooler and radiator as mentioned by Michael.
I also have a GT and have plenty of heat at below freezing temps.
'J.
G. Catford, Quebec, Canada
Hello Raymond,
I used my first GT for 2 years in CDN-winters(bad idea) and despite sometimes -25F, I never suffered "a very cold ride". It was not hot inside, but warm enough to have a clean windshield and acceptable interior temp..
In fact a 195F thermostat as mentioned Steve is first starting point. Only drawback, is obligation to swap thermostat two times/year.
Having your heater core cleaned in second good idea and checking heater control valve not partially obturated by lime is also mandatory.
And my last suggestion is having an improved heater (link below):
www.chicagolandmgclub.com/photos/b_heater/

• Kai Endre Hager
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 6 måneder dager siden #3720 av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Det var kaldt, gitt
Håper du finner en løsning, da. Men nå har jo sola " snudd" som man kaller det, så varmen kommer nok tilbake snart, får vi håpe :cheer:

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.345 sekunder
Forumløsning av: Kunena