Bensin som koker
- Iris Tronstad
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 10 måneder dager siden #3391
av Iris Tronstad
Bensin som koker opprettet av Iris Tronstad
I disse uvanlig varme sommerdager så trenger jeg noen gode råd for å unngå at bensin koker....
Har vært i Rattvik og hatt en laaang tur hjem.
De første 15 milene av totalt 62 mil gikk greit, resten ble på 3-7 mil mellom hver stopp hvor vi måtte stå en stund for avkjøling. tok tid å komme seg hjem for å si det slik... Ja, å de siste 12 milene gikk også greit da det ble sent på kvelden og kaldere i været.
Vi har satt på bandasje på eksosmanifoilden, trodde det skulle løse problemet men det gjorde det altså ikke....
Noen som har gode råd å komme med?
Har vært i Rattvik og hatt en laaang tur hjem.
De første 15 milene av totalt 62 mil gikk greit, resten ble på 3-7 mil mellom hver stopp hvor vi måtte stå en stund for avkjøling. tok tid å komme seg hjem for å si det slik... Ja, å de siste 12 milene gikk også greit da det ble sent på kvelden og kaldere i været.
Vi har satt på bandasje på eksosmanifoilden, trodde det skulle løse problemet men det gjorde det altså ikke....
Noen som har gode råd å komme med?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
10 år 10 måneder dager siden #3392
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bensin som koker
Hei Iris
.... du tenker riktig. Bandage på eksosmanifolden skal hjelpe, men tydeligvis ikke nok...
Noen sier at 98 oktan bensin har høyere fordampningstemperatur enn 95, men den må jeg sjekke litt for å kunne bekrefte. Bensin består av svært mange komponenter. Noen av disse har høyere fordampningstemperatur enn andre. Avhengig av blandingsforholdet, vil derfor sluttproduktet kunne gi oss problemer... Om du får problemer, prøv med 98 oktan om denne er tilgjengelig...
Mellom eksosmanifolden og forgasserne skal det være en plate med et asbestlignende stoff på undersiden. Den skal som bandasjen redusere varmeovergangen fra eksos til forgasserne. Jeg antar den er tilstede?
Det som da gjenstår er kald luft til forgasserne. Du må se om du kan få lagt et slange fra fronten og fram til forgasserne. Denne vil ikke hjelpe når du stå i kø, men den vil redusere temperaturen rundt forgasserne når du kjører....
.... du tenker riktig. Bandage på eksosmanifolden skal hjelpe, men tydeligvis ikke nok...
Noen sier at 98 oktan bensin har høyere fordampningstemperatur enn 95, men den må jeg sjekke litt for å kunne bekrefte. Bensin består av svært mange komponenter. Noen av disse har høyere fordampningstemperatur enn andre. Avhengig av blandingsforholdet, vil derfor sluttproduktet kunne gi oss problemer... Om du får problemer, prøv med 98 oktan om denne er tilgjengelig...
Mellom eksosmanifolden og forgasserne skal det være en plate med et asbestlignende stoff på undersiden. Den skal som bandasjen redusere varmeovergangen fra eksos til forgasserne. Jeg antar den er tilstede?
Det som da gjenstår er kald luft til forgasserne. Du må se om du kan få lagt et slange fra fronten og fram til forgasserne. Denne vil ikke hjelpe når du stå i kø, men den vil redusere temperaturen rundt forgasserne når du kjører....
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Iris Tronstad
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 10 måneder dager siden #3394
av Iris Tronstad
Besvart av Iris Tronstad i emne Bensin som koker
Takk for svar 
Bruker nesten alltid 98 oktan da jeg har hørt at det er det beste.
Den platen er tilstede men med litt redusert isolasjon, så vi surret rundt bandasje på den også... Skal prøve det med slange fra fronten og inn til forgasserene så får vi håpe det hjelper... Er vel sjelden vi har dette problemet med så varme sommerdager som opp i 30 grader, men greit å være forberedt

Bruker nesten alltid 98 oktan da jeg har hørt at det er det beste.
Den platen er tilstede men med litt redusert isolasjon, så vi surret rundt bandasje på den også... Skal prøve det med slange fra fronten og inn til forgasserene så får vi håpe det hjelper... Er vel sjelden vi har dette problemet med så varme sommerdager som opp i 30 grader, men greit å være forberedt

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
10 år 10 måneder dager siden #3397
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bensin som koker
Hei igjen Iris
Litt av et dilemma - fint varmt vær med bensinproblemer eller kaldt kjølig vær og ingen problemer....
En kunnskapsrik person sa det var bedre å være frisk og rik enn syk og fattig .... så da så...
Litt av et dilemma - fint varmt vær med bensinproblemer eller kaldt kjølig vær og ingen problemer....
En kunnskapsrik person sa det var bedre å være frisk og rik enn syk og fattig .... så da så...

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
10 år 10 måneder dager siden #3400
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Bensin som koker
Iris, - du sier ikke noe om hvilken bil du har, men om vi går ut fra at du har en tidlig MGB hadde disse en konstruksjonsmessig svakhet ved at bensintilførselen gikk direkte fra et rør rett bak motoren som gikk over i slange og inn på bakerste forgasser. Dette resulterte i slike problemer som du skisserte og på de senere bilene ble røret forlenget og lagt fremover langs venstre innerskjerm før det gikk over i en slange som gikk inn på fremre forgasser. Tanken var at dette skulle kjøle bensinen før den kom inn i flottørhuset og lagde damplås. Heller ikke denne løsningen virker under alle forhold, men skal i alle fall være bedre enn på de tidlige bilene. Om du har en tidlig bil kan du forsøke en modifikasjon som beskrevet over.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Iris Tronstad
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 10 måneder dager siden #3401
av Iris Tronstad
Har en 1969 modell
Besvart av Iris Tronstad i emne Bensin som koker


Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.254 sekunder