HOYLE ENGINEERING FORSTILLING
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 1 dag dager siden - 11 år 1 dag dager siden #3292
av Halvor Asland
HOYLE ENGINEERING FORSTILLING opprettet av Halvor Asland
Hei
Jeg har nettopp lagt ut en "Ønskes kjøpt" annonse for en forstillingstravers for en Rubber-bumper MGB. Grunnen er at jeg skal bygge opp en ny forstilling til min MGB GT V8.
Jeg har tidligere kjøpt både forstilling samt en IRS (Independent Rear Suspension = uavhengig bakhjuloppheng) fra John Hoyle til min '77 MGB. I tillegg til Hoyle sin forstilling, finnes det på markedet idag, en coil-over variant fra MOSS( som jeg har på min '67 MGB GT), samt FrontLine sin og MGOC sin Evolution 3. Alle disse har fordeler og ulemper. FrontLine sin er en god forstilling on du ikke trenger å justere høyden over bakken.
På tilsvarende måte benytter MGOC sin nye forstilling også standard fjær.
Fordelen med Evolution 3 er at den benytter RV8 sine opphengskuler istedenfor kingbolter.
MOSS sin benytter som de 2 foran en flaskestøtdemper. Fordelen med MOSS sin er at den benytter en coil-over shock løsning, dvs. at fjæren ligger rundt støtdemperen på god gammel Formel 1 vis.
Hvorfor velger jeg så Hoyle sin? Hoyle sitt har fordelene fra MOSS sitt med coil-over fjær. Det som er den store forskjellen er at støtdemperen er ført nærmere forhjulet hvilket gir lengre slaglengde og som igjen betyr at fjær og støtdemper ikke behøver å være like stive.
Til slutt: om noen er interessert, har jeg fått et svært godt tilbud på noe over £700 inkl polybush foringer. Da er ikke frakt inkludert og heller ikke norsk mva.
mvh
halvor
Jeg har nettopp lagt ut en "Ønskes kjøpt" annonse for en forstillingstravers for en Rubber-bumper MGB. Grunnen er at jeg skal bygge opp en ny forstilling til min MGB GT V8.
Jeg har tidligere kjøpt både forstilling samt en IRS (Independent Rear Suspension = uavhengig bakhjuloppheng) fra John Hoyle til min '77 MGB. I tillegg til Hoyle sin forstilling, finnes det på markedet idag, en coil-over variant fra MOSS( som jeg har på min '67 MGB GT), samt FrontLine sin og MGOC sin Evolution 3. Alle disse har fordeler og ulemper. FrontLine sin er en god forstilling on du ikke trenger å justere høyden over bakken.
Vedlegget ble ikke funnet
På tilsvarende måte benytter MGOC sin nye forstilling også standard fjær.
Vedlegget ble ikke funnet
Fordelen med Evolution 3 er at den benytter RV8 sine opphengskuler istedenfor kingbolter.
MOSS sin benytter som de 2 foran en flaskestøtdemper. Fordelen med MOSS sin er at den benytter en coil-over shock løsning, dvs. at fjæren ligger rundt støtdemperen på god gammel Formel 1 vis.
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Hvorfor velger jeg så Hoyle sin? Hoyle sitt har fordelene fra MOSS sitt med coil-over fjær. Det som er den store forskjellen er at støtdemperen er ført nærmere forhjulet hvilket gir lengre slaglengde og som igjen betyr at fjær og støtdemper ikke behøver å være like stive.

Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Til slutt: om noen er interessert, har jeg fått et svært godt tilbud på noe over £700 inkl polybush foringer. Da er ikke frakt inkludert og heller ikke norsk mva.
mvh
halvor
Last edit: 11 år 1 dag dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
10 år 11 måneder dager siden #3295
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne HOYLE ENGINEERING FORSTILLING
Hva vet du om produksjonsland og metallurgi? Er disse stilige løsningene made in Great Britain eller bare sold from Great Britain? Materialvalg og kvalitet på sveiser, bolter etc er kritisk i en forstilling. Jeg er mer komfortabel med originalvare i stressede komponenter etter mange dårlige repro-opplevelser gjennom årene. :blush:
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 11 måneder dager siden #3297
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne HOYLE ENGINEERING FORSTILLING
Hei Jam Emil
Jeg har frontet klubben mot kyniske leverandører av dårlige Kina-reservedeler, men kan i dette tilfele kan jeg si:
Dette er "Made in UK"! Ingen Kina eller Taiwan produkter!
Jeg har ikke gjort en full QA gjennomgang av Hoyle Engineering ihht ISO 9000. Jeg vet heller ikke hvilke metalliske materialer som John Hoyle benytter i sine konstruksjoner, om underleverandørens WPS, WPQR, WQTR og hvorvidt disse er ASME- eller CEN-godkjente, osv - det skal jeg medgi, men 5 års relevante studier på Gløshaugen, 35 år med ansvar for bygging og drift av plattformer i Nordsjøen og 5 år med bygging av norske vannkraftanlegg før det, har jeg sett flere sveisede konstruksjoner enn de fleste...... Jeg våger derfor påstanden at dette er kvalitetsarbeid!
Jeg har full respekt at noen ønsker å beholde bilen original med originale deler. For min del aksepterer jeg åpenhjertig forbedrede løsninger så lenge jeg ikke passerer "point of no return" - med det mener jeg at alt kan bygges tilbake til originalt. Derfor er jeg på utkikk etter en ekstra forstillingstravers slik at den originale kan legges på loftet!
Jeg har testet svært mange - for ikke å si alle - alternative forstillings- og bakakselaksel-løsningene tilgjengelig idag. Jeg har bl.a. testet FrontLine sin LE50 før den kom på markedet og selv om Front Line ikke går like langt som f.eks. John Hoyle, er deres LE50 er STOOOOOOR forbedring sammenlignet mot originalen. Egentlig synd at ikke flere har kunnet få føle hvor mye yngre en alderdommelig MGB virkelig kan bli!!! Dette er ikke snakk om små forbedringer .. dette er full make-over! Ikke minst demonstrerer deres 5 link bakhjulsoppheng en utrolig forbedring fremfor de gammelmodige bladfjærene. Jeg har forøvrig et ekstra sett liggende som jeg trolig ikke trenger....
Ha en fortsatt god sommer Jan Emil!!
halvor
Jeg har frontet klubben mot kyniske leverandører av dårlige Kina-reservedeler, men kan i dette tilfele kan jeg si:
Dette er "Made in UK"! Ingen Kina eller Taiwan produkter!
Jeg har ikke gjort en full QA gjennomgang av Hoyle Engineering ihht ISO 9000. Jeg vet heller ikke hvilke metalliske materialer som John Hoyle benytter i sine konstruksjoner, om underleverandørens WPS, WPQR, WQTR og hvorvidt disse er ASME- eller CEN-godkjente, osv - det skal jeg medgi, men 5 års relevante studier på Gløshaugen, 35 år med ansvar for bygging og drift av plattformer i Nordsjøen og 5 år med bygging av norske vannkraftanlegg før det, har jeg sett flere sveisede konstruksjoner enn de fleste...... Jeg våger derfor påstanden at dette er kvalitetsarbeid!
Jeg har full respekt at noen ønsker å beholde bilen original med originale deler. For min del aksepterer jeg åpenhjertig forbedrede løsninger så lenge jeg ikke passerer "point of no return" - med det mener jeg at alt kan bygges tilbake til originalt. Derfor er jeg på utkikk etter en ekstra forstillingstravers slik at den originale kan legges på loftet!
Jeg har testet svært mange - for ikke å si alle - alternative forstillings- og bakakselaksel-løsningene tilgjengelig idag. Jeg har bl.a. testet FrontLine sin LE50 før den kom på markedet og selv om Front Line ikke går like langt som f.eks. John Hoyle, er deres LE50 er STOOOOOOR forbedring sammenlignet mot originalen. Egentlig synd at ikke flere har kunnet få føle hvor mye yngre en alderdommelig MGB virkelig kan bli!!! Dette er ikke snakk om små forbedringer .. dette er full make-over! Ikke minst demonstrerer deres 5 link bakhjulsoppheng en utrolig forbedring fremfor de gammelmodige bladfjærene. Jeg har forøvrig et ekstra sett liggende som jeg trolig ikke trenger....
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Ha en fortsatt god sommer Jan Emil!!

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
10 år 11 måneder dager siden #3303
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne HOYLE ENGINEERING FORSTILLING
Hei Halvor,
Takk for kunnskapsrik tilbakemelding! Som det sorte får i en familie av sivilingeniører studerte jeg anvendt biologi i Oslo i steden for NTH.....men er vokst opp med samtaler over kaffen, eau de vien og sigarene om materialtretthet, galvanisk korrosjon, strekkfasthet og resiliens, for ikke å snakke om de mange fordeler ved klinkbygde skipsskrog fremfor den nye moten med helsveising!
Det er betryggende at det ennå finnes leverandører som holder høy standard. Jeg har nylig opplevd det motsatte, med muttere til U-bolter for fjæring bak så myke som ost, og ditto bolter til A-armer foran til TF-en min
Jeg må forresten få lov å snakke med deg en dag om MGB, går svanger med en B roadster, og vil ha en som bra med stor B.
vennlig hilsen
Jan Emil
Takk for kunnskapsrik tilbakemelding! Som det sorte får i en familie av sivilingeniører studerte jeg anvendt biologi i Oslo i steden for NTH.....men er vokst opp med samtaler over kaffen, eau de vien og sigarene om materialtretthet, galvanisk korrosjon, strekkfasthet og resiliens, for ikke å snakke om de mange fordeler ved klinkbygde skipsskrog fremfor den nye moten med helsveising!
Det er betryggende at det ennå finnes leverandører som holder høy standard. Jeg har nylig opplevd det motsatte, med muttere til U-bolter for fjæring bak så myke som ost, og ditto bolter til A-armer foran til TF-en min
Jeg må forresten få lov å snakke med deg en dag om MGB, går svanger med en B roadster, og vil ha en som bra med stor B.
vennlig hilsen
Jan Emil
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 11 måneder dager siden #3304
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne HOYLE ENGINEERING FORSTILLING
Da kan vi ta en diskusjon omkring sprøbrudd ....
Fikk en stent for et par år siden og hadde i den forbindelse en utrolig diskusjon med en kirurg omkring Bernoulli og loven om strømning i rør.... nesten så vi glemte operasjonen...
Du er velkommen til Asker for en kaffe og en samtale omkring MGB, dvs.... akkurat nå ser jeg solnedgangen fra Snorre A... Et fantastisk fint verksted her ombord. Synd det er begrensninger på 10 kg vekt i hvert kolli :S
Fikk en stent for et par år siden og hadde i den forbindelse en utrolig diskusjon med en kirurg omkring Bernoulli og loven om strømning i rør.... nesten så vi glemte operasjonen...
Du er velkommen til Asker for en kaffe og en samtale omkring MGB, dvs.... akkurat nå ser jeg solnedgangen fra Snorre A... Et fantastisk fint verksted her ombord. Synd det er begrensninger på 10 kg vekt i hvert kolli :S
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
10 år 11 måneder dager siden #3305
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne HOYLE ENGINEERING FORSTILLING
Tar gjerne en tur ut til deg i Asker når du er hjemme fra plattformen. Husker jeg var å så på en av de første Aker plattformene med en av familiens siv.ing-er, H1 tror jeg den het. Gamle ubåter ble brukt som bunnpontonger ble det fablet om. ..?
Når er du hjemme igjen? Jeg har ikke ferie før 1. august, så en kvikkas til Asker i TF-en tar jeg gjerne for en MGB prat.
Når er du hjemme igjen? Jeg har ikke ferie før 1. august, så en kvikkas til Asker i TF-en tar jeg gjerne for en MGB prat.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.324 sekunder