MG TD vs MGB GT
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2964
av Raymond Wardenær
MG TD vs MGB GT opprettet av Raymond Wardenær
Som de fleste nå vet (etter artikkelen i siste nummer av medlemsbladet), har jeg to biler. Begge av merket MG. TDen er fra 1953 og GTen er fra 1973. Tyve år mellom, altså.
Nå er begge på veien, og da er det lett å sitte og sammenlikne. Her er et par tanker:
- Den gamle TDen er mye lettere å starte enn MGBen. Selv etter nærmere et halvt år i en kald låve, startet den eldste så godt som med en gang.
Nå står begge i samme garasje. Å få MGBen til å gå pent, krever bruk av choken, og den fusker litt selv når jeg har kjørt let stykke. Når den er varm, går den greitt.
TDen starter med en gang og går fint før jeg er ute av garasjen.
Det må vel være slik at den elektroniske tenninga utgjør forskjellen. Jeg har spurt folk om jeg også bør gå over til elektronisk tenning på MGBen, men det generelle rådet er at jeg ikke skifter noe som fungerer tilsynelatende bra.
- Et annet punkt er at den gamle TDen bråker mindre over dumper enn MGBen. Den sistnevnte skrangler mye på ujevn kjørebane, mens TDen er nesten lydløs. Jeg har en anelse om at jeg kanskje bør skifte noen deler i forstillingen må MGBen.
Nå er begge på veien, og da er det lett å sitte og sammenlikne. Her er et par tanker:
- Den gamle TDen er mye lettere å starte enn MGBen. Selv etter nærmere et halvt år i en kald låve, startet den eldste så godt som med en gang.
Nå står begge i samme garasje. Å få MGBen til å gå pent, krever bruk av choken, og den fusker litt selv når jeg har kjørt let stykke. Når den er varm, går den greitt.
TDen starter med en gang og går fint før jeg er ute av garasjen.
Det må vel være slik at den elektroniske tenninga utgjør forskjellen. Jeg har spurt folk om jeg også bør gå over til elektronisk tenning på MGBen, men det generelle rådet er at jeg ikke skifter noe som fungerer tilsynelatende bra.
- Et annet punkt er at den gamle TDen bråker mindre over dumper enn MGBen. Den sistnevnte skrangler mye på ujevn kjørebane, mens TDen er nesten lydløs. Jeg har en anelse om at jeg kanskje bør skifte noen deler i forstillingen må MGBen.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Mark Ratcliff
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2965
av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne MG TD vs MGB GT
Det skal altid være nødvendig å bruke choke når man starter disse bilene kaldt. Hvis du kan starte uten, er blandingen bensin/luft for høyt.
Det er godt mulig at Å bytte føringene i understellet med så kalt "poly bushes" vil hjelper mot skranglingen.
Det er godt mulig at Å bytte føringene i understellet med så kalt "poly bushes" vil hjelper mot skranglingen.
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2972
av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne MG TD vs MGB GT
Du mener vel foringene, og det er akkurat det jeg tenker på.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2980
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MG TD vs MGB GT
Raymond,
før du koster på noe mer "i blinde" må du finne ut hvor skranglingen kommer fra. Du må få bilen opp på bukk og foreta en grundig undersøkelse av hjul og fjærings-oppheng. Er du medlem av NAF kan de sikkert hjelpe deg, men hvis ikke må du gå til et verksted som kan sjekke over mulige slitasjepunkter og finne ut hva som er løst. Om alt er i orden skal den ikke skrangle noe mer enn TDen din, men den skranglingen som er er jo mye mer hørbar i GTen siden den er en lukket bil.
før du koster på noe mer "i blinde" må du finne ut hvor skranglingen kommer fra. Du må få bilen opp på bukk og foreta en grundig undersøkelse av hjul og fjærings-oppheng. Er du medlem av NAF kan de sikkert hjelpe deg, men hvis ikke må du gå til et verksted som kan sjekke over mulige slitasjepunkter og finne ut hva som er løst. Om alt er i orden skal den ikke skrangle noe mer enn TDen din, men den skranglingen som er er jo mye mer hørbar i GTen siden den er en lukket bil.
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2982
av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne MG TD vs MGB GT
Ja, Kjell, jeg har tenkt på at forskjellen kan skyldes åpen(/lukket bil, men jeg tror ikke at den kan være så stor.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.213 sekunder