Når er clutchplaten utslitt?
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2874
av Tore Lie
Når er clutchplaten utslitt? opprettet av Tore Lie
Litt underlig spørsmål, kanskje. Men altså - jeg har clutchen ute, og når jeg måler tykkelsen på lamellene på clutchplaten som har sittet der i drøyt 40.000 kilometer er de nesten like tykke som de er på den reserveclutchen jeg har liggende. Skal finmåle, men jeg tror vi snakker om 85-90 %. Og alle metalflater er blanke og fine.
Med "tykkelsen på lamellene" mener jeg altså det som ville være "mønsterdybden" hvis det hadde vært et bildekk. Skjønner?
Så da er jeg fristet til å sette inn den gamle clutchen igjen. Det er en Borg & Beck, "reserveclutchen" er en Powertune. Ingen grunn til å tenke annerledes?
Hvor lenge holder en MGB-clutch når man stort sett kjører på landeveien og ikke slurer veldig mye på clutchen?
Med "tykkelsen på lamellene" mener jeg altså det som ville være "mønsterdybden" hvis det hadde vært et bildekk. Skjønner?
Så da er jeg fristet til å sette inn den gamle clutchen igjen. Det er en Borg & Beck, "reserveclutchen" er en Powertune. Ingen grunn til å tenke annerledes?
Hvor lenge holder en MGB-clutch når man stort sett kjører på landeveien og ikke slurer veldig mye på clutchen?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2876
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Når er clutchplaten utslitt?
Har fått tips av Truls om at det kanskje ikke er clutchplaten som er den kritiske faktoren, men at det etter 10-12 år kan være grunn til å skifte clutchen uansett fordi membranfjæren kan bli litt trett og miste spennet. Når jeg altså likevel har motoren ute.
Høres ganske fornuftig, det.
Høres ganske fornuftig, det.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2880
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Når er clutchplaten utslitt?
Truls har nok mye rett i det, Tore. Tatt i betraktning at en clutch komplett med utløserlager koster under Kr. 1500,- hos norske deleleverandører skifter jeg alltid clutchen når jeg har en motor ute og gearkassen av. Jobben med å gjøre dette en gang til etter muligens kort tid er såpass stor at det er en lønnsom investering.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2898
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Når er clutchplaten utslitt?
Bruker du Borg & Beck - eller tilsvarende - eller Powertune clutcher, Kjell? Helt originale Borg & Beck finnes vel ikke mer.
Kan hende det er en holdning som er gått ut på dato, men jeg kjenner at jeg har en liten skepsis til å sette inn en clutch som er Made in Taiwan. Selv om delene ser veldig bra ut for mitt ikke helt profesjonelle øye.
Andre som har gode eller dårlige erfaringer med Powertune clutch?
Kan hende det er en holdning som er gått ut på dato, men jeg kjenner at jeg har en liten skepsis til å sette inn en clutch som er Made in Taiwan. Selv om delene ser veldig bra ut for mitt ikke helt profesjonelle øye.
Andre som har gode eller dårlige erfaringer med Powertune clutch?
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2899
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Når er clutchplaten utslitt?
Tore,
jeg selger AP clutcher (ikke Ape
). Disse er merket "Made in EU" og leveres av mine leverandører som et OEM product og ikke "Aftermarket". Selv om "Aftermarket" produkter ofte kan være helt OK velger jeg for clutcher å bruke OEM produkter siden clutchsettet er billig og jobben med å skifte den er tidkrevende og/eller kostbar. Det er derfor jeg konsekvent skifter clutchen når jeg har mulighet til det.
jeg selger AP clutcher (ikke Ape

Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.193 sekunder