GODKJENNING AV TILHENGERFESTE
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden - 11 år 4 måneder dager siden #2728
av Halvor Asland
GODKJENNING AV TILHENGERFESTE opprettet av Halvor Asland
Hei
Jeg vurderer å kjøpe et tilhengerfeste til min MGB GT fra
www.watling-towbars.co.uk/
Har noen montert og fått godkjent tilhengerfeste til MGB tidligere?
mvh
Halvor Asland
Jeg vurderer å kjøpe et tilhengerfeste til min MGB GT fra
www.watling-towbars.co.uk/
Har noen montert og fått godkjent tilhengerfeste til MGB tidligere?
mvh
Halvor Asland
Last edit: 11 år 4 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Knut H. Ødegaard
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden - 11 år 4 måneder dager siden #2731
av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne GODKJENNING AV TILHENGERFESTE
www.vegvesen.no/Kjoretoy/Sesongbehov/Russebil/Ombygging
- se nederst.
Russebil....!! :lol:
Det var jo tidligere lokal godkjenning av dette, men nå er det sånn at det er fabrikkens egen spesifikasjon som gjelder. De finnes sikkert. Likevel tror jeg du må ha et norsk-godkjent hengerfeste. Min 2013 Outlander kan leveres med originalt feste fra Japan, med ferdig lagede boltefester i rammevangen. Men nei da... jeg måtte kjøpe et Thule feste. Bra kvalitet det også, men ikke originalt.
Et par tips ved elektrisk: Bruk 13-polet kontakt (selv om du ikke legger ut alle funksjoner på 13-pol). Disse nye pluggene er vesentlig bedre enn de gamle 7-pol. Du kan bare bruke overgang til 7-pol. Og lag eller kjøp deg gjerne en relestyring av hengeren så slipper du å overbelaste el-anlegget i MG'n mer enn det allerede er... Ikke bruk tjuvkoplinger på baklysene.
Russebil....!! :lol:
Det var jo tidligere lokal godkjenning av dette, men nå er det sånn at det er fabrikkens egen spesifikasjon som gjelder. De finnes sikkert. Likevel tror jeg du må ha et norsk-godkjent hengerfeste. Min 2013 Outlander kan leveres med originalt feste fra Japan, med ferdig lagede boltefester i rammevangen. Men nei da... jeg måtte kjøpe et Thule feste. Bra kvalitet det også, men ikke originalt.

Et par tips ved elektrisk: Bruk 13-polet kontakt (selv om du ikke legger ut alle funksjoner på 13-pol). Disse nye pluggene er vesentlig bedre enn de gamle 7-pol. Du kan bare bruke overgang til 7-pol. Og lag eller kjøp deg gjerne en relestyring av hengeren så slipper du å overbelaste el-anlegget i MG'n mer enn det allerede er... Ikke bruk tjuvkoplinger på baklysene.
Last edit: 11 år 4 måneder dager siden by Knut H. Ødegaard.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2732
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne GODKJENNING AV TILHENGERFESTE
Kjøretøyforskriftene er et godt sted å starte ved slike spørsmål. Paragraf 38-4 omhandler hengerfester. Det går vel her frem at om fabrikanten av hengerfestet gir en skriftlig godkjennelse av festet og monteringen på din bil og festet også er varig merket slik at det kan identifiseres mot godkjennelsen skulle saken være "biff". Godkjennelsen bør man ha sammen med vognkortet for å unngå problemer ved fremtidige EU-kontroller (PPK)
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2733
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne GODKJENNING AV TILHENGERFESTE
Hei
Jeg pratet med Watling og de sa de ville utstede et "EU" godkjenningsdokument basert på de vektene som står i bilens vognkort. Antar det er maks 600kg for henger uten brems og 80% av bilens nettovekt for henger med brems. Mener dette var de gamle reglene.
halvor
Jeg pratet med Watling og de sa de ville utstede et "EU" godkjenningsdokument basert på de vektene som står i bilens vognkort. Antar det er maks 600kg for henger uten brems og 80% av bilens nettovekt for henger med brems. Mener dette var de gamle reglene.
halvor
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.240 sekunder