- Mottatte takk 0
Få av bunnpanne MGB 1963 3-lagret
- Knut H. Ødegaard
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2698
av Knut H. Ødegaard
Få av bunnpanne MGB 1963 3-lagret opprettet av Knut H. Ødegaard
Noen som har et triks hvordan man får av bunnpanna... jeg ser at de fremre skruene sitter nesten skjult over traversen, og er lite tilgjengelige. Mulig det går med en fleksibel eller leddet 1/4" forlenger men det ser ikke enkelt ut... Må man ta ned traversen?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 4 måneder dager siden #2700
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Få av bunnpanne MGB 1963 3-lagret
For å få bedre plass løser du motorfestene og jekker opp motoren.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2702
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Få av bunnpanne MGB 1963 3-lagret
Vet ikke hvorfor du skal ha av bunnpanna Knut, men om du skal gjøre noen form for arbeid som skifte av lager e.l. er det beste å ta ut hele motoren. Det er da mye enklere å få alt på plass med riktige momenter osv. Om du vil gjøre det i bilen er det som Truls sier nødvendig å løsne motorfestene og jekke/heise motoren opp. Det går imidlertid ikke å heise så mye da skjøten mellom motor og gearkasse ganske fort butter i karrosseriet.
- Knut H. Ødegaard
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2704
av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Få av bunnpanne MGB 1963 3-lagret
OK, tenkte å skifte pakning og ta en titt. Lekkasje.... Men - er det ikke sånn at engelske biler ikke lekker olje, de bare markerer revir... :lol:
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2705
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Få av bunnpanne MGB 1963 3-lagret
Knut, din bil vil alltid lekke litt olje. 3-lagrede motorer har ikke tetningring i bakkant av motoren og der vil det alltid være litt lekkasje. En annen mulighet er at fremre tetningsring i gearkassen er gammel og hard. Det vil da ofte lekke litt herfra også. For å skifte denne må motoren ut. Det er ikke mulig å ta av gearkassen alene. Om du har lekkasjer langs bunnpannen er det ofte så enkelt som at bunnpanneskruen er litt løse. Vil foreslå for deg at du skrur til skruene, tørker godt rent og ser hvor lekkasjen kommer fra. Er det i skjøten mellom motor og gearkasse får du ikke dette noe bedre ved å ta av bunnpannen.
Det er også vanlig at det lekker olje fra ventildekselet. Spesielt i bakkant. Dette renner nedover motoren og drypper på bakken. Man tror ofte dette kommer fra bunnpannen der hvor det i virkeligheten kommer fra ventildekselet.
Husk også å sjekke silen for oljedamp i det fremre sidedekselet. På så gamle motorer som din har dette ofte kokset seg igjen, noe som fører til høyere trykk innvendig i motoren. Dette presser igjen olje ut gjennom alle de steder det er mulig.
Det er også vanlig at det lekker olje fra ventildekselet. Spesielt i bakkant. Dette renner nedover motoren og drypper på bakken. Man tror ofte dette kommer fra bunnpannen der hvor det i virkeligheten kommer fra ventildekselet.
Husk også å sjekke silen for oljedamp i det fremre sidedekselet. På så gamle motorer som din har dette ofte kokset seg igjen, noe som fører til høyere trykk innvendig i motoren. Dette presser igjen olje ut gjennom alle de steder det er mulig.
- Tore Lie
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2706
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Få av bunnpanne MGB 1963 3-lagret
Har maken bil. Kjell har rett. Hvis ikke oljelekkasjen er ekstrem og veldig tydelig fra ett spesielt sted tror jeg du like gjerne kan la den være.
En liten indikasjon: Jeg holder akkurat nå på å montere fem-trinns girkasse, og tenkte at da må jeg vel bore et hull i bunnen av det nye clutch-huset slik at oljen fra bakre bærelager kan renne ut. Men det hullet hadde Hi-Gear Engineering allerede boret
En liten indikasjon: Jeg holder akkurat nå på å montere fem-trinns girkasse, og tenkte at da må jeg vel bore et hull i bunnen av det nye clutch-huset slik at oljen fra bakre bærelager kan renne ut. Men det hullet hadde Hi-Gear Engineering allerede boret

Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.235 sekunder