Støtdempere foran B 1973, bytte eller bygge om?

• Vidar Holum
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2364 av Vidar Holum
Hei

Hva sier dere, skal jeg beholde det originale systemet eller når jeg nå kjøper nye bygge om til gassdempere?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Vidar Holum
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2368 av Vidar Holum
Besvart av Vidar Holum i emne Støtdempere foran B 1973, bytte eller bygge om?
Hei
Hva gjør de fleste når de skifter støtdempere nå?

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2370 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Støtdempere foran B 1973, bytte eller bygge om?
Hei Vidar,

Jeg vet vel ikke helt sikkert hva de fleste gjør, men prøver meg på et svar om hva jeg tror:

Jeg tror de fleste som bytter dempere gjør dette bare bak på bilen. De velger vekk de gamle Armstrong støtdemperne på bilene, og bytter til rørdempere, enten med olje eller gass.
Og en del bytter også til andre typer fjærer, eks. MGOC sine paraboliske.

Foran derimot, tror jeg det er færre som bytter til gass eller oljedempere. Der brukes gjerne fortsatt Armstrong demperne, evt. i "uprated" versjon.

Opp gjennom årene har det blitt mye MG snakk og det er ikke så ofte jeg får høre at noen har rørdempere foran, mye oftere snakkes det om at det er montert rørdempere bak.

For egen del har jeg nyproduserte (i 2005) Armstrong dempere som er 25% "uprated" foran, og Spax justerbare dempere med MGOC paraboliske fjærer bak. Det fungere veldig bra synes jeg.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden - 11 år 5 måneder dager siden #2372 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Støtdempere foran B 1973, bytte eller bygge om?
Hei igjen Vidar.

Mitt svar må nødvendigvis bli litt if and but....

Gamle Armstrong dempere får fort en slark som vi ingeniører kaller hysterese og som gjøre at støtdemperen ikke er fullverdig. En sylinderstøtdemper har i mye mindre grad dette problem. Det er flere oppbyggingsmetoder for sylinderstøtdemperne, men i hovedsak består de av et stempel med små hull og/eller ventiler som blir presset opp og ned i en sylinder fyllt med olje. Denne oljen må være av svært høy kvalitet - ikke minst - visositetsmessig. I svært kaldt vær vil det nærmest ikke være støtdempervikrning om oljen ble for tykk.

En gass-støtdemper er en forbedret utgave av modellen over. Ved kraftig kjøring på dumpete vei, kan oljen begynne å skumme. For å hindre skuming og med påfølgende massiv svikt i støtdemperfunksjonen, kan en legge en gasspute over oljen. Denne gassputen vil derfor "forspenne" oljen som dermed i svært begrenset grad kan skumme....

Det var teorien.

Jeg har litt praktisk erfaring fra ombygging av støtdempere foran.

Ombygging av støtdempere bak til sylinderstøtdempere, er svært enkel og grei løsning. Selv om bilens bruk ikke skulle tilsi behov for ombygging, er det min anbefaling å gjøre dette. Om du har justerbare Koni- eller Spax-dempere: IKKE JUSTER DEM FOR HARDT!!! Velg en mykere setting.

Problemet kommer når en beveger seg fremover. Foran har Armstrongdemperne 2 funksjoner ( mens bak bare 1!!):

* fungere som øvre bærearm
* fungere som støtdemper

Det vil si at overgang til sylinderstøtdemper medfører større endringer i forstillingen med påfølgende kostander.

På min røde '67 GT har jeg MOSS coil-over-shock forstilling ( og Frontline 5 link bak)

Vedlegget ble ikke funnet

Settet koster rundt £600-700 og krever mindre modifikasjoner av bærebrua.

På min'77 Roadster, har jeg valgt John Hoyle sitt sett foran ( samt IRS - uavhengig hjuloppheng bak!!).

Som med MOSS sitt sett, må både nedre og øvre bærebruer erstattes. samt at for Hoyle sitt sett, så må bærebrua modifiseres ytterligere.

På min '75 GT V8 har jeg valgt Frontline sitt framre oppheng samt Frontline sitt 5-link bak.

I motsetning til de foregående benytter ikke Frontline coil-over-shock fjærer, dvs. fjærene ligger rundt støtdemperne på god gammelt Formel 1 vis. En benytter originale fjærer, men med sylinderstøtdempere. Dette settet kan synes biligere og enklere, men er vel faktisk det dyreste i klassen med ca. £800.

Jeg har så langt ikke fått gjort noen akademisk sammenligningstest, men en ting er fullstendig klart. Alle disse settene overgår orginalen med stor margin. Igjen må ikke demperne settes for hardt ( unntatt om en skal på bane eller lign.). Dumpene i veibanen tas mye mer behagelig og kontant uten de velkjente smellene og slagene.

Da kommer spørsmålet: Hva slags bruk ser bilen?? Om bilen i hovedsak benyttes til sporty kjøring på svingete veier og noe varierende underlag, - og pengene ikke er noen hindring - vil du sette stor pris på disse systemene. Om hovedhensikten er å smile til finværet, så kjøp heller nye Armstrongdempere uten slakk!!

Forøvrig - hvordan kan du gjennkjenne en sann MG-entusiast??? Han har døde fluer på fortennene når han kjører...

mvh
halvor
Last edit: 11 år 5 måneder dager siden by Halvor Asland.

• Bjørn Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2374 av Bjørn Rygh
Besvart av Bjørn Rygh i emne Støtdempere foran B 1973, bytte eller bygge om?
Hei vidar her er det mye akademiske svar det enklekste er å byte til orginale dempre med oppgrade ventiler det er de vi brukte på rally bilen til rolf lie I front ,bak brukte3 vi coni det fungerte veldig bra er det noe du lurer på kan du ringe meg på 90010705 MVH Bjørn

• Bjørn Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2375 av Bjørn Rygh
Besvart av Bjørn Rygh i emne Støtdempere foran B 1973, bytte eller bygge om?
Hei vidar når jeg tenker meg omm så har jeg ett ombygningssett ligende Ronn hopkinsen komplett vi kan pratres på telef Bjørn

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.246 sekunder
Forumløsning av: Kunena