- Mottatte takk 0
Merkelig problem
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2238
av Raymond Wardenær
Merkelig problem opprettet av Raymond Wardenær
I dag var det merkelige problemet der igjen. Når jeg stoppet og slo av motoren og tok ut tenningsnøkkelen, begynte tenningslampen å blinke. Helt regelmessig og med tydelige klikk. Klikk som fra et relé. Dette skjedde fire ganger i dag. Jeg måtte slå av hovedstrømsbryteren for å få det til å slutte.
Men siste gangen jeg slo av motoren, virket alt slik det skulle igjen.
Hva er det som skjer? Noen tips?
Men siste gangen jeg slo av motoren, virket alt slik det skulle igjen.
Hva er det som skjer? Noen tips?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Knut H. Ødegaard
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2239
av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Merkelig problem
Jeg tipper du har en MGB med likestrømsdynamo og en Lucas RB340 laderegulator. Svart boks, sitter på gummifester på høyre side i motorrommet. Denne har strøm hele tiden, selv om du har slått av tenningen. Dersom det ikke er foretatt noen elektriske ombygginger er den elektromekaniske laderegulatoren den eneste komponenten som kan lage denne lyden bortsett fra startrelèet og det kan du nok utelukke.
Tenningslampen som du sier er vel egentlig ladelampe, dvs den slukker når dynamoen leverer strøm og denne lampen styres fra laderegulatoren.
Regulatoren har et "cut-out" rele inni, som skal kople dynamoen fra bilen når motoren ikke går og spenningen faller under en viss verdi. Antagelig er det en overledning til dette releet.
Jeg tipper du har en feil enten i selve regulatoren eller i koblingene rundt den. Se etter overledninger og svidde ledinger, evt skift regulatoren. Den koster ikke stort og finnes overalt.
Tenningslampen som du sier er vel egentlig ladelampe, dvs den slukker når dynamoen leverer strøm og denne lampen styres fra laderegulatoren.
Regulatoren har et "cut-out" rele inni, som skal kople dynamoen fra bilen når motoren ikke går og spenningen faller under en viss verdi. Antagelig er det en overledning til dette releet.
Jeg tipper du har en feil enten i selve regulatoren eller i koblingene rundt den. Se etter overledninger og svidde ledinger, evt skift regulatoren. Den koster ikke stort og finnes overalt.
Vedlegget ble ikke funnet
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 6 måneder dager siden - 11 år 6 måneder dager siden #2240
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Merkelig problem
Da det er en 1972 modell GT du har er det ikke likestrømsdynamo du har.
Derimot en alternator. Neste gang feilen oppstår åpner du panseret og ser om du kan bestemme hvilket relé lyden kommer fra. Sannsynligvis er det er det startinnslags releet, komponent 174 på ledningsnettet, se www.nmgk.no/images/article_illstr/mgb/19...snett_16_10_1527.jpg
Enten er releet defekt eller en dårlig jording
Derimot en alternator. Neste gang feilen oppstår åpner du panseret og ser om du kan bestemme hvilket relé lyden kommer fra. Sannsynligvis er det er det startinnslags releet, komponent 174 på ledningsnettet, se www.nmgk.no/images/article_illstr/mgb/19...snett_16_10_1527.jpg
Enten er releet defekt eller en dårlig jording
Last edit: 11 år 6 måneder dager siden by Peter Skarsjø.
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2242
av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Merkelig problem
Truls, du har rett. Jeg har en 1973 modell med vekselstrømsdynamo. Neste gang feilen oppstår, skal jeg forsøke å lokalisere lyden. Det rådet fikk jeg også hos Kjell Hagen-Nilsen og Bjørn Rygh i dag.
- Knut H. Ødegaard
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2243
av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Merkelig problem
Selvsagt har Truls rett. Burde jo sjekket med registeret til Truls før jeg svarte... :silly:
Litt pussig at ladelampa lyser også. Eneste måten den kan få strøm etter at du har slått av tenningen er at du har noe krøll med vekselstøm-dynamoen dynamoen din, som i morsetning til min forhistoriske likestrømsdynamo har spenning hele tiden. Når du slår av tenningen vil ladelampa få jord via forbrukerne i bilen og hvis du da har spenning fra dynamoen vil du kunne oppleve dette. Lekkasje i en diode kanskje...? Lykke til!
Litt pussig at ladelampa lyser også. Eneste måten den kan få strøm etter at du har slått av tenningen er at du har noe krøll med vekselstøm-dynamoen dynamoen din, som i morsetning til min forhistoriske likestrømsdynamo har spenning hele tiden. Når du slår av tenningen vil ladelampa få jord via forbrukerne i bilen og hvis du da har spenning fra dynamoen vil du kunne oppleve dette. Lekkasje i en diode kanskje...? Lykke til!
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.190 sekunder