Varm coil/ spenning på coilen?
- Morten Hansen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1668
av Morten Hansen
Varm coil/ spenning på coilen? opprettet av Morten Hansen
79 MGB US. Har montert Pertronix Ignitor elektronisk tenning og blå coil. Ved lengere turer blir coilen meget varm. Har målt spenning på coilen: Nøkkelen til ignition, ca 6 volt på coilen. Nøkkelen til start, startmotor går og motoren starter, ca 10 volt på coilen. Ved videre kjøring, ca 10 volt på coilen.
Jeg trodde spenningen skulle falle til ca 6 volt etter at motoren hadde startet?
Hvis ikke hva er vitsen med 6 volt i ignition?
Hvis den skal være 6 volt under kjøring, hva kan være feil?
Tips mottas med takk
Morten
Jeg trodde spenningen skulle falle til ca 6 volt etter at motoren hadde startet?
Hvis ikke hva er vitsen med 6 volt i ignition?
Hvis den skal være 6 volt under kjøring, hva kan være feil?
Tips mottas med takk
Morten
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1670
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Varm coil/ spenning på coilen?
Har ikke tilgang til koblingsskjema her og nå, men så vidt jeg husker er din bil utstyrt med en motstandskabel som holder spenningen nede på 9-10 volt under kjøring. I startøyeblikket kobles full spenning direkte inn på coilen for å øke gnistenergien på pluggene. Om du har satt på en 6 Volts coil er det ikke noe rart at den blir varm. Du må bruke en 9 Volts coil, men siden du har montert en Ignitor ville jeg valgt å koble vekk motstandskabelen og sette på en 12 volts coil. Evntl. av sportscoiltypen. Du trenger ikke lenger den ekstra forsterkningen av gnisten i startøyeblikket siden Ignitor gir bedre gnist, men setter du på en sportscoil (gullcoil) vil du jo oppnå en gnistspenning på opp mot 35 kV. Du bør imidlertid ha med deg en ekstra rotor da den høye spenningen gir ekstra belastning på rotoren.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1671
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Varm coil/ spenning på coilen?
Hei
Jeg har en '77 US modell MGB. På den blir 9V sports-coilen forsynt med 12V fra tenningsnøkkelen via en formotstand.
I kaldt vær eller ved dårlig batterispenning, kan spenningen ut fra tenningslås under start, bli langt under 12V. Dette kan i noen tilfeller bli for lavt til å gi gnist på en 12V coil. Derfor blir coilen fødet med en ekstra 12V forsyning direkte fra solenoiden på starteren. Ved varmt vær og god batterispenning, vil derfor coilen kunne få nær 12V inn på sin 9V tilkobling, dvs. formotstanden blir koblet ut. Dette vil kun skje i noen sekunder og coilen vil ikke ta skade. Ved dårlig batteri eller kaldt vær, vil batteriets spenning - være seg om den er 10V, 9V eller lavere fremdeles medføre gnist på coilen, noe en 12V coil trolig ikke ville....
Når det er sagt - coilens viklinger er beskyttet og kjølt av en transformator-olje, dvs. en olje som ikke er elektrisk ledende. Varmen som skapes i coilen vil derfor ledes til coilens overflate og der varmevekslet med omgivelsene. En 12V coil eller en 9V coil med formotstand, vil føles varme, men ikke i nærheten av å kunne være glovarm. Om derimot 12V kobles inn på en 9V coil, vil varmeutviklingen bli nær doblet!! Dette vil coilen kunne overleve i noen periode, men over tid, vil isolasjonsevnen i coilen forringes og plutselig vil coilens interne viklinger bli brent og .... motoren stopper..
DERFOR: Det er viktig å sjekke om du har en 12V eller en 9V coil. Om du har en 9V coil MÅ den ha en formotstand. En 12V coil skal IKKE ha formotstand. Om dette er korrekt, vil jeg ikke i første omgang bekymre meg for coilen. Den vil dermed ikke bli varmere enn den er beregnet for.
Vedlegger koblings-skjema for min bil med liste for komponentkoding...
mvh
halvor
Jeg har en '77 US modell MGB. På den blir 9V sports-coilen forsynt med 12V fra tenningsnøkkelen via en formotstand.
I kaldt vær eller ved dårlig batterispenning, kan spenningen ut fra tenningslås under start, bli langt under 12V. Dette kan i noen tilfeller bli for lavt til å gi gnist på en 12V coil. Derfor blir coilen fødet med en ekstra 12V forsyning direkte fra solenoiden på starteren. Ved varmt vær og god batterispenning, vil derfor coilen kunne få nær 12V inn på sin 9V tilkobling, dvs. formotstanden blir koblet ut. Dette vil kun skje i noen sekunder og coilen vil ikke ta skade. Ved dårlig batteri eller kaldt vær, vil batteriets spenning - være seg om den er 10V, 9V eller lavere fremdeles medføre gnist på coilen, noe en 12V coil trolig ikke ville....
Når det er sagt - coilens viklinger er beskyttet og kjølt av en transformator-olje, dvs. en olje som ikke er elektrisk ledende. Varmen som skapes i coilen vil derfor ledes til coilens overflate og der varmevekslet med omgivelsene. En 12V coil eller en 9V coil med formotstand, vil føles varme, men ikke i nærheten av å kunne være glovarm. Om derimot 12V kobles inn på en 9V coil, vil varmeutviklingen bli nær doblet!! Dette vil coilen kunne overleve i noen periode, men over tid, vil isolasjonsevnen i coilen forringes og plutselig vil coilens interne viklinger bli brent og .... motoren stopper..
DERFOR: Det er viktig å sjekke om du har en 12V eller en 9V coil. Om du har en 9V coil MÅ den ha en formotstand. En 12V coil skal IKKE ha formotstand. Om dette er korrekt, vil jeg ikke i første omgang bekymre meg for coilen. Den vil dermed ikke bli varmere enn den er beregnet for.
Vedlegger koblings-skjema for min bil med liste for komponentkoding...
mvh
halvor
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Halvor Asland.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.241 sekunder