Justere fjæringshøyde MGF
- Jon Fredheim
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 4 måneder dager siden - 12 år 4 måneder dager siden #528
av Jon Fredheim
Justere fjæringshøyde MGF opprettet av Jon Fredheim
MGF har ikke konvensjonelle fjærer av stål, men et system med væske og gass der fjæringsenhetene er forbundet med hverandre på hver side.
Dette systemet har flere fordeler. Når forhjulene treffer en forhøyning i veibanen, overføres trykket i systemet til bakhjulsfjæringen slik at bilen løfter seg parallelt og ikke "nikker". Fjæringskomforten er meget bra samtidig som kjøreegenskapene er gode.
Ulempen med systemet er at det ikke er vedlikeholdsfritt. Nitrogengasstrykket i fjæringsenhetene blir svekket med tiden, og dette må kompenseres med å etterfylle væske i systemet. Dette står under høyt trykk (400 psi), og det kreves spesielt pumpeutstyr for å gjøre denne jobben.
Større arbeider på motor og gearkasse medfører at Hydragassystemet må kobles fra, og dermed må dreneres. Etterpå må systemet fylles igjen til riktig fjæringshøyde.
Denne bilen har hatt motoroverhaling hos Fredrikstad Bilservice, og fjæringssystemet er helt tømt:
For å komme til fylleventilene, må dekselet under panseret foran tas av:
Det er én ventil til hver side:
Hydragaspumpen kobles til:
Ali pumper til riktig høyde er oppnådd:
Venstre side er ferdig:
Høyre side også:
Etter fyllingen tar man en kjøretur slik at fjæringen får "satt" seg. Det kan være nødvendig å justere høyden, enten ved å etterfylle dersom den er for lav, eller å slippe ut litt væske hvis den er for høy.
Riktig høyde er 365 mm, målt fra senter av forhjulsnavet til hjulbuens underkant.
Dette systemet har flere fordeler. Når forhjulene treffer en forhøyning i veibanen, overføres trykket i systemet til bakhjulsfjæringen slik at bilen løfter seg parallelt og ikke "nikker". Fjæringskomforten er meget bra samtidig som kjøreegenskapene er gode.
Ulempen med systemet er at det ikke er vedlikeholdsfritt. Nitrogengasstrykket i fjæringsenhetene blir svekket med tiden, og dette må kompenseres med å etterfylle væske i systemet. Dette står under høyt trykk (400 psi), og det kreves spesielt pumpeutstyr for å gjøre denne jobben.
Større arbeider på motor og gearkasse medfører at Hydragassystemet må kobles fra, og dermed må dreneres. Etterpå må systemet fylles igjen til riktig fjæringshøyde.
Denne bilen har hatt motoroverhaling hos Fredrikstad Bilservice, og fjæringssystemet er helt tømt:
Vedlegget ble ikke funnet
For å komme til fylleventilene, må dekselet under panseret foran tas av:
Vedlegget ble ikke funnet
Det er én ventil til hver side:
Vedlegget ble ikke funnet
Hydragaspumpen kobles til:
Vedlegget ble ikke funnet
Ali pumper til riktig høyde er oppnådd:
Vedlegget ble ikke funnet
Venstre side er ferdig:
Vedlegget ble ikke funnet
Høyre side også:
Vedlegget ble ikke funnet
Etter fyllingen tar man en kjøretur slik at fjæringen får "satt" seg. Det kan være nødvendig å justere høyden, enten ved å etterfylle dersom den er for lav, eller å slippe ut litt væske hvis den er for høy.
Riktig høyde er 365 mm, målt fra senter av forhjulsnavet til hjulbuens underkant.
Last edit: 12 år 4 måneder dager siden by Jon Fredheim.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 3 måneder dager siden #587
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Sv: Justere fjæringshøyde MGF
I Trondheim står Autosportiva til tjeneste med å justere fjæringshøyde på biler med Hydragas-system.
www.autosportiva.no/
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.291 sekunder