Kjøpe eller ikke kjøpe MG F/TF

• Raymond Lauritsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 8 måneder dager siden #310 av Raymond Lauritsen
Kjøpe eller ikke kjøpe MG F/TF opprettet av Raymond Lauritsen
Har lyst og kjøpe en F/TF men er veldig usikker.
når noen skriver om F/TF så er det motor problemer som topp/topppakning,hvordan er bilen ellers? Har du argumenter for el i mot når det gjelder kjøp av T/TF tar jeg i mot med takk.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 8 måneder dager siden #315 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Sv: Kjøpe eller ikke kjøpe MG F/TF
Kjølesystemet i K-motoren er sårbart når man kjører med lavt kjølevæskenivå eller systemet har vært dårlig luftet etter kjølevæskebytte. Det som skjer er at den myke elastomertettingen løsner fra pakningsplaten når temperaturen har vært for høy. Da lekker det kjølevæske, enten ut i atmosfæren eller inn i bunnkassen.
Med en kjølevæskenivåalarm vil man oppdage lekkasje i tide slik at toppakningen ikke skades, og det er heller ikke vanskelig å utføre lufting av systemet på en skikkelig måte.
Brown & Gammons selger et komplett sett som består av ekspansjonstank med nivåbryter, elektronikkboks, summer og varsellampe ferdig sammenkoblet med ledningsnett for ca. £100,-.
Min MGF har gått 150.000 km etter at jeg skiftet toppakningen i 2001. To ganger har nivåalarmen varslet når jeg har hatt små og snikende lekkasjer i henholdsvis termostathusets O-ringer og radiator, og den har spart meg for det som kunne ha medført motorskade hvis jeg hadde kjørt så langt at kjølevæskenivået hadde blitt for lavt.
Når kjølevæsketermometeret viser høy temperatur, kan det være for sent.
Ellers er bilen rimelig sorgløs og billig å både kjøpe og eie. En 'F må han en justering av fjæringshøyde ca. hvert annet år fordi Hydragas-fjæringen "setter" seg. Dette er raskt og billig å få gjort når man har eller har tilgang til riktig pumpeutstyr.
Elektronikken er produsert av Toshiba, og er etter min erfaring dønn pålitelig.
Deletilgangen er god, og deleprisene er lave. MG-Hagen skaffer det man trenger, eller det går an å kjøpe hos Rimmer Brothers, Brown & Gammons, Mike Satur og mange andre nettbutikker. På ebay finnes det drøssevis av MGF- og TF-deler og -utstyr.
Denne tiden på året er det mange gode høstkjøp å gjøre ;)

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 8 måneder dager siden #316 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: Kjøpe eller ikke kjøpe MG F/TF
Hei Raymond, og alle andre som tenker på kjøp av F eller TF.

Jon har skrevet et supert innlegg om det tekniske, han er en guru der.
Tenkte derfor jeg skal fylle på litt om eierskap av en slik bil:
Først; bilene har svært lav pris i disse dager. Det er høst og du kan virkelig få mye bil for pengene.
Nær sagt; du får ubeskrivelig mye morro omtrent gratis, sammenlignet med mye annet.
Bilene er en glede å kjøre, komfortable, gode kjøreegenskaper, helt grei plass i kupe og bagasjerom. Selvsagt ikke som å kjøre en stor bil plassmessig, men er du ikke helt utenfor standardmål i en eller annen retning skal det mye til at du ikke finner deg tilrette i kupeen. Gode seter, meget godt varmeapparat-som gir enda mer toppløs kjøring. Moderne bil gir også mindre trekk enn i eldre.
Bilene har lite rustproblemer, engelskmennene regner den som en bil med få rustskader.
Og ikke minst; bilene er betydelig mer sikre enn en MGB som mange av oss også har.
En F-TF er masse herlig MG følelse og gir deg bredt smil når du tar svingene i friskt tempo.
Anbefaler deg å slå følge med som F-TF eier!

• Thomas Lønberg
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 8 måneder dager siden - 12 år 8 måneder dager siden #320 av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Sv: Kjøpe eller ikke kjøpe MG F/TF
To gode innlegg her.

Jeg var som deg, skeptisk til ryktet og de alvorlige problemene disse motorene kan få.
Men tenk slik; Rovers K-serie har sittet i mange biler siden introduksjonen i 1989: Omtrent samtlige Rover modeller, MGF, MGTF, de nyere MG6 og MG3 - og også i Land Rover, Range Rover, Lotus Elise, Caterham 7 med fler. Det er produsert titusenvis eksemplarer av denne motoren, og det er et fåtall som har alvorlige feil. En del av de som feiler kan også være forårsaket fordi motoren blir misbrukt.
Hvis du følger disse tipsene vil du med stor sannsynlighet ha et bekymringsfritt bilhold:
- Kjør alltid motoren varm (oljetemp min. 80 grader) før du passerer 3000 o/min.
- Montér en kjølevæskenivåalarm.
- Skift kjølevæsken annenhvert år med en væske som er tilenkt motoren. Husk også å lufte systemet godt.
- Skift olje hvert år, eller oftere om du kjører mye.
- Ha for vane å holde et øye med vanntemperaturmåleren.
- Sjekk væskenivåer før og etter hver langtur, gjerne oftere.

Utover det er MGF og MGTF billig moro.
De er spreke og har veldig gode kjøreegenskaper.
De er også veldig populære i England, så det er derfor mye deler (både orginale og ettermarkeds) å få kjøpt derfra.
Om du velger en eldre MK1 MGF (1995-1999) vil de aller fleste utbedringene og forbedringene i MK2 og MGTF enkelt kunne overføres til din MGF.

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte min MGF.

For å overbevise deg ytterligere, her er en video jeg filmet i sommer på en smal, svingete og morsom vei på Østlandet:

Last edit: 12 år 8 måneder dager siden by Thomas Lønberg.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 8 måneder dager siden #327 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Kjøpe eller ikke kjøpe MG F/TF
Hei Raymond

Jeg var for noen år siden i tilsvarende situasjon som deg - jeg hadde MGB, men fruen nektet å kjøre den! Derfor ble det MG TF og dermed var problemet løst!!

Jo jeg har hatt litt småplukk:

1)Vindusheisen på passasjersiden gikk for høyt og låste seg. Det viste seg å være en svak brakett i døra. jeg gjorde noen enkle grep og 20 min var alt løst. I dag leveres denne braketten i forsterket utførelse

2) Hvit bakvindu. Dette er en typisk svakhet ved ALLE bakruter i plast. Løsningen ble en bakrute i glass med elektrisk oppvarming!!! ( se min artikkel i MG Magasinet)

3) I frykt for motorproblemer, kjøpte jeg en ekspansjonstank med nivå-kontroll fra Brown & Gammon. Ingen større problemer med montering. ( se min artikkel i MG Magasinet)

4) Har kjøpt varmeseter, men ikke montert dem ennå ( jeg bedriver helårs-åpen-kjøring - dvs. ikke på våte og saltede veier!! - bare varmt tøy så er det utrolig!!)

5) Et horn kuttet ut, men nytt kostet en bagatell!!

6) Her ifjor høst begynte nivåalarmen å hyle. Majones under oljepåfyllingslokket indikerte HGF: Head Gasket Failure. Jon ble kontaktet ( hva skulle vi gjort uten den karen!!!!!!) og ny multilayer toppakning m/bolter ble innkjøpt fra Rimmer. Ved hjelp av renormert firma i Østfold - Kultorp, ble pakningen skiftet. Alarmen hadde reddet varmgang og andre følgeproblemer. Dermed var det hele en "enkel" rent paknings-skifte.

Vel kostet det siste noen kr., men idag har jeg en FANTASTISK driftsikker bil. Kjørte sist helg Oslo - Stavanger t/r uten et feilslag!! Bare herlig!! Plutselig ble den "kjedelige" og "svingete" strekningen Mandal - Ålgård en sann opplevelse for ikke å snakke om Hol - Aurland - Bergen ( greit å ha privat Parkering på Paradis når jeg har vært i Nordsjøen - Mange takk Truls!!!)

Til andre MGF/TF eiere: Om ikke din bil har fått en "multilayer" topplokkspakning; skift til sådan om ikke så for Peace-of-mind, med andre ord et preventivt virkemiddel. Hvis bilen fremdeles går på org. toppakning, trekk fra min. 15 000,- om bilen ikke viser tegn til varmgang. Om bilen har vist tegn til varmgang, trekk fra min. 30 000,-. Be selger fremvise kvittering!!!

Med all respekt; Rover sin K-motor har fått et ufortjent dårlig rykte pga. kjølesystemet og toppakningen i særdeleshet. Når dette er fikset, er K-motoren helt spesiell!! Min TF er en 135 hk versjon. Motoren ter seg HELT forskjellig fra MGB motoren. B-motoren er sterk opp til ca. 4000 omdr. Derfra mister den alle krefter. K-motoren er HELT annerledes. Den er overraskende sterk allerede fra tomgang, men i motsetning til B-motoren bare trekker K-motoren lett forbi 4000, forbi 5000, forbi 6000. Rett før jeg når 7000, begynner elektronikken å vise at nå bør jeg gire, ved å kutte tenning. Ingen spektakulære hendelser, bare smiiiiiiiiiiiiiiiiil!! 160 hk versjonen har ennå høyere sperre pga. av variabel kamaksel.

Jeg vil samtidige berømme kjøreegenskapene på MGF/TF - særlig den siste. Jeg valgte TF for - med all respekt for Hydrogas, jeg ønsker doble wishbones med coil-over-shock absorbers - det ultimate hjulopphenget fra gamle dagers Formel 1!! Min 55 000 km '03 har fremdeles de org. og noe stive støtdemperne, men det gir bilen en go-kart effekt som nesten skremmer!!! Svingene tas flatt som stueteppet og gir en utrolig hastighetsfølelse. Bare husk på at mens en MGB slipper varsomt, så slipper MGF/TF lynkjapt. Jeg har erfart det en gang og da var det bakakselen som slapp. Rask kontra på rattet løste heldigvis situasjonen, men litt svett ble jeg.... Tror ikke jeg skal utdype mer her, da det nærmest er en umulighet å få en TF på tvers under normale og lovlige hastigheter...

Om jeg vil anbefale kjøp? UTVILSOMT JAAAAAAA! Ved kjøp må du gjøre noen valg. MGF har Hyrogas hjuloppheng som fra tid til annet krever oppumping. MGF føles litt mer gyngete i forhold til min TF, men her vil sikkert noen være uenig. TF har "konvensjonelt" oppheng. I '99 ble MGF oppdatert noe med ny midtkonsoll etc. Noen vil ha dattera - andre mora.... Det er kun de siste MGF'ene i tillegg til alle TF som bl.a. kan montere glassbakrute uten å bytte hele taket f.eks. Sjekk på nettet etter de 2 - noen vil si 3 - modellendringene på MGF. TF hadde ubetydelig endringer fra 2002 til 2005.

Trimming - Ingen problemer, men det kan gjøre bilen litt nervøs fram og tilbake til Rimi..

Nå skulle en tro at dette var et salgsfrans-støt for min Antrasitt '03 TF - (se bilde på www.asland.org ), men saken er at fruen trenger en åpen bil med 4 seter og den finnes ikke i MG-fabrikkens utvalg. Samtidig trenger jeg midler for å ferdigstille mine 2 Rover V8 prosjekter. Dermed vil min TF dukke opp i "Til salgs" kolonnene om ikke så lenge. Som salgt - her er K-motorens achilles allerede løst i tillegg til en storservice hos MGOC i England med tannreim-bytte etc. i fjor.

Lukke til

med octagonale hilsner

halvor

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #640 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: Kjøpe eller ikke kjøpe MG F/TF
Det er snart vår igjen!

Og med våren kommer lysten til både å kjøre og kjøpe åpen bil.
MG er selvsagt det rette valget! Uansett hvilken modell du velger :) :)
I denne tråden står mye nyttig for deg som vurderer å kjøpe deg en MGF/TF, derfor har jeg "dratt opp" tråden igjen så du kan ta med deg de mange gode råd du finner her.

Lykke til med bilkjøpet og velkommen med i MGF/TF gjengen!
Prisene våren 2013 er så gunstige at du neppe kan få mer morro for pengene på annen måte!

Moderator: AdminPSSteinar BraatenTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.200 sekunder
Forumløsning av: Kunena