Guide: Hvordan kryssbytte setetrekkene
- Thomas Lønberg
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 9 måneder dager siden - 12 år 9 måneder dager siden #283
av Thomas Lønberg
Guide: Hvordan kryssbytte setetrekkene opprettet av Thomas Lønberg
Setene i MGF og MGTF er flotte men designet har en svakhet. Et utsatt område er sidene som blir slitt etter man har gått inn og ut av bilen mange ganger.
Ett setetrekk koster opptil £300 pr. stk. for ryggstøtten alene.
For å forhindre ytterligere slitasje, og til og med at det revner, kan man kryssbytte setetrekket på fører -og passasjersetet. Da vil det slitte området bli flyttet mot midtkonsollen, som er et område hvor videre slitasje er minimal.
For å gjøre dette trenger du en torx 50 bit på en middels stor skralle med kort forlenger, en liten flat skrutrekker og en nebbtang.
1. Koble av minuspolen på batteriet og vent minst 10 minutter. Vi skal koble av de kruttladede beltestrammerne og vi vil ikke at disse skal gå av.
2. Skru ut begge setene. Hver av de sitter i fire torx 50 bolter, to foran og to bak.
Skyv setet helt bak for å komme til de fremre boltene og skyv setet helt frem for å komme til de bakre boltene.
Vipp så setet frem og koble av kontakten til beltestrammeren som er under setet.
Skru deretter av beltet som er festet i setet med samme torx 50 bolt.
Ta ned kalesjen for å enkelt løfte ut setene.
3. Med setene ute, ta av nakkestøtten og skru løs seteryggen ved å løsne ytterligere fire torx 50 bolter. Disse boltene holder også beltefestet og beltestrammeren på hver sin side. Den ene bolten er bak justeringsmekanismen og den kommer du til ved å presse ut det midtre dekselet på justeringsmekanismen med en liten flat skrutrekker.
4. Nederst på seteryggen kan du separere setetrekket ved å dele to plastskinner fra hverandre med en liten flat skrutrekker. Deretter er det mulig å løfte nederste del av seteryggen fra rammen.
På innsiden vil du finne noen stålringer som holder setetrekket fast i rammen.
Bruk en nebbtang for å separere og løsne disse og ta vare på dem. Fortsett til hele setetrekket kan separeres fra rammen.
5. Kryssbytt setetrekket med det andre setet og sett dem sammen i motsatt rekkefølge som demonteringen.
Fest setetrekket til rammen med stålringene, sett plastskinnene i bunnen sammen, skru på seteryggen, sett på nakkestøtten og sett setene inn i bilen.
Skru fast setebeltet til setet og husk å koble til kontakten for beltestrammeren før setet skrus fast. Sørg for at kabelen til denne ikke er i veien for skinnene når setet justeres frem og tilbake.
Som bonus har du muligheten til å støvsuge og rense hele teppet når setene først er ute, og du vil mest sannsynlig finne noen kroner som passer ypperlig til å kjøpe en øl du kan drikke mens du gratulerer deg selv med et godt stykke arbeid.
Ett setetrekk koster opptil £300 pr. stk. for ryggstøtten alene.
For å forhindre ytterligere slitasje, og til og med at det revner, kan man kryssbytte setetrekket på fører -og passasjersetet. Da vil det slitte området bli flyttet mot midtkonsollen, som er et område hvor videre slitasje er minimal.
For å gjøre dette trenger du en torx 50 bit på en middels stor skralle med kort forlenger, en liten flat skrutrekker og en nebbtang.
1. Koble av minuspolen på batteriet og vent minst 10 minutter. Vi skal koble av de kruttladede beltestrammerne og vi vil ikke at disse skal gå av.
2. Skru ut begge setene. Hver av de sitter i fire torx 50 bolter, to foran og to bak.
Skyv setet helt bak for å komme til de fremre boltene og skyv setet helt frem for å komme til de bakre boltene.
Vipp så setet frem og koble av kontakten til beltestrammeren som er under setet.
Skru deretter av beltet som er festet i setet med samme torx 50 bolt.
Ta ned kalesjen for å enkelt løfte ut setene.
3. Med setene ute, ta av nakkestøtten og skru løs seteryggen ved å løsne ytterligere fire torx 50 bolter. Disse boltene holder også beltefestet og beltestrammeren på hver sin side. Den ene bolten er bak justeringsmekanismen og den kommer du til ved å presse ut det midtre dekselet på justeringsmekanismen med en liten flat skrutrekker.
4. Nederst på seteryggen kan du separere setetrekket ved å dele to plastskinner fra hverandre med en liten flat skrutrekker. Deretter er det mulig å løfte nederste del av seteryggen fra rammen.
På innsiden vil du finne noen stålringer som holder setetrekket fast i rammen.
Bruk en nebbtang for å separere og løsne disse og ta vare på dem. Fortsett til hele setetrekket kan separeres fra rammen.
5. Kryssbytt setetrekket med det andre setet og sett dem sammen i motsatt rekkefølge som demonteringen.
Fest setetrekket til rammen med stålringene, sett plastskinnene i bunnen sammen, skru på seteryggen, sett på nakkestøtten og sett setene inn i bilen.
Skru fast setebeltet til setet og husk å koble til kontakten for beltestrammeren før setet skrus fast. Sørg for at kabelen til denne ikke er i veien for skinnene når setet justeres frem og tilbake.
Som bonus har du muligheten til å støvsuge og rense hele teppet når setene først er ute, og du vil mest sannsynlig finne noen kroner som passer ypperlig til å kjøpe en øl du kan drikke mens du gratulerer deg selv med et godt stykke arbeid.
Last edit: 12 år 9 måneder dager siden by Thomas Lønberg.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Thomas Lønberg
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3742
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Guide: Hvordan kryssbytte setetrekkene
Oppdatert guide med bilder:
Setene i MGF og MGTF er flotte men designet har en svakhet. Et utsatt område er sidene som blir slitt etter man har gått inn og ut av bilen mange ganger.
Ett setetrekk koster opptil £300 pr. stk. for ryggstøtten alene.
For å forhindre ytterligere slitasje, og til og med at det revner, kan man kryssbytte setetrekket på fører -og passasjersetet. Da vil det slitte området bli flyttet mot midtkonsollen, som er et område hvor videre slitasje er minimal.
For å gjøre dette trenger du en torx 50 bit på en middels stor skralle med kort forlenger, en liten flat skrutrekker og en nebbtang.
1. Koble av minuspolen på batteriet og vent minst 10 minutter. Vi skal koble av de kruttladede beltestrammerne og vi vil ikke at disse skal gå av.
2. Skru ut begge setene. Hver av de sitter i fire torx 50 bolter, to foran og to bak.
Skyv setet helt bak for å komme til de fremre boltene og skyv setet helt frem for å komme til de bakre boltene.
Vipp så setet frem og koble av kontakten til beltestrammeren som er under setet.
Skru deretter av beltet som er festet i setet med samme torx 50 bolt.
Ta ned kalesjen for å enkelt løfte ut setene.
3. Med setene ute, ta av nakkestøtten og skru løs seteryggen ved å løsne ytterligere fire torx 50 bolter. Disse boltene holder også beltefestet og beltestrammeren på hver sin side. Den ene bolten er bak justeringsmekanismen og den kommer du til ved å presse ut det midtre dekselet på justeringsmekanismen med en liten flat skrutrekker.
4. Nederst på seteryggen kan du separere setetrekket ved å dele to plastskinner fra hverandre med en liten flat skrutrekker. Deretter er det mulig å løfte nederste del av seteryggen fra rammen.
På innsiden vil du finne noen stålringer som holder setetrekket fast i rammen.
Bruk en nebbtang for å separere og løsne disse og ta vare på dem. Fortsett til hele setetrekket kan separeres fra rammen.
5. Kryssbytt setetrekket med det andre setet og sett dem sammen i motsatt rekkefølge som demonteringen.
Fest setetrekket til rammen med stålringene, sett plastskinnene i bunnen sammen, skru på seteryggen, sett på nakkestøtten og sett setene inn i bilen.
Skru fast setebeltet til setet og husk å koble til kontakten for beltestrammeren før setet skrus fast. Sørg for at kabelen til denne ikke er i veien for skinnene når setet justeres frem og tilbake.
Som bonus har du muligheten til å støvsuge og rense hele teppet når setene først er ute, og du vil mest sannsynlig finne noen kroner som passer ypperlig til å kjøpe en øl du kan drikke mens du gratulerer deg selv med et godt stykke arbeid.
Setene i MGF og MGTF er flotte men designet har en svakhet. Et utsatt område er sidene som blir slitt etter man har gått inn og ut av bilen mange ganger.
Ett setetrekk koster opptil £300 pr. stk. for ryggstøtten alene.
For å forhindre ytterligere slitasje, og til og med at det revner, kan man kryssbytte setetrekket på fører -og passasjersetet. Da vil det slitte området bli flyttet mot midtkonsollen, som er et område hvor videre slitasje er minimal.
For å gjøre dette trenger du en torx 50 bit på en middels stor skralle med kort forlenger, en liten flat skrutrekker og en nebbtang.
1. Koble av minuspolen på batteriet og vent minst 10 minutter. Vi skal koble av de kruttladede beltestrammerne og vi vil ikke at disse skal gå av.
2. Skru ut begge setene. Hver av de sitter i fire torx 50 bolter, to foran og to bak.
Skyv setet helt bak for å komme til de fremre boltene og skyv setet helt frem for å komme til de bakre boltene.
Vipp så setet frem og koble av kontakten til beltestrammeren som er under setet.
Skru deretter av beltet som er festet i setet med samme torx 50 bolt.
Ta ned kalesjen for å enkelt løfte ut setene.
3. Med setene ute, ta av nakkestøtten og skru løs seteryggen ved å løsne ytterligere fire torx 50 bolter. Disse boltene holder også beltefestet og beltestrammeren på hver sin side. Den ene bolten er bak justeringsmekanismen og den kommer du til ved å presse ut det midtre dekselet på justeringsmekanismen med en liten flat skrutrekker.
4. Nederst på seteryggen kan du separere setetrekket ved å dele to plastskinner fra hverandre med en liten flat skrutrekker. Deretter er det mulig å løfte nederste del av seteryggen fra rammen.
På innsiden vil du finne noen stålringer som holder setetrekket fast i rammen.
Bruk en nebbtang for å separere og løsne disse og ta vare på dem. Fortsett til hele setetrekket kan separeres fra rammen.
5. Kryssbytt setetrekket med det andre setet og sett dem sammen i motsatt rekkefølge som demonteringen.
Fest setetrekket til rammen med stålringene, sett plastskinnene i bunnen sammen, skru på seteryggen, sett på nakkestøtten og sett setene inn i bilen.
Skru fast setebeltet til setet og husk å koble til kontakten for beltestrammeren før setet skrus fast. Sørg for at kabelen til denne ikke er i veien for skinnene når setet justeres frem og tilbake.
Som bonus har du muligheten til å støvsuge og rense hele teppet når setene først er ute, og du vil mest sannsynlig finne noen kroner som passer ypperlig til å kjøpe en øl du kan drikke mens du gratulerer deg selv med et godt stykke arbeid.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.183 sekunder