- Innlegg: 6
- Mottatte takk 0
Guide: Hvordan bytte AAT sensor
- Thomas Lønberg
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 9 måneder dager siden - 12 år 9 måneder dager siden #276
av Thomas Lønberg
Guide: Hvordan bytte AAT sensor opprettet av Thomas Lønberg
Ambient Air Temperature (AAT) sensoren finnes på MGF og MGTF fra 1995 til 2004 og har som oppgave å lese av temperaturen i motorrommet.
Denne styrer viften ved høyre luftinntak (starter ved 75°C) og varsellampen for høy temperatur i motorrommet (lyser ved 130°C).
Vanlige symptomer på at denne er defekt:
- Viften i motorrommet starter når du vrir tenningsnøkkelen til steg 2.
- Viften i motorrommet går konstant så lenge tenningen er på.
- Viften i motorrommet går alltid i to minutter etter at tenningen er slått av.
- Varsellampen for høy temperatur i motorrommet lyser selv om motoren er kald.
En feilkode vil ikke vises på diagnoseutstyr.
En ny sensor har delenummer MHK100520 og er tilgjengelig hos Rimmer Bros .
Sensoren er lett tilgjengelig fra bagasjerommet.
Løft av inspeksjonsgrillen og du ser sensoren på høyre side foran ekspansjonstanken.
Koble av kontakten ved å ta av metallklipset først.
Skru så av plast-mutteren på fremsiden av sensoren.
Erstatt sensoren med en ny og skru på den gamle plast-mutteren.
Koble til kontakten og sett på metallklipset.
Sett tilbake inspeksjonsgrillen.
Sett deg inn i bilen og vri tenningsnøkkelen til steg 2. Viften i motorrommet skal nå ikke starte.
Start motoren og sjekk at varsellampen for høy temperatur er slukket.
Gratulerer, bilen din er nå frisk igjen.
Denne styrer viften ved høyre luftinntak (starter ved 75°C) og varsellampen for høy temperatur i motorrommet (lyser ved 130°C).
Vanlige symptomer på at denne er defekt:
- Viften i motorrommet starter når du vrir tenningsnøkkelen til steg 2.
- Viften i motorrommet går konstant så lenge tenningen er på.
- Viften i motorrommet går alltid i to minutter etter at tenningen er slått av.
- Varsellampen for høy temperatur i motorrommet lyser selv om motoren er kald.
En feilkode vil ikke vises på diagnoseutstyr.
En ny sensor har delenummer MHK100520 og er tilgjengelig hos Rimmer Bros .
Sensoren er lett tilgjengelig fra bagasjerommet.
Løft av inspeksjonsgrillen og du ser sensoren på høyre side foran ekspansjonstanken.
Koble av kontakten ved å ta av metallklipset først.
Skru så av plast-mutteren på fremsiden av sensoren.
Erstatt sensoren med en ny og skru på den gamle plast-mutteren.
Koble til kontakten og sett på metallklipset.
Sett tilbake inspeksjonsgrillen.
Sett deg inn i bilen og vri tenningsnøkkelen til steg 2. Viften i motorrommet skal nå ikke starte.
Start motoren og sjekk at varsellampen for høy temperatur er slukket.
Gratulerer, bilen din er nå frisk igjen.

Last edit: 12 år 9 måneder dager siden by Thomas Lønberg.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
12 år 9 måneder dager siden #278
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Sv: Guide: Hvordan bytte AAT sensor
Kjempefine innlegg du har laget. Hvis du ikke har noe mot det vil vi med tid og stunder overføre disse guidene til permanente artikler i teknisk bibliotek under MGF-sidene.
Flott initiativ - vi gleder oss til fremtidige innlegg
Flott initiativ - vi gleder oss til fremtidige innlegg

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Thomas Lønberg
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 9 måneder dager siden #279
av Thomas Lønberg
Takk for det.
Jeg har ingenting i mot at disse guidene legges i teknisk bibliotek.
Jeg skriver gjerne flere guider for å hjelpe likesinnede.
Om det er en spesiell guide dere ønsker så si gjerne i fra. Det er godt mulig jeg har både bilder og kunnskap til å skrive den.
Besvart av Thomas Lønberg i emne Sv: Guide: Hvordan bytte AAT sensor
Peter Skarsjø skrev: Kjempefine innlegg du har laget. Hvis du ikke har noe mot det vil vi med tid og stunder overføre disse guidene til permanente artikler i teknisk bibliotek under MGF-sidene.
Flott initiativ - vi gleder oss til fremtidige innlegg
Takk for det.

Jeg har ingenting i mot at disse guidene legges i teknisk bibliotek.
Jeg skriver gjerne flere guider for å hjelpe likesinnede.
Om det er en spesiell guide dere ønsker så si gjerne i fra. Det er godt mulig jeg har både bilder og kunnskap til å skrive den.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Steinar Braaten
- Besøkende
-
12 år 9 måneder dager siden #281
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: Guide: Hvordan bytte AAT sensor
Hei Thomas!
Helt enig med Peter; kjempefine innlegg.
Og de bør absolutt inn som artikler på den tekniske siden for MGF-MGTF.
Slike innlegg er nyttige for alle oss som har MGF eller MGTF.
Flott du har skrevet om forbedringer og reparasjoner, gjerne mer!!
Jo mer vi kan gjøre tilgjengelig for medlemmene og lage til for MGF og MGTF eiere jo bedre. Til glede for oss alle som skriver og leser.
Og supert innlegg om din anskaffelse av MGF`n!
Hilsen
Steinar Braaten
registerfører for MGF og MGTF
Helt enig med Peter; kjempefine innlegg.
Og de bør absolutt inn som artikler på den tekniske siden for MGF-MGTF.
Slike innlegg er nyttige for alle oss som har MGF eller MGTF.
Flott du har skrevet om forbedringer og reparasjoner, gjerne mer!!
Jo mer vi kan gjøre tilgjengelig for medlemmene og lage til for MGF og MGTF eiere jo bedre. Til glede for oss alle som skriver og leser.
Og supert innlegg om din anskaffelse av MGF`n!
Hilsen
Steinar Braaten
registerfører for MGF og MGTF
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Thomas Lønberg
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3741
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Guide: Hvordan bytte AAT sensor
Oppdatert guide med bilder:
Ambient Air Temperature (AAT) sensoren finnes på MGF og MGTF fra 1995 til 2004 og har som oppgave å lese av temperaturen i motorrommet.
Denne styrer viften ved høyre luftinntak (starter ved 75°C) og varsellampen for høy temperatur i motorrommet (lyser ved 130°C).
Vanlige symptomer på at denne er defekt:
- Viften i motorrommet starter når du vrir tenningsnøkkelen til steg 2.
- Viften i motorrommet går konstant så lenge tenningen er på.
- Viften i motorrommet går alltid i to minutter etter at tenningen er slått av.
- Varsellampen for høy temperatur i motorrommet lyser selv om motoren er kald.
En feilkode vil ikke vises på diagnoseutstyr.
En ny sensor har delenummer MHK100520 og er tilgjengelig hos Rimmer Bros .
Sensoren er lett tilgjengelig fra bagasjerommet.
Løft av inspeksjonsgrillen og du ser sensoren på høyre side foran ekspansjonstanken.
Koble av kontakten ved å ta av metallklipset først.
Skru så av plast-mutteren på fremsiden av sensoren.
Erstatt sensoren med en ny og skru på den gamle plast-mutteren.
Koble til kontakten og sett på metallklipset.
Sett tilbake inspeksjonsgrillen.
Sett deg inn i bilen og vri tenningsnøkkelen til steg 2. Viften i motorrommet skal nå ikke starte.
Start motoren og sjekk at varsellampen for høy temperatur er slukket.
Gratulerer, bilen din er nå frisk igjen.
Ambient Air Temperature (AAT) sensoren finnes på MGF og MGTF fra 1995 til 2004 og har som oppgave å lese av temperaturen i motorrommet.
Denne styrer viften ved høyre luftinntak (starter ved 75°C) og varsellampen for høy temperatur i motorrommet (lyser ved 130°C).
Vanlige symptomer på at denne er defekt:
- Viften i motorrommet starter når du vrir tenningsnøkkelen til steg 2.
- Viften i motorrommet går konstant så lenge tenningen er på.
- Viften i motorrommet går alltid i to minutter etter at tenningen er slått av.
- Varsellampen for høy temperatur i motorrommet lyser selv om motoren er kald.
En feilkode vil ikke vises på diagnoseutstyr.
En ny sensor har delenummer MHK100520 og er tilgjengelig hos Rimmer Bros .
Sensoren er lett tilgjengelig fra bagasjerommet.
Løft av inspeksjonsgrillen og du ser sensoren på høyre side foran ekspansjonstanken.
Koble av kontakten ved å ta av metallklipset først.
Skru så av plast-mutteren på fremsiden av sensoren.
Erstatt sensoren med en ny og skru på den gamle plast-mutteren.
Koble til kontakten og sett på metallklipset.
Sett tilbake inspeksjonsgrillen.
Sett deg inn i bilen og vri tenningsnøkkelen til steg 2. Viften i motorrommet skal nå ikke starte.
Start motoren og sjekk at varsellampen for høy temperatur er slukket.
Gratulerer, bilen din er nå frisk igjen.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Steinar Braaten, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.220 sekunder