DAB+-antenne

• Henning Dahlgren
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 1 måned dager siden #6184 av Henning Dahlgren
Besvart av Henning Dahlgren i emne DAB+-antenne
Selve DAB+ adapter ligger bak i bagasjen og antennen er det lang ledning på . den er det beste å feste bak og langt fra motor, men da på en glassplate , sidevindu eks. Den gamle FM radioen stille inn på den freqensen som er foreskrevet i brisjyra og Dabben stilles med fjernkontroll.
Jeg tror firmaet "Hollund" har kombi antenner.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 1 måned dager siden - 6 år 1 måned dager siden #6185 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne DAB+-antenne
Hei,

Jeg har en Pioneer DEH-x 7800 DAB i bilen. Det fungerer uproblematisk.
Som antenne har jeg montert den glassantennen som følger med Pioneer radioen. Det fungerer bra.
Jeg synes heller ikke en glassantenne er så veldig pen så jeg tenkte jeg måtte prøve noe annet. Det endte med at jeg bestilte en antennesplitter fra Net-on-net til 198,-. Da får en både DAB og FM (det siste selvsagt ikke i Norge).
Etter å ha kjørt med denne splitteren kan ikke jeg merke noen forskjell hverken på mottak eller kvalitet der jeg har kjørt, synes det er akkurat som glassantennen.

Det er den originale antenneledningen som brukes, har ikke trukket ny kabel, bare vippet ut radioen og montert splitteren.
Det sies at en FM antennepisk (som TF’n har originalt) er for lang for godt DAB mottak, det har jeg ikke testet om stemmer for jeg har i mange år hatt en Mike Saturantenne på ca. 30 cm bak på bilen.

Så Per Roger, var jeg deg og vil ha det mest mulig originalt ville jeg prøvd en slik splitter sammen med en DAB radio, samt funnet meg en kortere antennepisk (bilstereobutikker kan sikkert ordne det) montert det opp, det er veldig enkelt, og så testet om det fungerer greit. Om ikke er glassantennen en mulighet, eller å bytte hele original antenneopplegget.
Last edit: 6 år 1 måned dager siden by Steinar Braaten.

• Per Roger Nielsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 1 måned dager siden #6186 av Per Roger Nielsen
Besvart av Per Roger Nielsen i emne DAB+-antenne
Takker, Steinar. Da er vi veldig nært det jeg håpet å få til. Flott å slippe å dra en ny antenneledning. Er Mike Saturantennen aktiv (dvs må ha strømforsyning)? Har du handsfree via Bluetooth på denne radioen?

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 1 måned dager siden #6187 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne DAB+-antenne
Det er bare pisken jeg byttet. Selve antennefoten er den originale, og jeg mener det originalt er en aktiv antenne på TF’ene. Tror ikke Mike Satur har den antennepisken fortsatt, min ble kjøpt i 2008.
Om du ikke skal ha originalantennen, hvorfor ikke bare kappe den til rundt 30 cm og prøve? Funker det er det supert, funker det ikke må du skaffe ny pisk.

På Pioneer radioen er det handsfree. Både blåtann, og om du vil, via kabel. Med egen mikrofon som du kan plassere der du finner det fornuftig. Men en kabriolet er støymessig ingen lukket bil uansett. Så om du vil få mye nytte av akkurat den funksjonen er jeg vel ikke helt sikker på. Du vil nok høre bra siden lyden går ut på bilens høyttalere, men den du snakker med får nok ta del i støyen i en åpen bil, på godt og vondt!

• Per Roger Nielsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 1 måned dager siden #6188 av Per Roger Nielsen
Besvart av Per Roger Nielsen i emne DAB+-antenne
:-)

Moderator: AdminPSSteinar BraatenTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.273 sekunder
Forumløsning av: Kunena