E10 bensin på TF?

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #5548 av Tore Lie
E10 bensin på TF? opprettet av Tore Lie
Det er vel nå nokså klart at bensin med 10 % etanol blir standardbensinen neste år. Er det greit å bruke den på TFen?

Jeg har søkt en del på nettet, men det jeg finner er ikke akkurat krystallklart. Noen kilder sider at E10 er greit på alle Rover-modeller fra 1996. Det kan i teorien bety at det også er greit på alle MGF og TF, selv om dette jo ikke bare er spørsmål om motoren, men om hele bensinsystemet.

Ett sted fant jeg at E10 er greit på MGF fra modellår 2000, og da selvsagt også på TF.

Noen som har en krystallklar oppfatning? :)

Det er selvsagt mulig å la TFen gå på samme diett som MGBen, altså Shell V-power, men den er jo ikke tilgjengelig over alt.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #5549 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne E10 bensin på TF?
En sak for LMK??????????????

Denne gjelder generelt for svært mange eldre biler....

:-( halvor

• Bjørn Erik Johannessen
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #5550 av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne E10 bensin på TF?

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 2 måneder dager siden #5642 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne E10 bensin på TF?
Det siste innlegget mitt forsvant visst i overgangen til ny nettside, så her er en oppdatering.

Jeg har funnet en kilde på nettet, en liste fra The Australian Federation of Automotive Industries. Ukjent dato, men i hvert fall senere enn 2004. Der kan man lese følgende:

Vedlegget ble ikke funnet

Men på forumet MG Experience er det flere kanadiere, amerikanere og tyskere som sier at de kjører sine gamle MGF, helt ned til 1995, på E10 uten problemer, og har gjort det i flere år. MGF ble jo ikke solgt i USA og Canada, men entusiaster har importert!

Kilden overfor har også dette å si:

Noen Rover 75 og Land Rover Freelander har jo samme K-motor som MGF og TF.

Så da drister jeg meg til følgende konklusjon: Vi kan trolig kjøre våre MGF og TF på E10 bensin uten problemer med lekkasjer og skader på innsprøytningssystemet, selv om det kanskje ikke er optimalt for motorytelsen. Det har jo også med elektronikken i motorstyringen å gjøre.

Men det er ett problem med E10 som alle på nettet er enige om, og det er at bensin med 10 % etanol ikke bør lagres i bilen over lengre tid. For eksempel i vinteropplag. Den har nemlig tendens til å "skille seg" og lage avleiringer i bensinsystemet. Så enten må vi tappe systemet, fylle siste tanken med etanolfri bensin eller maks 5 %, eller tilsette noen kjemikalier som finnes der ute. Noen av dem må ikke brukes på bil med katalysator, så her må vi forske litt mer.

For min del blir det Shell V-power 98 uten etanol fremover. Håper flest mulig gjør det samme, slik at det blir stort nok salg til at Shell opprettholder denne bensinen på stasjonene fremover. Men det er godt å vite at det er OK å fylle på med en tank E10 hvis jeg er langt på landet, eller hvis det skulle bli slutt på å få kjøpt V-power.

E10 bensin og de gamle MGene er en annen historie, for en annen tråd på forumet.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.181 sekunder
Forumløsning av: Kunena