Hvilke dekk har du?

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 11 måneder dager siden #5185 av Tore Lie
Hvilke dekk har du? opprettet av Tore Lie
Temaet dekk til MGF og TF har vært oppe på forumet før, og det finnes anbefalinger fra MG Motor på dekk fra Toyo og Falken. De er sikkert bra, men det skjer jo mye på dekkfronten, og ingen av de to merkene utmerker seg spesielt i uavhengige dekktester rundt om på nettet.

Derfor er jeg litt nysgjerrig på hva som er de praktiske erfaringene hos dere som har hatt F eller TF litt lenger enn jeg har.

På TFen vår sitter det 16" Pirelli P Zero Nero. Jeg synes bilen oppfører seg strålende på dem, men jeg har jo aldri kjørt den på noe annet! De er fra 2011, så dette er siste sommeren. Derfor lurer jeg på - hva er dine erfaringer med dekk?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 11 måneder dager siden #5186 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Hvilke dekk har du?
Toyo T1R Proxes har stivere dekksider enn mange andre merker. Dette gir en bedre kjøreopplevelse i MGF. Men forskjellen er neppe stor, og for noen betyr fjæringskomfort mer enn svingegenskaper.
Nå bruker jeg Toyo med dimensjon 195/50x15 på alle hjul, og jeg synes de er OK.
De to forrige dekksettene var Kumho og Falken. Begge ble valgt fordi de var gunstige i pris, men de var helt greie å kjøre med.
Jeg har et sett hjul med 205/45x16 og 215/40x16 med Falken-dekk som jeg ikke bruker. De er rånete å se på og bra til inspirert kjøring, men de sporer veldig og er dermed slitsomme å kjøre med.

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 11 måneder dager siden #5187 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Hvilke dekk har du?

Jon Fredheim skrev: Jeg har et sett hjul med 205/45x16 og 215/40x16 med Falken-dekk som jeg ikke bruker. De er rånete å se på og bra til inspirert kjøring, men de sporer veldig og er dermed slitsomme å kjøre med.

Det er interessant. Jeg har disse dimensjonene på TFen, og selv om Pirelli-dekkene sporer litt, er det overraskende lite. Det er slike forskjeller jeg er ute etter.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 11 måneder dager siden #5188 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Hvilke dekk har du?
Det er mange teorier og meninger på hvilke dekk som er best til disse bilene. MG TF går for å være litt kresne på type dekk.
Leser en diverse engelske forum kan en bli rimelig forvirret på hva som anbefales. Alt ut fra den enkelte eiers preferanser og kjørestil florerer det med råd i mange retninger.

Fabrikken godkjente i sin tid kun Goodyear dekk (F1 GS-d2 mener jeg å huske) til den dekkdimensjonen jeg har på min 2004 modell 160vvc; foran 195/45-16 og bak 215/40-16.
MG motors i dag går kun god for de dekkene Jon nevner, Toyo T1R Proxes, og Falken Ziex ZE912. (nå tror jeg heter 914)

Jeg har brukt tre typer dekk på to forskjellige MG TF 2004 modeller.
De nevnte Goodyear dekk ble brukt frem til ca. 2012, veldig bra dekk men akkurat denne typen lages ikke lenger (det lages så vidt jeg vet en videreutvikling som heter F1 GS-d3 (med forbehold om ikke alt for stor hukommelsessvikt..)
Så har jeg brukt Uniroyal Rainsport 2, også ok dekk (nå heter det Rainsport 3)
I dag står Toyo TR1 Proxes på bilen etter sterk anbefaling fra mange engelske MG venner. Har brukt de i 3 sesonger og er kjempefornøyd.
Når disse er utslitt har jeg tenkt å prøve Falken, det sies at disse fungerer veldig bra på en TF.

Strengt tatt vil jeg tro at kjøper du et kvalitetsdekk i riktige dimensjoner vil de aller fleste av oss være fornøyd med resultatet.

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 11 måneder dager siden #5189 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Hvilke dekk har du?
Jeg har også egentlig tenkt at jeg skulle gå for Falken til våren, siden de er anbefalt av MG Motor og dermed blir et slags referansedekk. Falken har EU-merke B for våt vei, mens Toyo-dekket har C. Det er også en grunn.

Men samtidig tenker jeg at fabrikken sikkert har testet dekk for egenskaper under litt ekstrem bruk, mens noen av oss (jeg) kanskje er mer interessert i f.eks. sporing enn i hvordan dekkene oppfører seg helt i grenselandet. Bilen har jo så mye veigrep at jeg ikke har planer om frivillig å finne ut hvor grensene går!

Og så er jeg altså veldig fornøyd med Pirelli-dekkene. Derfor er det interessant å høre litt om andres erfaringer.

Moderator: AdminPSSteinar BraatenTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.173 sekunder
Forumløsning av: Kunena