Guide: Hvordan skifte bakre bremserør
- Thomas Lønberg
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 10 måneder dager siden - 9 år 10 måneder dager siden #4446
av Thomas Lønberg
Guide: Hvordan skifte bakre bremserør opprettet av Thomas Lønberg
Bremserørene på MGF og MGTF er dekket med et grønt beskyttelsesmateriale som forhindrer rust. Men med tiden svekkes dette materialet og bremserørene begynner raskt å ruste. Om rust har oppstått vil dette gi en merknad eller feil ved EU-kontroll. Bremserørene bør da skiftes så raskt som mulig. Om en lekkasje oppstår vil hele kretsen miste bremsekraft - noe som kan føre til ulykke.
Denne guiden viser hvordan du kan skifte de bakre bremserørene.
Metoden er den samme for øvrige bremserør så denne guiden kan delvis brukes til midtre og fremre bremserør, eller til og med til en helt annen bil.
Merk: Bremser er viktig. Ta deg tid til å gjøre godt arbeid.
Om du ikke føler deg komfortabel med å reparere bremser så sett arbeidet bort til profesjonelle.
Før du starter arbeidet må du sørge for å ha:
- 1 liter bremsevæske, fortrinnsvis DOT 5.1. Denne kan blandes med DOT 3 og DOT 4 men ikke DOT 5.
- 4 meter bremserør (3/16" eller 5mm) samt 4. stk bremserørnipler (M10x1mm)
- Koningsverktøy og rørbøyeverktøy
- Skrustikke
- Gjennomsiktig slange og glass til gammel bremsevæske
- Hyssing
1. Få tilgang til motorrommet ved å ta bort motorlokket som bekrevet i DENNE guiden.
2. Sørg for at bilen står på et plant underlag og at håndbrekket er av.
3. Løsne hjulmutterene på begge bakhjulene men ikke skru de ut.
4. Lås forhjulene med treklosser e.l., jekk opp bakenden av bilen og sett den på støttebukker. Jobb aldri ved en bil som kun støttes på jekk.
Tips: Sett jekken på det midtre jekkepunktet foran eksosanlegget. Du vil da jekke opp begge sider samtidig og samtidig ha mulighet til å sette støttebukker ved kanalene.
5. Åpne panseret og ta av lokket på bremsevæskebeholderen.
6. Ta av venstre bakhjul.
7. Vi skal nå drenere bremsevæsken. På venstre side av bilen, ta av støvhetten på lufteniplen på kalipperen.
8. Sett en gjenomsiktig slange på lufteniplen og før denne til et glass. Åpne luftenippelen med en 10mm fastnøkkel.
9. Sett deg inn i bilen og pump bremsepedalen. Bremsevæske vil nå fylles i glasset. Pump til det ikke kommer mer.
Merk: Bremsevæske er etsende. Forsøk å unngå søl. Noe søl er uungåelig så tørk opp alt med fuktig klut så snart det oppstår.
10. Skru til lufteniplen. Ta bort røret og glasset. Behold innholdet i glasset inntil videre.
11. Bremserøret er festet til en fleksibel bremseslange i ene enden og i et T-stykke på torpedoveggen i andre enden. Du kan se dette T-stykket ved å kikke inn i fremkant av hjulbuen.
Røret som går mot venstre side fra T-stykket er til venstre bremsekalipper. Høyre er til høyre side og nederste er frem til det øvrige bremsesystemet.
12. Disse festene har hatt god tid på å sette seg godt fast. Spray først rustløser på begge festene og la dette virke noen minutter. Forsøk så å løsne
festene med 11mm fastnøkkel ved T-stykket og 10mm fastnøkkel ved fleksislangen. Det finnes også spesielle fastnøkler for bremsenipler med økt gripeflate. Bruk disse om du har dette.
Om festene utøver motstand kan du forsøke mer rustløser og varme opp festene med varmluftpistol.
Om verktøyet glipper og festene blir rundet av kan du kappe røret med baufil og rette opp senere med makt (eller nye deler). Dette gir dog en del merarbeid.
Når festene er løse, ta ut sikkerhetssplinten som sitter ved fleksislangen.
13. Ta ut røret. På venstre side er dette festet i ett klips oppunder skjermbuen. Forsøk å komme til dette fra motorrom eller hjulbue. Røret skal presses ut mot skjermbuen, ikke mot motorrom, for å løsne fra klipset. Du kan nå føre røret ut. Forsøk å få det ut uten å deformere eller bøye røret.
14. Nå skal nytt rør lages med det gamle som mal.
Kveil ut det nye bremserøret til et langt rør. Mål lengden på det gamle røret med hyssing og merk samme lengde på det nye røret + 5 mm. Kutt røret med et rørkutteverktøy.
15. Før inn en bremserørnipel med gjengene mot konen. Sett røret i koningsverktøyet og kon røret iht. bruksanvisningen. Repetér på andre enden av røret.
16. Bøy til røret slik at det blir så likt som mulig det gamle røret. Et rørbøyeverktøy kan brukes.
Om du ikke har et rørbøyeverktøy kan fantasien brukes. Bolter, vannrør, flasker og andre gjenstander kan brukes som verktøy.
Det er ikke nødvendig å kopiere det gamle røret 100%, men desto likere du får røret desto enklere blir innstalleringen.
17. Fest det nye røret til klipset oppunder skjermbuen og skru det godt fast i T-stykket og fleksislangen. Fest så fleksislangen med sikkerhetssplinten. Om du ønsker å skifte fleksislangen er det et godt tidspunkt å gjøre dette nå.
18. For bremserøret til høyre side, repetér punkt 6 til 17 på høyre side.
Dette bremserøret er festet i fem klips, ett over T-stykket, to øverst på torpedoveggen og to oppunder skjermbuen.
Før røret opp i fremkant av skjermbuen mot torpedoveggen i samme mønster som røret er formet.
19. Når rørene er skiftet må bremsene luftes og bygge opp hydraulisk trykk. Dette er meget viktig for å oppnå god bremseeffekt. Det er også viktig å lufte alle hjørnene i en bestemt rekkefølge.
- Fyll ny bremsevæske i beholderen i fremkant.
- Sett gjennomsiktig slange på lufteniplen på venstre kalipper og før dette ned i bremsevæsken som allerede finnes i glasset. Viktig: Luft venstre kalipper først. Ikke før slangen fra lufteniplen i fri luft men i bremsevæske.
- Åpne lufteniplen og pump bremsepedalen. Luft vil nå komme ut av slangen. Etter noen pump, fyll opp beholderen i fremkant med mer bremsevæske.
- Se til at det ikke er noen lekkasjer ved T-stykket eller fleksislangene.
- Repetér til det kommer klar bremsevæske uten luftbobler ut av lufteniplen.
- Skru til lufteniplen, ta bort slange og glass.
- Gjør samme prosedyre på høyre kalipper. Sørg for at det alltid er bremsevæske i beholderen i fremkant. Sjekk for lekkasjer.
- Skru på hjulene, ta bort støttebukkene og senk bilen til bakken.
- Løsne høyre forhjul, jekk opp høyre side foran, ta av hjulet og repetér lufteprosedyren.
- Skru på hjulet, senk bilen til bakken og repetér samme prosedyre på venstre side foran.
20. Ta en forsiktig testtur for å forsikre at bremsene yter optimalt.
Denne guiden viser hvordan du kan skifte de bakre bremserørene.
Metoden er den samme for øvrige bremserør så denne guiden kan delvis brukes til midtre og fremre bremserør, eller til og med til en helt annen bil.
Merk: Bremser er viktig. Ta deg tid til å gjøre godt arbeid.
Om du ikke føler deg komfortabel med å reparere bremser så sett arbeidet bort til profesjonelle.
Før du starter arbeidet må du sørge for å ha:
- 1 liter bremsevæske, fortrinnsvis DOT 5.1. Denne kan blandes med DOT 3 og DOT 4 men ikke DOT 5.
- 4 meter bremserør (3/16" eller 5mm) samt 4. stk bremserørnipler (M10x1mm)
- Koningsverktøy og rørbøyeverktøy
- Skrustikke
- Gjennomsiktig slange og glass til gammel bremsevæske
- Hyssing
1. Få tilgang til motorrommet ved å ta bort motorlokket som bekrevet i DENNE guiden.
2. Sørg for at bilen står på et plant underlag og at håndbrekket er av.
3. Løsne hjulmutterene på begge bakhjulene men ikke skru de ut.
4. Lås forhjulene med treklosser e.l., jekk opp bakenden av bilen og sett den på støttebukker. Jobb aldri ved en bil som kun støttes på jekk.
Tips: Sett jekken på det midtre jekkepunktet foran eksosanlegget. Du vil da jekke opp begge sider samtidig og samtidig ha mulighet til å sette støttebukker ved kanalene.
5. Åpne panseret og ta av lokket på bremsevæskebeholderen.
6. Ta av venstre bakhjul.
7. Vi skal nå drenere bremsevæsken. På venstre side av bilen, ta av støvhetten på lufteniplen på kalipperen.
8. Sett en gjenomsiktig slange på lufteniplen og før denne til et glass. Åpne luftenippelen med en 10mm fastnøkkel.
9. Sett deg inn i bilen og pump bremsepedalen. Bremsevæske vil nå fylles i glasset. Pump til det ikke kommer mer.
Merk: Bremsevæske er etsende. Forsøk å unngå søl. Noe søl er uungåelig så tørk opp alt med fuktig klut så snart det oppstår.
10. Skru til lufteniplen. Ta bort røret og glasset. Behold innholdet i glasset inntil videre.
11. Bremserøret er festet til en fleksibel bremseslange i ene enden og i et T-stykke på torpedoveggen i andre enden. Du kan se dette T-stykket ved å kikke inn i fremkant av hjulbuen.
Røret som går mot venstre side fra T-stykket er til venstre bremsekalipper. Høyre er til høyre side og nederste er frem til det øvrige bremsesystemet.
12. Disse festene har hatt god tid på å sette seg godt fast. Spray først rustløser på begge festene og la dette virke noen minutter. Forsøk så å løsne
festene med 11mm fastnøkkel ved T-stykket og 10mm fastnøkkel ved fleksislangen. Det finnes også spesielle fastnøkler for bremsenipler med økt gripeflate. Bruk disse om du har dette.
Om festene utøver motstand kan du forsøke mer rustløser og varme opp festene med varmluftpistol.
Om verktøyet glipper og festene blir rundet av kan du kappe røret med baufil og rette opp senere med makt (eller nye deler). Dette gir dog en del merarbeid.
Når festene er løse, ta ut sikkerhetssplinten som sitter ved fleksislangen.
13. Ta ut røret. På venstre side er dette festet i ett klips oppunder skjermbuen. Forsøk å komme til dette fra motorrom eller hjulbue. Røret skal presses ut mot skjermbuen, ikke mot motorrom, for å løsne fra klipset. Du kan nå føre røret ut. Forsøk å få det ut uten å deformere eller bøye røret.
14. Nå skal nytt rør lages med det gamle som mal.
Kveil ut det nye bremserøret til et langt rør. Mål lengden på det gamle røret med hyssing og merk samme lengde på det nye røret + 5 mm. Kutt røret med et rørkutteverktøy.
15. Før inn en bremserørnipel med gjengene mot konen. Sett røret i koningsverktøyet og kon røret iht. bruksanvisningen. Repetér på andre enden av røret.
16. Bøy til røret slik at det blir så likt som mulig det gamle røret. Et rørbøyeverktøy kan brukes.
Om du ikke har et rørbøyeverktøy kan fantasien brukes. Bolter, vannrør, flasker og andre gjenstander kan brukes som verktøy.
Det er ikke nødvendig å kopiere det gamle røret 100%, men desto likere du får røret desto enklere blir innstalleringen.
17. Fest det nye røret til klipset oppunder skjermbuen og skru det godt fast i T-stykket og fleksislangen. Fest så fleksislangen med sikkerhetssplinten. Om du ønsker å skifte fleksislangen er det et godt tidspunkt å gjøre dette nå.
18. For bremserøret til høyre side, repetér punkt 6 til 17 på høyre side.
Dette bremserøret er festet i fem klips, ett over T-stykket, to øverst på torpedoveggen og to oppunder skjermbuen.
Før røret opp i fremkant av skjermbuen mot torpedoveggen i samme mønster som røret er formet.
19. Når rørene er skiftet må bremsene luftes og bygge opp hydraulisk trykk. Dette er meget viktig for å oppnå god bremseeffekt. Det er også viktig å lufte alle hjørnene i en bestemt rekkefølge.
- Fyll ny bremsevæske i beholderen i fremkant.
- Sett gjennomsiktig slange på lufteniplen på venstre kalipper og før dette ned i bremsevæsken som allerede finnes i glasset. Viktig: Luft venstre kalipper først. Ikke før slangen fra lufteniplen i fri luft men i bremsevæske.
- Åpne lufteniplen og pump bremsepedalen. Luft vil nå komme ut av slangen. Etter noen pump, fyll opp beholderen i fremkant med mer bremsevæske.
- Se til at det ikke er noen lekkasjer ved T-stykket eller fleksislangene.
- Repetér til det kommer klar bremsevæske uten luftbobler ut av lufteniplen.
- Skru til lufteniplen, ta bort slange og glass.
- Gjør samme prosedyre på høyre kalipper. Sørg for at det alltid er bremsevæske i beholderen i fremkant. Sjekk for lekkasjer.
- Skru på hjulene, ta bort støttebukkene og senk bilen til bakken.
- Løsne høyre forhjul, jekk opp høyre side foran, ta av hjulet og repetér lufteprosedyren.
- Skru på hjulet, senk bilen til bakken og repetér samme prosedyre på venstre side foran.
20. Ta en forsiktig testtur for å forsikre at bremsene yter optimalt.
Last edit: 9 år 10 måneder dager siden by Thomas Lønberg.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.244 sekunder