ECU tenningsinnstilling
- Gunnar Utvik
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 11 måneder dager siden #4394
av Gunnar Utvik
ECU tenningsinnstilling opprettet av Gunnar Utvik
Hei.
Min MGF 1999, er ikke i form, den trekker dårlig og kommer ikke over 3000 omdreininger, den feiltenner også litt.
Syntes at symptomene minner om feil innstilt tenning, tror det skal være 10 grader fortenning,(ca. klokka 11 om man ser på reimhjulet). Koblet til stroboskoplampa, merke på hjulet kom på ca. kl 14.
Dette er mange grader feil.
Koblet i fra vakuumslangen inn til ECUen, ingen endring, det er vakuum i slangen, det kjenner jeg med fingeren.
Ikke lys feillampa inne i bilen.
Min konklusjon er at ECU ikke registrerer vakuum.
Er det noen som har gode råd eller erfaring med dette?
Er det noen som reparerer ECU, eller må den byttes?
Alle gode råd mottas med takk. :sick:
Min MGF 1999, er ikke i form, den trekker dårlig og kommer ikke over 3000 omdreininger, den feiltenner også litt.
Syntes at symptomene minner om feil innstilt tenning, tror det skal være 10 grader fortenning,(ca. klokka 11 om man ser på reimhjulet). Koblet til stroboskoplampa, merke på hjulet kom på ca. kl 14.
Dette er mange grader feil.
Koblet i fra vakuumslangen inn til ECUen, ingen endring, det er vakuum i slangen, det kjenner jeg med fingeren.
Ikke lys feillampa inne i bilen.
Min konklusjon er at ECU ikke registrerer vakuum.
Er det noen som har gode råd eller erfaring med dette?
Er det noen som reparerer ECU, eller må den byttes?
Alle gode råd mottas med takk. :sick:
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
9 år 11 måneder dager siden #4395
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne ECU tenningsinnstilling
Ta en kikk på
veivakselsensoren
først. Den sitter i bakkant av motoren inn mot svinghjulhuset. Gjør ren sensorenden og tilkoblingskontakten. Sjekk at den har riktig motstand = 1200 ohm.
Prøv med en annen sensor dersom problemet ikke blir borte.
Er du sikker på at merket du bruker korresponderer med øvre dødpunkt? Ta ut tennpluggen i sylinder nr. 1 eller 4, tørn motoren i topp og sett en merke med hvit maling. Da vil du få et korrekt bilde av tenningstidspunktet når du bruker stroboskoplampen.
Ellers er den vanligste tenningsfeilen på en tidlig K-motor at rotoren er gåen. Dette kan gi symptomer som likner de du beskriver.
Prøv med en annen sensor dersom problemet ikke blir borte.
Er du sikker på at merket du bruker korresponderer med øvre dødpunkt? Ta ut tennpluggen i sylinder nr. 1 eller 4, tørn motoren i topp og sett en merke med hvit maling. Da vil du få et korrekt bilde av tenningstidspunktet når du bruker stroboskoplampen.
Ellers er den vanligste tenningsfeilen på en tidlig K-motor at rotoren er gåen. Dette kan gi symptomer som likner de du beskriver.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
9 år 11 måneder dager siden #4398
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne ECU tenningsinnstilling
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.178 sekunder